C
Ett hyfsat aktuellt ämne i dessa tider antar jag.
Vårt hus konverterades från vedpanna till bergvärme av förra ägaren, men vedpannan finns kvar, dock ej inkopplad.

Har sedan snart ett år tillbaka försökt få igång ett projekt att koppla in vedpannan igen för att kunna "kapa topparna" på elpriset och ha en "krisbackup". Nu börjar det förhoppningsvis så sakta röra på sig.

Bergvärmen skall vara primär värmekälla, och eftersom förhoppningen är att kunna elda sporadiskt vill man ju helst hitta någon enkel lösning där värmepumpen automatiskt kliver åt sidan så länge det finns tillräckligt med värme från vedpannan, utan att man manuellt behöver koppla om mellan värmekällorna. Likaså vill man ju också försäkra sig om att lösningen inte innebär att värmepumpen jobbar mindre effektivt.

Om jag förstått det rätt kan man i princip seriekoppla värmekällorna med värmepumpen närmast returen och med någon sorts bypass för respektive värmekälla?
Ett frågetecken som dyker upp där är då shuntregleringen på vedsidan. Det blir ju i princip två reglersystem som skall samexistera, vilket låter krångligt och knepigt. Men jag antar att värmepumpens reglersystem inte klarar av att styra en extern shunt (det är IVT GreenLine HA)?

Vad har ni för lösningar?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det går absolut att lösa, många värmepumpar har stöd för extern shunt som tillskott, men frågan är komplex och väldigt beroende på hur vedpannan kopplas in rörmässigt. Men i en standardlösning så går returen från värmesystemet genom värmepumpen, och vid behov spetsas det från acc-tankar, vedpannan har sin egen regler och bara fyller tankarna. vill man bara elda så behöver man hitta ett sätta att stänga av bara kompressorn så att värmepumpens regler fortfarande fungerar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
J Josth skrev:
NIBE har färdig lösning för det om du byter värmepump.
Jo, jag har kikat lite på NIBE:s lösningsförslag som inspiration. Inte aktuellt att byta värmepump dock :rofl:. Skall kolla med IVT, men finns funktionen är det nog i så fall något expansionskort eller nåt för jag hittar inget om extern reglering i manualen.

P Plutus skrev:
vedpannan har sin egen regler och bara fyller tankarna.
Jo, visst - pannans reglering och "laddomaten" lever sitt eget liv så det har jag lämnat därhän.
Men sen skall ju värmen shuntas ut från acktanken till värmekretsen, och det är den styrningen jag funderar på som måste lira ihop med värmepumpen. Känns ju inte helt idealiskt med två separata reglersystem som vart och ett skall trimmas in för att göra exakt samma jobb.

Det är inga problem tekniskt att blockera värmeproduktionen i pumpen, den har en sådan ingång. Men å andra sidan borde den ändå inte starta så länge framledningstemperaturen motsvarar eller överskrider bör-värdet(?) Och mätningen av framledningstemperaturen skall väl i detta scenario mätas efter shunten från acktanken?
 
Min tanke var att värmepumpens regler styr shunten för tillskott via acctankar, så bara en reglering för huset. och då kan man inte blockera värmefunktionen i värmepumpen eftersom all värme stannar, bara kompressorn ska stanna och värmepumpens regler kompenserar genom att öppna shunten till acc-tankarna
 
C
P Plutus skrev:
Min tanke var att värmepumpens regler styr shunten för tillskott via acctankar, så bara en reglering för huset. och då kan man inte blockera värmefunktionen i värmepumpen eftersom all värme stannar, bara kompressorn ska stanna och värmepumpens regler kompenserar genom att öppna shunten till acc-tankarna
Aha, ja precis, man vill ju idealiskt sett ha ett gemensamt reglersystem. Pratade med IVT-Center och det verkar som att de skulle gå att få den att styra en extern shunt. De var dessutom inne på att både vedpannan och värmepumpen skulle kunna jobba mot acktanken och växla mellan flytande/fast kondensering. Får se, de skulle återkomma.

Ingen här annars som kör kombinationen IVT bergvärme och ved?
 
C
Uppdatering:

Har nu fått tag på IVT:s "systemlösning" för bergvärmepump tillsammans med vedpanna.

Lättare sagt än gjort. Lyckades gräva fram IVT:s "hemliga" telefonnummer och blev hänvisad till deras tekniska rådgivning ons-fre 8:30 - 11:30. När jag väl fått tag på dem så vägrar de berätta om det fanns ett sådant dokument eller inte. Än mindre lämna lämna ut några installationsdokument. Jag måste kontakta ÅF som i sin tur får be dem om dokumenten och vidarebefodra dem till mig. Uppenbarligen är IVT extremt angelägna att undvika all form av kundkontakt. J-vla stollar :poop:

Hur som helst lyckades jag efter ett par försök få tag i en extremt hjälpsam ÅF som fixade fram dokumentet åt mig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
Det finns absolut möjligheter att koppla ihop värmepumpen med gamla vedanläggning med acctank och köra den som spetsvärme kallaste dagarna för att undvika spetsvärme från elpatron som är problemet med dagens elpriser.
Det gjordes så hos föräldrarna men det tog lite tid att hitta en kunnig bra rörmokare som inte är född igår som klarar att koppla ihop det så det funkar bra..

