3 085 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Dödsbodelägare ej nämnd i bouppteckning
Sida 1 av 2
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 289 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 289 inlägg
Detta har ingenting alls med husbyggeri eller fastigheter att göra så vill moderator flytta (eller ta bort frågan) så får det bli så.
Då jag kanske inte har koll på alla juridiska termer hoppas jag att frågeställningen lyser igenom. Frågan i kort är - hur kan en dödsbodelägare, i detta fall ett biologiskt barn, missas att tas upp i båda föräldrarnas bouppteckningar?
Jag släktforskar en del och tycker om att hjälpa andra ibland, så jag ska förklara hur det ligger till utan att röja något.
I mitten av 1920-talet föds en person, vi kallar denne för Kim, som yngst av tre barn. Av anledningar som jag delvis känner till kommer Kim att växa upp hos fosterföräldrar från ca tre års ålder tills hen flyttar hemifrån. Det handlar alltså inte om adoption utan fosterhem.
På 1960-talet avlider Kims pappa, då står i bouppteckningen den efterlevande makan samt de två äldre syskonen.
Under 1980-talet avlider mamman och då står de två äldre syskonen nämnda, men inte Kim.
Att Kim upptäcktes ö h t beror på en som forskar i den släkten.
Idag, med Skatteverket och folkbokföringsregistret allt digitaliserat gör väl att inget barn skulle kunna missas i en bouppteckning, men det här är ju inte precis i forntiden. I min egen forskning har jag varit med om det en gång, ett barn i en syskonskara på sju "glömdes" i boutredningen efter fadern men stod med när modern dog.
Tycker det här är så gåtfullt, tar gärna emot teorier och "spånerier" för att försöka komma vidare.
Då jag kanske inte har koll på alla juridiska termer hoppas jag att frågeställningen lyser igenom. Frågan i kort är - hur kan en dödsbodelägare, i detta fall ett biologiskt barn, missas att tas upp i båda föräldrarnas bouppteckningar?
Jag släktforskar en del och tycker om att hjälpa andra ibland, så jag ska förklara hur det ligger till utan att röja något.
I mitten av 1920-talet föds en person, vi kallar denne för Kim, som yngst av tre barn. Av anledningar som jag delvis känner till kommer Kim att växa upp hos fosterföräldrar från ca tre års ålder tills hen flyttar hemifrån. Det handlar alltså inte om adoption utan fosterhem.
På 1960-talet avlider Kims pappa, då står i bouppteckningen den efterlevande makan samt de två äldre syskonen.
Under 1980-talet avlider mamman och då står de två äldre syskonen nämnda, men inte Kim.
Idag, med Skatteverket och folkbokföringsregistret allt digitaliserat gör väl att inget barn skulle kunna missas i en bouppteckning, men det här är ju inte precis i forntiden. I min egen forskning har jag varit med om det en gång, ett barn i en syskonskara på sju "glömdes" i boutredningen efter fadern men stod med när modern dog.
Tycker det här är så gåtfullt, tar gärna emot teorier och "spånerier" för att försöka komma vidare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 534 inlägg
Vi hade ju en gedigen folkbokföring även då, så det låter osannolikt. Om de antagna föräldrarna var gifta finns ju också en faderskapspresumtion, annars hade man ju kunnat gissa på ”fader okänd” som förklaring till det första utelämnandet, men det förklarar ju inte det andra.
Så jag ger mig ut i än våghalsigare gissningar, givet hur långt bak i tiden frågan ligger. De ”antagna föräldrarna” som jag skrev ovan kanske inte alls var föräldrar till Kim. Kanske doldes ett utomäktenskapligt barn till en annan kvinna (en av de två registrerade arvtagarna kanske, kanske en syster till någon av ”föräldrarna”?).
Med andra ord, är du helt säker på att Kim var barn till den du tror hen var barn till? Har du tittat i gamla kyrkböcker, och vad står i så fall där?
Så jag ger mig ut i än våghalsigare gissningar, givet hur långt bak i tiden frågan ligger. De ”antagna föräldrarna” som jag skrev ovan kanske inte alls var föräldrar till Kim. Kanske doldes ett utomäktenskapligt barn till en annan kvinna (en av de två registrerade arvtagarna kanske, kanske en syster till någon av ”föräldrarna”?).
Med andra ord, är du helt säker på att Kim var barn till den du tror hen var barn till? Har du tittat i gamla kyrkböcker, och vad står i så fall där?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 289 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 289 inlägg
Jag har ju tagit över frågeställningen s a s.Nötegårdsgubben skrev:Vi hade ju en gedigen folkbokföring även då, så det låter osannolikt. Om de antagna föräldrarna var gifta finns ju också en faderskapspresumtion, annars hade man ju kunnat gissa på ”fader okänd” som förklaring till det första utelämnandet, men det förklarar ju inte det andra.
