Någon som kan svara på följande fråga:

Om ett dödsbo säljer ett hus UTAN friskrivningsklausul, vad är det då som gäller? Kan det vara så att det är någon form av försäkring som går in och täcker.

Antar att dödsboet kommer att skiftas i princip direkt efter att huset är såld nämligen.... Då kan det ju vara svårt ifall något nu skulle hända/dyka upp efter ett halvår eller så.
 
Dödsbodelägarna blir ansvariga, precis som vilken säljare som helst.
 
Immobil skrev:
Dödsbodelägarna blir ansvariga, precis som vilken säljare som helst.
Precis vad jag trodde innan jag läste vad som skrivs i slutet på denna tråd. http://www.byggahus.se/forum/koepa-...ngar-innan-koep-med-friskrivningsklausul.html
Vore kul att få det ena eller andra svart på vitt.
Nu är det bara 2 år kvar på mitt hus köp och det är knappt samma hus som jag köpte så det är nog ändå svårt att hävda dolt fel nu. ;)
 
Snailman
är väl egentligen inte motsägande, dödsbodelägarna är ju inte längre dödsbodelägare efter att boet är skiftat...
 
OM det nu ger samma resutat så fattar jag inte varför man nästan altid skriver in denna klausul och inte bara informerar att det är ett dödsbo.
 
Jag TROR att det anses som "god mäklarsed" att klausulen skall finnas när det är ett dödsbo som säljer. Dels för att göra köparen uppmärksam på att dolda fel inte "fungerar". Dels för att jag tror att man kan komma in i avancerat juridiskt hårklyveri.

Antag att ett dolt fel visar sig innan dödsboet är slutligt skiftat, ofta låter man dödsboet finnas kvar som juridisk person fram till att sista skatten skall betalas, man låter en summa stå kvar i boet som skall täcka skatten. I många fall blir det kvar någon tusenlapp till slut som slutligt skiftas ut till delägarna.

Om det dolda felet då anmäls medan boet fortfarande existerar, då tror jag med betoning på tror, att dödsbodeläagarna kan bli tvugna att skjuta tillbaka pengar till boet för att täcka skadeståndet. Troligen så hinner dödsboet avecklas innan tvisten om det dolda felet är avgjord, men iom att det anmäls medan boet existerar så kanske dödsbodelägarna blir skyldiga. I det läget så uppstår en solidarisk betalningsskyldighet, vilket innebär att köparen kan kräva pengarna av vilken av delägarna han/hon vill. Dvs man väljer ut den som verkar vara lättast att kräva, sedan får de göra upp inom gruppen.

För att undvika en sådan komplicerad strulsituation så kan det vara bra att ha friskrivningsklausulen.

Men om du kommer och anmäler ett dolt fel ex. 5 år efter att dödsboet är avslutat så finns det ingen att kräva. Dödsbodelägarna är inte ansvariga för sådant som dödsboet "ställt till".
 
Redigerat:
Låter inte troligt och skulle inte förvåna mig då den mäklaren som vi "köpte" av inte kan påstås ha "god mäklarsed" tog bort den utan knussel när jag bara frågade om den.
Någon som kan verifiera hempularens tankar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.