• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Funderar på samma med min ivt e14 fast med olja som jag fått tag på billigt av en kompis som slängde ut sin tank.
Bv styr externa tillskottet och då även shunten...
Skulle gärna köra olja dyra timmar och kalla dagar/ nätter då jag betalar under 1:-kw med olja nu
Orkar inte bv så går tillskottet in och det är 8-10kw sen kommer olja skulle gärna vilja ändra till olja först eller el i 10min sen olja
 
P
Det är ju även av betydelse hur vedanläggningen är kopplad mot acctank och att den gamla shunten är kopplad på acctanken och inte nåt sånt där gammalt mupp som kör vattnet fram och tillbaka för shunten sitter kopplad vid pannan.. Då lär det också kopplas om.. dåligt att hålla en vedpanna varm för jämnan då man får stora förluster där

Sen finns det olika lösningar på värmepumpen hur tillverkaren i vissa fall redan tänkt på hur det ska kopplas med flera värmekällor och acctank, då är det ju oftast att föredra att använda dessa redan utprovade sätt på resp värmepump

men även värmepumpar där inte tillverkaren har nån utprovad väg att docka med vedpannas acctank så går det att koppla ihop det. man kör grovt förenklat in värmepumpens framledning till elementen till den gamla shunten och tar bereoende på om bervärmepumpen går mest på returtemperaturen och hur stora acctankar och placering så tar man returvattnet på lämpligt ställe så man får ofta offra en del acctankvolym för att få till det och man kommer oftast störa skiktning till viss del och såklart får man ut viss värme även vid värmepumpsdrift på acctank och rörsystem men all den värme blir ju i dom flesta fall i källaren och dom flesta av oss vill ju ha ok temperatur där med och se till att isolera alla rör till det..

Det finns även varianter på dockning med termostatventiler som styr det rätt för pumpar där det inte alls vill funka bra pga värmepumpens styrning, men dom flesta pumpar går att få till med lite laborering med vart man placerar givare och vart man går på med returen till värmepumpen.

Men enklast är ju att kolla tillverkaren av värmepumpen om det redan finns en utprovad väg där styrningen från värmepumpen funkar bra utan krångel och
 
P
Sen är det väl med olja som Nino är inne på så även om du köpt billigt så är ju balansgången om det är värt att göra om det är ett tillfälligt tillgång.. Ska man leja in folk för att göra jobbet så blir ju inte lönsamheten så hög utan att bygga om för mig så skulle det ju vara nåt som jag kommer ha fortsatt tillgång till för överkomligt arbete eller pris.. eller att man kan variera mellan olika värmeslag i kombination med bergvärmen och ta spetsvärmen ur vad som är billigast för mig just nu..Jag skulle aldrig satsa på en ren vedanläggning som uppvärmning men en vedpanna för att elda dom kallaste 30 dagarna när strömmen är svindyr skulle vara helt ok

Just oljebrännare och pelletsbrännare som kan starta och stoppa själva så är det ju lite lättare att reglera då dessa kan köras mot enkla termostater helst med stor differans i temperatur så det inte blir för många start och stopp , särskillt på pelletsbrännaren..eller en tidskrets för att hindra för många av och påslag per tidsenhet..
Dom kan ju i sin simplaste form köras utan shuntmotorer och reglering och och vore ju enklare att fulkoppla brevid värmepumpen OM man har för gammalt värmepump för enkel styrning av extern värmekälla. Iaf om vi pratar om ett system för stödvärme dom kallaste 30 dagarna per år så behöver ju inte regleringen för dessa vara perfekta..