Kim blev inte adopterad utan var enbart fosterbarn.
Det finns viss tvivel om, att den som säger sig/sa sig vara, den biologiska fadern verkligen var det. Men i husförhörslängder så står det att det inte är någon tvivel.
Ska kontakta ett arkiv ytterligare, barnavårdsnämnden i orten, men de verkar ha tagit semester.
Mina tankar som helt fristående - kan mamman till Kim, vid något tillfälle, sagt att den fadern som alla antog var rätt, inte är det? Och i såna fall, var skulle det ha dokumenterats.
Alla kyrkoböcker, alltså riktiga källor, är kollade sen födsel och fram till när de inte längre går att följa, både för Kim och för mamman och de andra syskonen.
(jag har släktforskat sen 1995 och vet hur viktigt det är att inte bara kopiera grejer från Ancestry och liknande).
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 289 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 289 inlägg
Nyfiken och fick en tanke - om det t ex skulle vara en syster till Kims antagna mamma, men det står rätt föräldrar i födelseboken - hur skulle det ens gå att få reda på?Nötegårdsgubben skrev:Vi hade ju en gedigen folkbokföring även då, så det låter osannolikt. Om de antagna föräldrarna var gifta finns ju också en faderskapspresumtion, annars hade man ju kunnat gissa på ”fader okänd” som förklaring till det första utelämnandet, men det förklarar ju inte det andra.
Har stött på många hinder i min egen forskning men inte detta, att någon annan skulle vara modern. Oj oj.
Skogsägare
· 18 534 inlägg
Jag tror att det är ytterst ovanligt att det registrerats fel, utan man ”levde” nog bara lögnen, även om staten (och kyrkan) egentligen visste om sanningen. Så juridiskt skulle det ändå vara de registrerade föräldrarna man ärvde, oavsett biologiska fakta är det ju kyrkböckerna som gällde för sådant som arvslängder.Maria T skrev:
Därmed tycker jag att vi kan avfärda min gissning.
Hur stor åldersskillnad är det mellan Kim och det äldsta syskonet? Kan det vara så att äldsta syskonet egentligen är Kims mamma/pappa?Maria T skrev:Detta har ingenting alls med husbyggeri eller fastigheter att göra så vill moderator flytta (eller ta bort frågan) så får det bli så.
Anledningen till frågan är att jag har en släkting som växte upp med en farbror som egentligen var hans bror, då fadern fick barn redan som 14-åring med en jämngammal flicka. Släktingens farföräldrar tog hand om barnbarnet och det fick växa upp som deras eget barn.
Själv har jag en halvsyster som inte var med i bouppteckningen efter min far. Hon föddes av en annan kvinna innan min mor och far gifte sig och fick barn. Om min halvsyster adopterades av sin mammas man vet jag inte men nåt måste ju ha skett juridiskt då min far inte var registrerad som far till henne.
Sen tänkte jag på det där med fosterföräldrar, hur såg reglerna ut för hundra år sen? Kan det vara så att fosterföräldrar blev föräldrar på papperet utan att det syns som adoption?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 289 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 289 inlägg
@Keiller i det här fallet är det endast sex år mellan äldst och yngst, men frågan är absolut befogad.
Min mammas näst äldsta syster fick barn som 16-åring; barnet växte till stor del upp med sina morföräldrar även om hen var medveten att de inte var de riktiga föräldrarna men absolut att det finns många såna förhållanden där barnet först som vuxen fått veta hur det ligger till på riktigt.
Inväntar svar angående det där med fosterföräldraskapet så jag räknar med att inom kort ha ett svar på den här frågeställningen. Även om det är ett svar som egentligen inte är det man vill höra.
Min mammas näst äldsta syster fick barn som 16-åring; barnet växte till stor del upp med sina morföräldrar även om hen var medveten att de inte var de riktiga föräldrarna men absolut att det finns många såna förhållanden där barnet först som vuxen fått veta hur det ligger till på riktigt.
Inväntar svar angående det där med fosterföräldraskapet så jag räknar med att inom kort ha ett svar på den här frågeställningen. Även om det är ett svar som egentligen inte är det man vill höra.
Väldigt ovanligt med sådana här fel, men det förekommer ju. Motsatsen är vanligare, att det dyker upp halvsyskon vid bouppteckningen som resten av familjen inte känner till. Min make trodde att han hade en helbror, men i samband med att hans pappa dog fick han veta att Gösta inte var pappa till hans bror, utan att brodern var född innan de träffades. och när hans mamma dog fick han veta att hans pappa också hade ett barn sedan tidigare, så plötsligt fick han en 73-årig bror som han aldrig hann träffa, då han avled två år senare.
I det fallet som beskrivs här vore det ju intressant att DNA-testa syskonen för att se hur släktskapet ser ut.
