Att listen trycker ut dörren på blecksidan är väll inte så konstigt?
 
Nehej...ok
 
Hur gick det med detta? Sitter med samma problem på en ny dörr och funderar på om det kanske helt enkelt "är så" eller om det är något som man bör undersöka. Karmen är i lod överallt, diagonalsticka visar rätt, dörren kärvar inte i övrigt... Men det ser ut såhär på utsidan:
Närbild på en dörrkarm som visar glapp mellan karm och dörr, indikerande snedmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan ser man också nere på listen att det är lite snett:
Golvlist vid dörrkarm som inte sitter jämnt mot golvet, med synlig glipa och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men sitter den bra vid låskistan? Annars är det ju bara att tajta upp låset lite.
 
S
karmar börjar bli riktigt dåliga nu för tiden.
kan vara möjligt att karmen svänger
kan även vara att dom slarvat med gångjärnen att dom är fel placerade.
bättre dörrar har även justering i gångjärnen
 
Det är en Diplomat dörr med Simonswerk Tectus infällda gångjärn så skulle nog säga det är kategorin bättre dörr. Jag hittade en instruktionsvideo (https://www.youtube.com/watch?v=rir_sULsxbI) hur man justerar gångjärnen och verkar finnas en hel del varianter så ska testa lita. Låskistan har jag maxat så den drar in dörren maximalt. Ökar jag på mer så kan man inte stänga/låsa dörren.

Men frågan är om listerna i dörren är för feta? Om jag drar in dörren allt vad jag kan så minskar ändå knappt avståndet.

Eller alla ni andra som har nyare Diplomatdörrar, ser ni att ert dörrblad också står ut lite? Jag kollade precis grannens hyffsat nyinstallerade (standardgångjärn) och hans står ut lite också:
Närbild på en rödbrun Diplomat-dörr med en etikett för Simonswerk Tectus gångjärn vid karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan bero på att tätningslisterna är nya, de komprimeras lite med tiden.
 
OK! Då kanske jag inte ska rådfråga leverantören riktigt ännu.
 
jonasba skrev:
OK! Då kanske jag inte ska rådfråga leverantören riktigt ännu.
Skadar inte att slänga iväg ett mail för framtida ev reklamationer..
 
Det ska jag göra! Återkommer här i tråden hur det går med att försöka ställa in gångjärnen.

Om någon annan kan kolla sin Diplomatdörr får de gärna skriva här om och i sådana fall hur mycket dörrbladet står ut på sidan med låset.
 
verktygsgurun skrev:
Det kan bero på att tätningslisterna är nya, de komprimeras lite med tiden.
Precis så är det, nya lister ger med sig med tiden, dock tror jag att du kan få in den lite till med justering.
Antingen med gångjärnen, eller med slutblecket, alt bägge.
Men var inte orolig om dörrbladet inte livar 100% med karm, brukar bli bättre när listen mjuknar.
Du kommer iaf få justera dörren om ett halvår eller år :)
 
  • Gilla
Chrille63
  • Laddar…
Min nyinsatta Diplomat är likadan. Det är väl så det syns om man tittar så nån millimeter slår det på. Den går jämt när man drar i handtaget så det blir väl bättre när listerna blivit lite slappare.
 
Lånade hem ett långpass och gjorde följande notering. Håller man långpasset uppför hela dörren när den är öppen så ser man att passet ligger kloss an både där uppe och nere men i mitten, vid låset, så är det en glipa på 2-3 mm. Känns alltså som dörrbladet har bågnat något:

Hur vi mätt:
Person håller ett långpass herrsågat mot en dörr för att kontrollera dess rakhet; långpasset är tätt mot dörrens övre och nedre del med en glipa vid låset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kloss an uppe och nere:
En dörrs kant vid handtaget som visar en glipa, vilket indikerar att dörrbladet kan vara bågat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glipa vid låset:
Nivåmätare på en dörrkarm visar att karmen är rak, intill en låsplatta med ASSA ABLOY-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma sak om man mäter på insidan av dörren. Den ligger då kloss an i mitten men uppe och nere är det en glipa:
Öppen dörr med ett långpass som visar en tät anpassning upptill och nedtill med en glipa intill låset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På gångjärnssidan så är dörren spikrak.

Känns inte som justering av gångjärnen kan lösa detta eller?
 
jonasba skrev:
Lånade hem ett långpass och gjorde följande notering. Håller man långpasset uppför hela dörren när den är öppen så ser man att passet ligger kloss an både där uppe och nere men i mitten, vid låset, så är det en glipa på 2-3 mm. Känns alltså som dörrbladet har bågnat något:

Hur vi mätt:
[bild]

Kloss an uppe och nere:
[bild]

Glipa vid låset:
[bild]

Samma sak om man mäter på insidan av dörren. Den ligger då kloss an i mitten men uppe och nere är det en glipa:
[bild]

På gångjärnssidan så är dörren spikrak.

Känns inte som justering av gångjärnen kan lösa detta eller?
Inget ovanligt och kan vara inom toleranserna för vad tillverkaren tillåter.
 
Hade liknande problem fast med helglasad sp altandörr, plockade ner gångjärnen och hamra lite på dom för att få till det. Gick inte att justera till det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.