Asfalten på vår uppfart är oerhört ful. Det är ojämnheter och sprickor lite överallt. Nya uppfarter är några år bort, då vi planerar att dränera husgrunden och göra mer omfattande trädgårdsprojekt samtidigt. I avvaktan på den stora renoveringen av trädgården så skulle jag vilja förbättra utseendet på uppfarten. Är ute efter en hyfsat enkel lösning som inte är alltför dyr, och behöver inte hålla mer än några år. Jämna ut och måla, täcka med något annat material, eller något helt nytänkande. För att jämna ut, finns det något annat än kallasfalt som fäster på asfalt? Önskar era kreativa tips!
 
Är det bara utsendet som stör så skulle jag inte gjort något utan väntat. En bild säger mer än 1000 ord...
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
  • Asfalterad infart framför ett hus med tegelfasad och garageport, bild tagen i sidled.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hacka bort asfalten, kör den till återvinning. Ett lass med gårdsgrus och ni har en fin infart för en billig peng
 
GoC GoC skrev:
Hacka bort asfalten, kör den till återvinning. Ett lass med gårdsgrus och ni har en fin infart för en billig peng
Har övervägt detta alternativ. Tror du inte att man behöver göra endel underarbete, typ gräva ut för markduk eller något sådant?
 
Nej du behöver inte göra någonting annat än att ta bort asfalten, möjligtvis padda om det behövs, och lägga på nytt grus.

Detta kommer ge er ett enormt lyft av utseendet till en väldigt rimlig peng.
 
  • Gilla
printessan
  • Laddar…
...sen får du hacka ogräs...:rolleyes:
Behåll asfalten, tvätta av med högtryck och pynta upp lite med en blombytta?
 
Fotografen Fotografen skrev:
...sen får du hacka ogräs...:rolleyes:
Behåll asfalten, tvätta av med högtryck och pynta upp lite med en blombytta?
Blir inget ogräs om du har tillräckligt med gårdsgrus.
 
L lingonlingon skrev:
Har samma problem och la till den här tråden som ett bokmärke för sådär 5år sedan :)
Själv har jag inte tagit tag i det, men här finns en relativt enkel och kostnadseffektiv "lösning"

[länk]
Men TS krackelerade gamla uttorkade asfalt kan aldrig bli fin.
 
printessan printessan skrev:
Har övervägt detta alternativ. Tror du inte att man behöver göra endel underarbete, typ gräva ut för markduk eller något sådant?
Inte alls, det är grus under asfalten.
Kratta det jämnt och lägg på allra minst 5cm gårdsgrus, hellre lite för mycket än för tunt lager.
Problemet löst
 
  • Gilla
printessan
  • Laddar…
L lingonlingon skrev:
Har samma problem och la till den här tråden som ett bokmärke för sådär 5år sedan :)
Själv har jag inte tagit tag i det, men här finns en relativt enkel och kostnadseffektiv "lösning"

[länk]
Jag har sett denna tråd, blev väldigt fint! Sen tittade jag en gång till på min uppfart och den är i så dåligt skick att den är bortom all räddning tyvärr
 
Kanske får bli gruslösningen i enlighet med tips ovan infarten ser ännu värre ut i verkligheten så det behövs verkligen åtgärdas för sinnesfriden
 
Magnus E K
För mycket jobb att hacka bort alltihop (kan vara gammal giftig stenkolstjära i också).
Borra lite hål, i med jord och maskrosfrön så får ni lite nytt utseende.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
För mycket jobb att hacka bort alltihop (kan vara gammal giftig stenkolstjära i också).
Borra lite hål, i med jord och maskrosfrön så får ni lite nytt utseende.
Man hade aldrig stenkolstjära i asfaltmassor avsedda för gångbanor, villatomter etc. Tjäran användes till tungt belastade trafikleder för att öka asfaltens hållbarhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.