Att dagligen laga ledningar som skadats i väggar måste vara nått lokalt, i mina trakter är det ovanligt att ledningar i väggar skadas. Det är nästan bara när man tar upp hål i väggar eller tar bort väggar som man brukar skada ledningar. Att man spikar eller skruvar i ledningar som ligger i väggen råkar jag ut för mindre än vart 5:e år.
 
Bo.Siltberg skrev:
Om du dagligen får uppdrag att laga ledningar som folk borrat sönder, har dom verkligen otur då?
Kan inte folk förstå att de saknar kännedom om dolda ledningar i väggarna?

Det är nog snarare så att de helt enkelt inte tänker på det. Reglerna för förläggning av dolda kablar finns ju inte i var mans hem. Det man inte ser finns inte. Kanske dags att förse hus med en bruksanvisning över var det vanligen kan finnas elrör i väggarna :).
Haha nej visst är det så.

Jag kanske formulerade mig konstigt men är på ett jobb där jag är och rycker mycket i installationer som knappt har 20 år på nacken och i nästan varje lägenhet så ser man kablar som är helt avborrade eller kraftigt förstörda. Sen att nog strax över hälften av felen jag hittar kan jag härleda till andra yrkesgrupper. Håltagaren och snickaren står högt i kurs. Att ingen har upptäckt dessa fel i den utsträckning jag stöter på är mig en gåta. Kan hitta allt ifrån ventilations rör som är strömförande och spikar eller plåtreglar. Eller avborrade kablar till tele, data, eluttag mm.

Sen att jag skyddar min rygg då jag vet att folk är riktiga svin när man är hos de och försöker skylla fel på en som man aldrig ens har varit i närheten av. Jag mäter av alla uttag som jag är på coax, data, eluttag. Skriver ner mätdata och sparar innan jag gör ett ingrepp i installationen. skriver ner vad för fel jag hittat och åtgärdar i den grad det går och mäter igen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.