Jag har en Philips FC9194 som var tvärt död senast sambon skulle använda den och städa bilarna med och jag har lossat alla skruvar jag hittar men lyckas inte dela den där on/off knappen och kabelrullen sitter och jag har sökt på nätet efter "Hur delar jag en Philips FC9194" men hittar inga tips alls och problemet är att denna dammsugaren säljs inte längre och den är fantastiskt tyst och suger mycket bra så jag vill gärna kolla om det är strömbrytaren eller kabeln som är kass och kan bytas.
 

Bästa svaret

MultiMan
Har du mätt dig fram till att det är kabel eller strömbrytare som det är avbrott i? Dumt att förutsätta något.

Annars finns det rätt mycket annat det kan vara såsom termosäkring till motorn pga överhettning, avbrott i motorlindningar, defekta/slut motorkol eller t ex drivkortet om dammsugaren har ställbart motorvarvtal.

I min gamla Volta Gemini av specialmodell från 1998 brann styrkortet pga glapp i lödningar, men jag lyckades laga med separata kablar trots att damssugaren var svart invänding av branden. Den var alldeles för bra för att skrota.

Edit: Finns massor av videos, t ex


Maskinen är rätt modern och har många saker som kan gå sönder.

Ett tips: Svenska talas inte ens av hela Sveriges befolkning, så att söka på svenska brukar vara utsiktslöst. Detsamma gäller i stort sett allt annat. Det finns alltid mycket mer information (ofta bättre och mer omfattande) på andra språk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Har du mätt dig fram till att det är kabel eller strömbrytare som det är avbrott i? Dumt att förutsätta något.

Annars finns det rätt mycket annat det kan vara såsom termosäkring till motorn pga överhettning, avbrott i motorlindningar, defekta/slut motorkol eller t ex drivkortet om dammsugaren har ställbart motorvarvtal.

I min gamla Volta Gemini av specialmodell från 1998 brann styrkortet pga glapp i lödningar, men jag lyckades laga med separata kablar trots att damssugaren var svart invänding av branden. Den var alldeles för bra för att skrota.

Edit: Finns massor av videos, t ex

[media]
Maskinen är rätt modern och har många saker som kan gå sönder.

Ett tips: Svenska talas inte ens av hela Sveriges befolkning, så att söka på svenska brukar vara utsiktslöst. Detsamma gäller i stort sett allt annat. Det finns alltid mycket mer information (ofta bättre och mer omfattande) på andra språk.
Nej, jag anser att jag behöver komma åt strömbrytaren och kabelns inre ände för att kunna mäta upp detta.
Jag har bara 2 språk som jag talar, läser och skriver ganska flytande så att hitta info på andra språk känner jag nog som lite kontraproduktivt.
 
MultiMan
Jaha, informationen finns i video, men lycka till och tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag har bara 2 språk som jag talar, läser och skriver ganska flytande så att hitta info på andra språk känner jag nog som lite kontraproduktivt.
Google translate eller något AI-verktyg bör kunna hjälpa dig med andra källor.
 
MultiMan
@Kane Eller så tittar man på filmen utan ljudet och får reda på hur hela maskinen monteras isär. Men vill man inte så är det inte mycket att göra.

Jag kan själv inte ett ord turkiska. (edit: utom lite maträtter, mums!)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@Kane Eller så tittar man på filmen utan ljudet och får reda på hur hela maskinen monteras isär. Men vill man inte så är det inte mycket att göra.

Jag kan själv inte ett ord turkiska. (edit: utom lite maträtter, mums!)
Rätt. Vi gör alla som vi vill.
 
MultiMan MultiMan skrev:
@Kane Eller så tittar man på filmen utan ljudet och får reda på hur hela maskinen monteras isär. Men vill man inte så är det inte mycket att göra.

Jag kan själv inte ett ord turkiska. (edit: utom lite maträtter, mums!)
Från ca 4 min in i filmen till ca 6:30 finns lösningen på att ta loss delen som jag hittills inte har fått loss så imorgon ska jag försöka att hinna med att bända lös och se om det är fel på kabel eller strömbrytare så ett mycket stort tack för denna!

Med mina språk brister så menar jag att jag inte klarar av att söka upp en film av denna typen, inget annat.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Hoppas du får ordning på den! 😊

Man behöver inga språkkunskaper alls för att hitta videon jag länkade. Skriver man in "Philips FC9194" i Googles videosök så är ovanstående video nr 11 i ordningen (för mig iaf).

De första träffarna kommer nästan alltid vara gammal reklam när man inte specificerar att man vill ha en "teardown" eller liknande, men 11:e plats är inte dåligt.

Skärmdump från sida 2 i min webbläsare:

Skärmdump av Googles videosöksida visar resultaten för "Philips FC9194" med YouTube-videor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hoppas du får ordning på den! 😊

Man behöver inga språkkunskaper alls för att hitta videon jag länkade. Skriver man in "Philips FC9194" i Googles videosök så är ovanstående video nr 11 i ordningen (för mig iaf).

De första träffarna kommer nästan alltid vara gammal reklam när man inte specificerar att man vill ha en "teardown" eller liknande, men 11:e plats är inte dåligt.

Skärmdump från sida 2 i min webbläsare:

[bild]
Jag visste inte ens att det fanns videosök...
Jag hoppas också att det går att fixa den, sambon har den när hon städar bilarna och när jag har sökt efter en ersättare så har jag bara hittat klenare maskiner.
 
Nu har jag haft tid att riva lite mera under dagens trevliga regnande och kolla upp lite och det finns kräm fram till kortet och strömbrytaren fungerar men något på kortet gör inte vad det ska, jag får kolla igenom manualen till min multimeter så att jag kan göra lite ordentliga mätningar.
Det finns liv i den blå och bruna som kommer från kabelrullen men inget till motorn i den svarta och svartvita tyvärr.

To bee continued.... Närbild av en öppen apparat med synligt kretskort och kablar (blå, bruna) som är anslutna till en trumma och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett par bilder på kortet också.

Baksidan.

Ett kretskort som hålls upp så att baksidan med sina kopparspår och lödpunkter syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Framsidan.


Närbild på ett kretskort med komponenter som resistorer, kondensatorer och integrerade kretsar monterade, visad på ett forum om byggprojekt och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Spontant skulle jag misstänka C3 eller kanske, mindre sannolikt Q1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.