I det fallet som beskrivs här vore det ju intressant att DNA-testa syskonen för att se hur släktskapet ser ut.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 289 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 289 inlägg
Helt klart betydligt vanligare att det dyker upp syskon som tidigare varit okända.Anna_H skrev:Väldigt ovanligt med sådana här fel, men det förekommer ju. Motsatsen är vanligare, att det dyker upp halvsyskon vid bouppteckningen som resten av familjen inte känner till. Min make trodde att han hade en helbror, men i samband med att hans pappa dog fick han veta att Gösta inte var pappa till hans bror, utan att brodern var född innan de träffades. och när hans mamma dog fick han veta att hans pappa också hade ett barn sedan tidigare, så plötsligt fick han en 73-årig bror som han aldrig hann träffa, då han avled två år senare.
I just det här fallet så fick inte personen som "missades" i bouppteckningarna några barn, och han är avliden sen många år så det känns inte som det går att få ett hundra procent säkert svar; lite semestertider på kommunarkiven nu så har inte riktigt nåt fram till de personer jag behöver kontakta för att kunna utesluta en sak. Flera märkliga omständigheter i den här familjen.
När en börjar släktforska ska en vara klar över att stenar kan börja rulla...eller att det finns något under en sten som det inte är helt smärtfritt att finna. Men det är en oerhört spännande och lärorik hobby (eller gift, haha) som förutom ett antal jobbiga upptäckter gett mig nya trevliga släktingar. Oerhört värdefullt.
Tråkigt att din man inte hann träffa sin bror, jag undrar alltid till vilka nytta ett barn hemlighålls? Är det skam, ovilja att erkänna, svårt samtalsämne att ta upp eller av missriktad omtänksamhet?
Många knepigheter finns det. Skam var nog vanligast, men säkert spelade de andra orsakerna också in. I detta fall var brodern dessutom förståndshandikappad, vilket skyldes på att föräldrarna var så unga! Han har bott på institution större delen av livet, ett mycket trevligt gruppboende se sista 20 åren. Men det hade varit trevligt att veta om det, så hade man kunnat träffa honom, det är bara 3 kilometer hemifrån. Man förstod ju i efterhand varför de tyckte det var dumt att vi flyttade hit, och även när brorsdottern flyttade hit, bara 500 meter från gruppboendet!Maria T skrev:
Hans mamma och hans tre andra halvsyskon bor i Stockholmsområdet, brodern har varit god man för honom sedan hans mor inte klarade av det längre.
Skogsägare
· 18 534 inlägg
I vilken ordning dog de då? Om Kim dog före föräldrarna och själv saknade barn så är ju grenen utdöd och det är helt rätt att konstatera att bara de två äldre sysko en fanns.Maria T skrev:
Men hade det varit så enkelt hade du väl inte frågat…
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 289 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 289 inlägg
Kims far avlider på sent 1960-tal, modern i mitten av 80-talet och Kim själv drygt tio år efter det.Nötegårdsgubben skrev:
Det var av en slump Kim upptäcktes - en släktforskare blev nyfiken då det i församlingsboken stod med ett tredje barn som ingen tidigare hade nämnt. Denna upptäckt alltså långt efter att Kim avlidit (bara några år sedan), likaså de två äldre syskonen döda, så finns ingen längre att fråga huruvida de minns det här barnet eller ej.
Nja, även avlidna syskon ska stå med i bouppteckningen - det ska ju utredas om de i sin tur har arvsberättigade barn eller inte. Jag har kopior av en hel massa bouppteckningar efter barnlösa fastrar och deras syskon, alla syskonen står med i varje bouppteckning samt för de avlidna om de har barn eller inte.Nötegårdsgubben skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 289 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 289 inlägg
När Kims pappa avled så fanns de två bröderna i livet, likaså när Kims mamma avled.
Det finns starka skäl att tro att änkan och bröderna i första fallet, och i det senare enbart bröderna, hemlighöll att det fanns ett tredje barn.
Ställde frågan till en jurist och han sa att det är först de senaste 20 åren, cirka, som information om bröstarvingar (tror det heter släktutredning men det låter jag vara osagt) sker automatiskt från Skatteverket vid dödsfall. Således, på 1960- och 80-talet, fanns inte skyldighet för boutredningsmannen att försöka finna andra barn - han gick helt enkelt på vad änkan/änkemannen och ev syskon sa.
Det finns starka skäl att tro att änkan och bröderna i första fallet, och i det senare enbart bröderna, hemlighöll att det fanns ett tredje barn.
Ställde frågan till en jurist och han sa att det är först de senaste 20 åren, cirka, som information om bröstarvingar (tror det heter släktutredning men det låter jag vara osagt) sker automatiskt från Skatteverket vid dödsfall. Således, på 1960- och 80-talet, fanns inte skyldighet för boutredningsmannen att försöka finna andra barn - han gick helt enkelt på vad änkan/änkemannen och ev syskon sa.