Många okunniga rörmokare hävdar att det "går inte" för man vill inte bry sig och lära sig utan bara kasta in bergvärmen koppla ur vedanläggningen och skita i resten... Den här rörmokaren är känd som den kunniga i trakten och den som löser det som dom andra klåparna inte klarar av.. han har även goda referenser och vi var och kolla på en liknande anlägning som han byggt tidigare..

Det funkar automatiskt och inga kranar eller annat krångel utan finns det värme i acctanken så används det i första hand och styrningen från värmepumpen sköter värmeregleringen i huset , då den gamla shuntstyrningen ändå var utjänt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Intressant ämne. Lägg gärna upp en kopplingsprincipskiss med funktionsbeskrivning över de olika driftsituationerna.

Mina föräldrar har sedan länge en liknande situation där både värmepumpen med dess inbyggda shunt och styrning är inkopplad mot tankarna/systemet samtidigt som den gamla befintliga shunten och shuntstyrningen också är kvar och i drift.

När jag har försökt förstå hur deras system hänger ihop och är tänkt att fungera har svårt att bedöma det.
Det vill gärna bli komplext och krångligt tycker jag.
Men på något vis funkar det när de ibland eldar i pannan. Men jag är inte säker på hur eller om det är optimalt. Min far säger sig uppleva att vedvärmen på något vis försvinner ur tankarna ”på ett annorlunda sätt”, oklart hur, än innan värmepumpen kopplades in.
Förmodligen är eller blir skiktningen i tankarna förstörd, eller nåt.
som sagt. Jag har svårt att förstå hur deras system hänger ihop och jag har inte orkat doktorera i det. Ännu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Echo1 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Uppdatering:

Har nu fått tag på IVT:s "systemlösning" för bergvärmepump tillsammans med vedpanna.

Lättare sagt än gjort. Lyckades gräva fram IVT:s "hemliga" telefonnummer och blev hänvisad till deras tekniska rådgivning ons-fre 8:30 - 11:30. När jag väl fått tag på dem så vägrar de berätta om det fanns ett sådant dokument eller inte. Än mindre lämna lämna ut några installationsdokument. Jag måste kontakta ÅF som i sin tur får be dem om dokumenten och vidarebefodra dem till mig. Uppenbarligen är IVT extremt angelägna att undvika all form av kundkontakt. J-vla stollar :poop:

Hur som helst lyckades jag efter ett par försök få tag i en extremt hjälpsam ÅF som fixade fram dokumentet åt mig.
Kolla Bosch manualer istället. Det är exakt samma värmepumpar, men dokumentationen finns på nätet.
 
C
useless useless skrev:
Kolla Bosch manualer istället. Det är exakt samma värmepumpar, men dokumentationen finns på nätet.
Nja, tror att Greenline HA är pre-Bosch, men visst, de svarar till och med "Bosch Termoteknik" när man ringer. Hur som helst verkar det inte finnas mer dokumentation för Bosch-pumparna på nätet än för IVT(?)

R roke skrev:
Intressant ämne. Lägg gärna upp en kopplingsprincipskiss med funktionsbeskrivning över de olika driftsituationerna.
Vill inte lägga upp dokumentet här då jag inte vet hur pass "publikt" det är. Den som är intresserad kan skicka PM.

Men i princip är grunden en standardkrets för vedpanna med acktank; tank -> shunt -> CP -> radiatorslinga -> tillbaka till tank. Sen kopplas pumpen in över en bypass på framledningen mellan shunt och cirkulationspump.

Sen själva "hacket" för att få till styrningen är att krets 2 konfigureras i pumpen med exakt samma värmeinställningar som krets 1. Tempgivaren för värmekrets 1 placeras efter bypass och tempgivaren för värmekrets 2 före bypass. Sen låter man pumpens inbyggda shuntstyrning för krets 2 styra shunten (man får ev. byta till en kompatibel shuntmotor).

Känns som lite av en fullösning att krets 1 och 2 är samma fysiska krets. Normalt förväntas väl dessa vara separata kretsar som pumpen skiftar mellan med en extern växelventil(?)
 
Inga problem att få ihop VED + VP + helst actank , ibland lite knepigt med styrning annars gåt det bra , har så själv.
 
C
J jonaserik skrev:
ibland lite knepigt med styrning annars gåt det bra , har så själv.
Hur har du själv löst styrningen?
 
Mer info av vad du har. Sort på VP ,en dum ON/OFF eller inverter, actank som laddas av pannan, actank som laddas av VP, uttag värme från actanken , vilken del ska vara primär, panna eller VP. Det finns ett halvdussin sätt att koppla rör och styrning på.
 
C
J jonaserik skrev:
Mer info av vad du har.
Läste du trådstarten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.