Har även hälsat på en gubbe som helt enkelt dockade sin oljepanna mot elpatronen i värmepumpen och all spetsvärme togs ur olja med styrning från när värmepumpen trodde den körde elpatron.. men här pratar vi folk med fri tillgång till diesel från sin yrkesutövning.. han hade förenklat kopplat in sig så det varmvattnet kom in där elpatronen sitter.. liten panna med liten vattenvolym utan acctankar gav en snabb tillskottsvärme likt elpatronen i bergvärmepumpen och den fattar inte att det är nåt konstigt utan det funkar perfekt med original styrningen på bergvärmen

Man måste kolla på sin värmepump och lista ut om det finns den styrning man vill ha där och om den går att lura eller om man måste ha mer styrning och vad som är bästa lösningen med dom grejer man har och hur det är kopplat idag.. även hur sakerna är utplacerade fysiskt kan ju ha betydelse för vad som är bästa alternativet
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C
D Dublin skrev:
BAXI har ju ett gäng principskisser som man kan inspireras av. Längst ner på sidan finns exempel med VP + vedpanna + ack.tank
Jag hade faktiskt kikat lite på dessa, men tyckte de var lite svåra att begripa sig på.

P polaris78 skrev:
Jag skulle aldrig satsa på en ren vedanläggning som uppvärmning men en vedpanna för att elda dom kallaste 30 dagarna när strömmen är svindyr skulle vara helt ok
Huvudet på spiken där. Detta måste bli en budgetlösning då syftet är att kunna kapa topparna på elpriset och ha en reserv om elen försvinner (jo, jag vet att även en vedanläggning kräver el). Annars är det pengar i sjön. Likaså är det så klart viktigt att bergvärmen inte tappar verkningsgrad.

IVT och NIBE:s "systemlösning" bygger på samma princip, dvs. sätta bergvärmen direkt på radiatorslingan över en bypass. Det som skiljer är huruvida BVP sätts på tillopps eller retursidan och så har NIBE en backventil i bypass, medan IVT istället stipulerar bypass > 10 x rördiameter.

Ser spontant många fördelar med den inkopplingen. Okomplicerad och elegant, och acktanken får potentiellt en funktion som arbetstank under bergvärmedrift.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Uppdatering:

Har nu fått tag på IVT:s "systemlösning" för bergvärmepump tillsammans med vedpanna.

Lättare sagt än gjort. Lyckades gräva fram IVT:s "hemliga" telefonnummer och blev hänvisad till deras tekniska rådgivning ons-fre 8:30 - 11:30. När jag väl fått tag på dem så vägrar de berätta om det fanns ett sådant dokument eller inte. Än mindre lämna lämna ut några installationsdokument. Jag måste kontakta ÅF som i sin tur får be dem om dokumenten och vidarebefodra dem till mig. Uppenbarligen är IVT extremt angelägna att undvika all form av kundkontakt. J-vla stollar :poop:

Hur som helst lyckades jag efter ett par försök få tag i en extremt hjälpsam ÅF som fixade fram dokumentet åt mig.
Hej
Jag håller på med en installation med Bergvörme och vedpanna och skulle gärna kika på ritningen du har.
 
C
C cpalm skrev:
NIBE:s dokument har du här:
[länk]

Skickar PM angående IVT:s dokument.
Hej. Hur kan jag komma i kontakt med dig? Har exakt samma problem, ska koppla in en IVT Greenline HE E14, skulle behöva det dokumentet du fick av IVT ÅF, skulle du kunna hjälpa mig hade det varit snällt, om du skulle kunna maila det till Christoffer.Lund@dcswe.se

Har en oljebrännare med 3 acc tankar i en annan byggnad som jag byggt i höstas, har dragit in en 4 rörs kulvert både för Tappvatten och VV. Nu står jag här och kommer liksom inte vidare och ingen VVS firma vill ta det ann sig.
 
C
S Stolfenheimer skrev:
Hej. Hur kan jag komma i kontakt med dig?
Har skickat PM.

Själv jagar jag tyvärr fortfarande begagnade 750l acktankar. Växer uppenbarligen inte på träd verkar det som :confused:
 
Det finns ett par på blocket. Hur långt från dig de är jat jag dock inte.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Det finns ett par på blocket. Hur långt från dig de är jat jag dock inte.
Tack för tipset, men jorå, bevakar blocket som en hök sedan i vintras :rofl:

VIll ha två likadana, sen är det ju som du säger inte alltid de finns inom rimligt avstånd.
Har funderat på att köpa 3 st 500l Strömsnäspannan istället, för de finns det gott om, men det blir inte så optimalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.