Hej

Ville bara dela med mig av en hyfsat enkel lösning för att få till en bra föravskiljare med cyklon till en dammsugare då jag hade svårt att hitta något som inte tog allt för mycket plats samt kostade en förmögenhet för den lilla verkstaden/hobbysnickaren.

Svart cyklonseparator för dammsugare köpt från Wish.com.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag köpte en cyklon från Wish.com, för ca 200:-
Det är den lite "dyrare" i svart, och det var nog tur då den känns hyfsat gedigen. Samt att bottenplattan/ringen är skruvad i själva cyklonen så man kan ha den som mall när man gör hålet till uppsamlaren.


Svart grovavskiljare med ansluten slang och betygsstjärnor, använd för att förbättra dammsugare.
Sen köpte jag Julas "Grovavskiljare" för 199:-
Då får man en bra plåtbehållare samt slang (lite kort och halvtaskig kvalité men funkar!)


DIY dammsugarcyklon och föravskiljare monterad på verkstadsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvade bort orginalfästet till slangen, sågade ut ett större hål till cyklonen (använde bottenplattan/ringen som mall) skruvade ihop med en plywood på undersidan av locket för stöd.
Pluggade hålet som egentligen är till för grovdammsugaren.

DIY cyklon föravskiljare på en plåtbehållare, med påmonterad svart dammsugaradapter och slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man får med två "stegringar" till cyklonen för att gå ner i diameter på anslutningsrören och tillsammans med delarna till grovavskiljaren så gick allt att få ihop utan extra inköp av adaptrar/stegringar.
Jag satte slangfästet från grovavskiljaren (som jag skruvade loss från locket) i cyklonen istället (bajonettlåsning), så jag kan ta loss slangen och fördelen med kort slang är att den får plats i uppsamlaren om jag ska ta med mig enheten.

Hemmagjord föravskiljare med cyklon kopplad till en dammsugare i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenbyggd cyklonföravskiljare kopplad till dammsugare i verkstad med bordsåg och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totalt pris är 400:- Och runt en timmes arbete.

Elektriska komponenter på bord inklusive en Master/Slave-kontakt och olika kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Master/Slave-kontakt för elinstallationer med tydligt märkta anslutningar och fästtrådar.
För att starta/stoppa dammsugaren så använder jag en Master/Slave-kontakt som jag köpt från Conrad och byggt in i en låda.
 
  • Gilla
  • Wow
Åke Björnstad och 12 till
  • Laddar…
Smidig lösning och ännu bättre med master/slave. Jag googlade direkt efter en och undrar varför de jag hittar är utan jord. Borde det inte vara det?
 
Vad ska du ha jorden till?
 
Bra fråga. Jag kan för lite om el för att svara på det, men eftersom det numera bara installeras jordade uttag och alla mina större maskiner har jordade kontakter utgick jag ifrån att det var var viktigt. Förklara gärna för en okunnig.
 
Det räcker med att koppla samma jorden bredvid denna puck. Jorden behövs inte för puckens funktion eller säkerhet.
 
Du behöver inte styra jorden.
Du kan helt enkelt låta den gå vid sidan av master-slave kontakten.
Dvs, den ska vara med men inte kopplas in där

Edit: tvåa på bollen :)
 
Ok, då är jag med. Förmodligen hade jag gjort så och känt mig en aning osäker, men det är ju bra att få det från båda er. Jag var i alla fall inte fel ute med att jord är något rätt bra. Nu ska jag beställa en.
 
Hep Hep skrev:
Smidig lösning och ännu bättre med master/slave. Jag googlade direkt efter en och undrar varför de jag hittar är utan jord. Borde det inte vara det?
Tack, som dom andra skriver så lägger du jord på sidan, såhär ser den ut på insidan.
Den är köpt från Conrad.
Öppen elanslutningsdosa med kopplade kablar och kabelklämmor mot en bakgrund med blommigt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Inte för att vara den, men hur ser dragavlastningarna ut i dosan för kablarna? Ser nämligen inte någon...!
 
Det finns på slutgiltiga versionen. (y)
 
  • Gilla
tippz
  • Laddar…
Hej Zeusl

Jag är lite nyfiken hur funkade din föravskiljare med cyklon när allt var färdigt?
 
H hubbe2004 skrev:
Hej Zeusl

Jag är lite nyfiken hur funkade din föravskiljare med cyklon när allt var färdigt?
Klockrent! (klockRENT, hajjar du?)
Nej men den fungerar bra, jag har kört med den sedan dess, sitter nästan alltid kopplad till klyvsågen. Allt spån hamnar i askhinken o nästan ingenting i dammsugaren. Även master/slave relät fungerar fortfarande.
 
  • Gilla
Airbus
  • Laddar…
Ok det låter ju kanonbra! Den jag tänker bygga ska
i huvudsak användas till att suga upp pellets aska! Den där Master Slave boxen vad är den bra för?

Mvh Anton
 
H hubbe2004 skrev:
Ok det låter ju kanonbra! Den jag tänker bygga ska
i huvudsak användas till att suga upp pellets aska! Den där Master Slave boxen vad är den bra för?

Mvh Anton
askan är nog flyktigare än sågspån så jag vet inte hur det kommer funka men troligen bättre än utan cyklon.

Relät gör bara att när jag startar sågen så startar även dammsugaren (eller vad man nu har inkopplat)
Jag slipper komma ihåg att slå på dammsugaren. (Nya dammsugare har det inbyggt)
 
Ok på så vis jättetack för dina snabba svar!

Mvh Anton
 
  • Gilla
zeusl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.