F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det gjorde jag med en stor helt vit råtta som kom upp ur avloppet. Jag riggade en fälla gjord av en fågelbur, där jag fångade in den inte alltför glade gynnaren. Efter en längre promenad med råttan i en låda, släppte jag ut den ilskne krabaten, som raskt smet iväg.
Sedan dess har jag aldrig sett honom (hen) mer.
Så du ser. Jag må vara efterbliven eller inte. Men det finns mer än ett sätt att bli av med gnagare. Mot skadedjur skyddar jag mig genom att ha försett källarfönstren med galler och flera lås i ytterdörrarna.

Staffan
du ser själv hur dumt det låter....
 
  • Gilla
Daniel666
  • Laddar…
Staffans2000
F fsn skrev:
du ser själv hur dumt det låter....
Visst. Vad efterbliven jag är!
Varför låta ett djur leva, när man kan slå ihjäl det.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst. Vad efterbliven jag är!
Varför låta ett djur leva, när man kan slå ihjäl det.
Du skrev att råttan kom upp ur avloppet. Så du satte galler för källarfönstren o massa lås på ytterdörren.. det handlar inte om att döda djur.. det handlar om dina argument:crysmile: du är ett lika stort troll som troberg... trevlig kväll på er..
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
Jag tror inte riktigt att ironin gick fram där. Galler för källarfönstren och massa lås är för att skydda sig mot den värsta ohyran på jorden: Människan.

Det finns en meme med en bild på ett rådjur på en väg som säger nåt i stil med att "Det är inte rådjuret som korsar vägen, det är vägen som korsar skogen".
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Trist när det blir så ovänskaplig ton i en tråd. Mitt förslag. Googla på råttor och smittspridning så får ni många fantastiskt bra träffar. Allt ifrån vetenskaplig forskning, populärvetenskaplig och de som jobbat med råttor och möss proffesionellt. Väldigt matnyttig läsning.
För mig är det viktigt med en viss respekt för levande och dött oavsett om jag tycker det är både skrämmande och äckligt.
 
  • Gilla
Daniel666
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Digerdöden som tog livet av var tredje person på planeten under 1300-talet anses för övrigt ha spridits främst av råttor.
Nope, den spreds av loppor på råttorna.

N Nerre skrev:
När det gäller tänderna kan man kolla t.ex. den här sidan, bild 9 längst ner på sidan visar ganska bra hur de ser ut.

Råttors tänder är också knivvassa, jag har ett par gånger fått bett på grund att en av våra råttor var lite lättskrämd och högg till om man överraskade den, betten var så "rena" att det inte blev några synliga ärr. Det var som att bli stucken med en lancett för blodprov ungefär.

Det som syns på bilden i tråden ser ju snarare ut att vara nån slags rivmärken.
Exakt. Det ser ut ungefär som om man häftat sig med en häftpistol, men vassare.

Det på fotot skulle jag snarare gissa på en katt som slickat lite för intensivt, eller råkar riva lite.

F fsn skrev:
jag har aldrig haft nåt direkt driv att döda djur öht men nu blev jag verkligen sugen på att ta några råttor. Funderar på ett ordentlig kar med glykol och en vippbräda.
Gör du det så riskerar du upp till två års fängelse för djurplågeri. Antagligen något för jaktbrott också.

D Daniel666 skrev:
Bäste herr troberg. Jag slog hål på dom flesta argument du hade att komma med.
För ordningens skull, att ignorera fakta är inte att slå hål på argument.

D Daniel666 skrev:
Vilda råttor, sorkar, möss som tar sig in i byggnader är o förblir skadedjur.
Sure, har aldrig sagt annat. Jag har bara föreslagit en human metod för att hantera problemet.

I just detta fall så är det inte ens en råtta, så jag förstår inte vad det ens har med saken att göra.

D Daniel666 skrev:
Att släppa ut inkräktaren 200 meter från huset gör ingen som helst nytta.. den hittar tillbaka..
Nej. Jag har deporterat säkert 50 möss och sorkar (bor man på landet så kommer de), och jag har aldrig fått tillbaka en som jag deporterat. Råttor är snarlika i den aspekten.

D Daniel666 skrev:
Men att förneka andra människors livserfarenheter gör dig bara till ett jävla nättroll.
Att bara rapa ur sig ogrundade dumheter är inte erfarenheter, det är upprapning av ogrundade dumheter.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det gjorde jag med en stor helt vit råtta som kom upp ur avloppet. Jag riggade en fälla gjord av en fågelbur, där jag fångade in den inte alltför glade gynnaren. Efter en längre promenad med råttan i en låda, släppte jag ut den ilskne krabaten, som raskt smet iväg.
Sedan dess har jag aldrig sett honom (hen) mer.
Var den vit så var det dessutom en tamråtta på vift, vita förekommer inte i naturen. Fångar du en tamråtta så rekommenderar jag att ta kontakt med Råtthjälpen, så hittar de ett hem åt den.

Dödar man ett tamdjur, ja då är det ju naturligtvis ett brott, så bra att du inte gjorde det. Det är som att, säg, skjuta grannens hund eller häst för att den hoppar över staketet.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Nope, den spreds av loppor på råttorna.
Varför isolerar man människor med Coronavirus då? Det är ju inte människorna som sprider sjukdomen utan ett virus...

Om sjukdomar sprids av loppor som råttorna är bärare av så är såklart råttorna en del av sjukdomsspridningen. eller hur?
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför isolerar man människor med Coronavirus då? Det är ju inte människorna som sprider sjukdomen utan ett virus...

Om sjukdomar sprids av loppor som råttorna är bärare av så är såklart råttorna en del av sjukdomsspridningen. eller hur?
Men de är inte bärare.
 
