Tack för all input, jag försöker svara på alla funderingar och tips ni har.

S Stefan1972 skrev:
Det är sånt här man får leva med om man bor i gamla hus med originalgrejer. Vill man ha allt perfekt så får man nog köpa en ny dörr och byta den isåfall
Här är jag inte ute efter perfektion, det ska bara fungera att stänga dörrarna. Ena rummet ska bli gästrum och dom vill man ju kunna låsa in:)
Kretikos Kretikos skrev:
Kan det vara så att samtliga dörrar stått lagrade i ett förråd under en längre period tidigare och att de har stått på högkant lite snett med bara ena sidan med stöd
Problemet kan mycket väl härstamma från dålig lagring, dörrarna har stått lite halvsnett på vinden 15 år. Jag har även två garderobsdörrar som alltid varit på plats i lägenheten, dom har inte slagit sig en mm.

Y yngveols skrev:
Eftersom dörrbladet verkar sitta jämnt med karmen på gångjärnssidan är nog antingen dörrbladet eller karmen skev/vriden. Dörrbladet kan ju lätt kollas genom att lyfta av och lägga på fyra jämnhöga klotsar eller liknande för att se om det ligger stadigt
Tack för tipset, ska testa detta idag.

Y yngveols skrev:
När du kontrollerade dörrbladet med vattenpass, använde du passet som rätskiva (när du säger rak) eller är tryckesidan av dörrbladet i lod?
Rätskiva. Ser dock att karmen är relativt i lod medan dörrens tryckesida inte är det (däremot är den rak)

S STEAVE skrev:
Jag var inblandad i ett renoveringsprojekt av lägenheter där det ingick i entrepenaden att renovera och rikta dörrbladen. (massiva spegeldörrar) Många hade slagit sig där dom hängde, och andra där dom stod i vindsförråd. En kunnig snickare i laget fick uppdraget att göra detta. Han lade upp dörrbladet på en plan arbetsbänk och spände ner dörrbladet med tvingar, sedan fräste/sågade han spår och slog in träkilar med lim tills
bladet var plant. Mycket jobb, men bra blev det!
Jo, det där har jag också gjort med några av grannens skåpsluckor (har mitt snickeri i föreningen där jag bor). Jag kommer nog börja med att försöka sätta en dörr i rejäl spänn med överbockning ett tag och se hur den svarar på det.

findus42 findus42 skrev:
Om skevheten bara är några mm går det att flytta ut det nedra gångjärnet för att flytta felet till gångjärnssidan där det inte syns lika mycket. Ibland i gamla karmar har man flyttat in det övre gångjärnet istället och satt anslagslisten efter den skeva dörren.
Det är många mm, runt 20 på alla dörrarna, sovrumsdörren tom mer än så. Är ändå inne på nån variant med att flytta gångjärnen, det skulle kanske inte få det rakt men iaf så dörrarna går att stänga.
 
Våran toadörr är exakt likadan. Vi kan dock stänga men man får ta i just i stängningen/låsningen.
 
Okej...
Om du kan tänka dig att göra dörrarna ca 12mm smalare kan du göra så här.

Fyll upp falsen på gångjärnssidan med en list som är lika sned som dörren är skev.
Tag bort gångjärnen från dörren och såga bort så mycket som dehövs för att dörren skall passa mellan den nya listen och låssidan.
Fäll in gångjärnen och häng dörren.

Principskiss. Ej i skala :whistle:
Handritad skiss som illustrerar justering av en skev dörr med fals och gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu borde dörren hänga rätt.

Gör en anslagslist och sätt efter dörren på gångjärnssidan.

Spackla och bättringsmåla.

Mvh Findus

PS. Falsa dörren i överkant för att den inte skall ta i. Överdriv lite så får du ett luftinsläpp. DS
 
Jag är med på vad du menar. Får klura på det här ett tag.
 
Inget skevhetstest idag, åkt på influensa o ligger mest i soffan.
 
För den här kontrollen av skevhet räcker nog ögat rätt långt, häng av dörren, lägg den på ett bord eller bockar eller.... backa ett par meter och flukta överkant dörr jämfört med underkant dörr. då lär du se en ev skevhet tydligt.
 
L
H hyggabus skrev:
För den här kontrollen av skevhet räcker nog ögat rätt långt, häng av dörren, lägg den på ett bord eller bockar eller.... backa ett par meter och flukta överkant dörr jämfört med underkant dörr. då lär du se en ev skevhet tydligt.
Hos mig räcker det att öppna dörrarna och titta på dem från den smala låssidan så ser man hur skeva de är!
 
L
Ola C Ola C skrev:
Inget skevhetstest idag, åkt på influensa o ligger mest i soffan.
Krya på dig!
 
Jag har i princip samt "problem" om än i mindre skala, dörrarna är plana(inom rimliga gränser). Det är väggen som är vriden, hänger man dörren lodrätt på gångjärnssidan så glipar det i över eller underkan på tryckessidan om man sätter karmen jäms med väggen.

Lösningen är en kompromiss, häng karmen rätt och justera med fodret, salning, space eller vad som nu krävs.

K
 
L Lärospånet skrev:
Krya på dig!
Tack! Inte mycket snickrande idag heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.