T Troberg skrev:
Men de är inte bärare.
Det var inte det han frågade. Han frågade om råttorna är del av spridningen, vilket de är såklart.
 
T Troberg skrev:
Men de är inte bärare.
Guns don't kill people... Är det så du menar?
 
F
T Troberg skrev:
Gör du det så riskerar du upp till två års fängelse för djurplågeri. Antagligen något för jaktbrott också.
Det tror jag inte, alla djur är nämligen inte lika inför lagen när den praktiseras. Det är ju liksom inte direkt samma sak som att döda ett gulligt djur... jag är fö extremt ohäktad.
 
  • Gilla
Daniel666
  • Laddar…
Här har vi iaf haft rena invasionen av gnagare i år.
Jag måste glädja trådens medlemmar med att jag dödat inte mindre än 54 st invardörer sen i sommar.
Kropparna kastas ut i skogen på sidan av tomten och sen äter grannen katter/skatorna upp dem.

Alla fällor inomhus eller i ekonomibyggnaderna.

Att släppa ut på annan plats är vansinnigt här då det då bara blir skador nån annanstans.

Även om det blir katt senare så kommer fällorna fortsätta sättas ut på vindar och kryputrymmen.

Älskar Julas slagfällor som snabbt tar även de största bestarna. Mjölner tycker jag ger mer "krälande" och man måste sätta fast den.
 
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Nope, den spreds av loppor på råttorna.



Exakt. Det ser ut ungefär som om man häftat sig med en häftpistol, men vassare.

Det på fotot skulle jag snarare gissa på en katt som slickat lite för intensivt, eller råkar riva lite.



Gör du det så riskerar du upp till två års fängelse för djurplågeri. Antagligen något för jaktbrott också.



För ordningens skull, att ignorera fakta är inte att slå hål på argument.



Sure, har aldrig sagt annat. Jag har bara föreslagit en human metod för att hantera problemet.

I just detta fall så är det inte ens en råtta, så jag förstår inte vad det ens har med saken att göra.



Nej. Jag har deporterat säkert 50 möss och sorkar (bor man på landet så kommer de), och jag har aldrig fått tillbaka en som jag deporterat. Råttor är snarlika i den aspekten.



Att bara rapa ur sig ogrundade dumheter är inte erfarenheter, det är upprapning av ogrundade dumheter.



Var den vit så var det dessutom en tamråtta på vift, vita förekommer inte i naturen. Fångar du en tamråtta så rekommenderar jag att ta kontakt med Råtthjälpen, så hittar de ett hem åt den.

Dödar man ett tamdjur, ja då är det ju naturligtvis ett brott, så bra att du inte gjorde det. Det är som att, säg, skjuta grannens hund eller häst för att den hoppar över staketet.
Om du tar en soptipps råtta och flyttar den 200m så hittar den tillbaka.
Om du tar en kloakråtta flyttar den 200m så hittar den hem igen.
Råttor är smarta djur, smartare än många människor:crysmile:..
har hela tiden pratat om mänsklighetens råttproblem.. visst en enstaka
Råtta som förirrat sig in i en villa på landet kan det hjälpa att flytta den.
Men inte alla andra världens råttor. Fästingen kan vara värd till upp till
17 olika mikroorganismer, samtliga kan vara sjukdomsframkallande
För människor. I råttor runt om i Europa har dom hittat över 50!
Har lärt mina barn att fästingen är Sveriges farligaste djur:thinking:
Fick ju rätt i att råttor lever i vårat avfall av dig troberg.
Men fick fel när jag sa att råttor sprider smittor? Dom flesta människor
Tror att det är människorna som härskar på denna planet. Men så är
Inte fallet. Det är virusens, bakteriernas o parasiternas planet. Precis som
vi människor Vill hålla vissa djurarter på en rimlig nivå. Så har moder jord Flera
Sätt att hålla oss människor på en rimlig nivå..
jag bor på landsbygden. Inget stall eller bondgård i närheten. Så själv har jag bara
Problem med sorkar i min trädgård. Och inga gnagarproblem i huset
Sen jag gjöt igen torpargrunden på den gamla delen av huset.
Men mellan villabyggena så gör vi mycket
jobb för olika fastighetsägare inne i gbg. O dom har en del råttproblem.
Så jag har erfarenheter av råttor. O därför talar jag om livserfarenhet.
Att råttor är ett skadedjur Och bör därför avlivas.
 
N Nerre skrev:
Jag tror inte riktigt att ironin gick fram där. Galler för källarfönstren och massa lås är för att skydda sig mot den värsta ohyran på jorden: Människan.

Det finns en meme med en bild på ett rådjur på en väg som säger nåt i stil med att "Det är inte rådjuret som korsar vägen, det är vägen som korsar skogen".
Har en bild i mobilen där en dykare som simmar bredvid en vithaj. Med texten ”här simmar världens farligaste rovdjur bredvid simmar En vithaj.... man ska värna om djur o natur. Men det finns gränser. Skadedjur kallas skadedjur av en anledning.
Trodde inte steffe2000 var kapabel till ironi. Ironi hade vart om han eller troberg råkade bli biten av en sjuk/skrämd råtta
När dom är på väg att släppa ut den, o när dom kommer till vårdcentralen med det infekterade såret. Så visar det sig vara
Multiresistenta bakterier i såret. O läkarna kan inte stoppa infektionen. Så dom blir tvungna att kapa en arm.. det hade vart ironi
:crysmile:
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Men de är inte bärare.
O som vanligt missförstår du med vilje.. o fortsätter argumentera med dina partiska halvsanningar..:lying:
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.