Självklart är en långväga yrkesman billigare än en lokal, han har ju några trösklar att övervinna på den lokala marknaden.
Vi har samma hinder när vi säljer våra tjänster över världen - varför skall kunden välja en liten firma nära Nordpolen när den globala konsultfirman har lokal närvaro. Då är priset en viktig konkurrensfaktor, världsklass på produkter och tjänster är inte lika mätbara i inköpschefernas värld.
 
MathiasS skrev:
Jag vet inte om tanken är så ädel i ett större perspektiv. Vad händer med handelsavtal osv när vi stänger gränserna för det vi uppfattar som billig arbetskraft? Jag gissar att vi totalt sett mår bäst av omfattande frihandelsavtal och gränser som är öppna för arbetskraft.
Tror snarare det är tvärtom och att utvecklingen i världen stöder den tesen. Denna utveckling leder till dålig ekonomi, urholkade ekonomier som baseras på finansmarknadens fantasier, folk som är fast vid eviga lån då löneutvecklingen stagnerar. Och det leder till recessioner och brexits, trumps och SD som största parti samt ett instabilt EU som kanske inte har många år kvar.

Just detta är ett exempel på är något som är individuellt rationellt men katastrofalt på det stora hela, och vi tror att genom att tilbedja den här religionen vi skapat med frihandel och frimarknad så kommer vi på något odefinerbart och mystiskt sätt att kunna behålla kakan och äta den.

Men nej verkligheten har slagit ner som bomber överallt i 2016 och den verkliga effekten av det system vi anammat blir allt tydligare dag för dag, 2017 kommer bli värre än 2016. Det är nog så att dagens system redan är slutkört och det finns inget någon kan göra för att rädda den, det är som med kommunismen och glasnost på 80 talet... Stenen är i rullning och ingen kan länge stoppa den...

Lite läsmaterial:
http://www.fbf.fi/material/2015-04-26/Fem_myter_om_ekonomi.pdf
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Prisättningen är så olika över hela landet...

En hantverkare mellan 500-700:- timmen är inget blåspris, däremot ska man dra öronen till sig för dem som kan fakturera från 350-450:- inkl moms

Nettokostnaden för hantverkare med verktyg och fordon med pensionsavsättningar ligger i trakterna av 350-400:- exkl moms. Vilket ger ett kundpris på från 437-500:- ink moms enbart för att täcka omkostnaderna för den tid hantverkaren arbetar. Och det är inte lön till hantverkaren i det seriösa fallen, då är det omkostnader...
Och en företagare som säljer sin arbetskostnad billigare än självkostnadspris måste ta igen det med saltade fakturor.... För trots allt så är det väldigt få människor som driver ett företag och inte räknar med en vinstmarginal....

Ex. Kalle arbetar 8 tim och tjänar 200:-/tim
Kalles chef betalar Kalles lön plus sociala avgifter, försäkringar och semester.
Då brukar det bli mellan 1,4 och 1,6ggr den anställdes lön 200x 1,5= 300:-
Sedan har kalle som arbetar som rörmockare en standardutrustning som kostar ca 70000:- exkl moms
varav verktyg för många tusenlappar förbrukas varje år.
Kalle har även en bil som ska bekostas för att frakta honom fram och tillbaka med sin mobila verkstad.
Leasingavgift på bil 5000:- ex moms 5000/172 tim/mån= 29,06:-/tim exkl
Sedan ska bilen parkeras, tvättas tankas repas och få nya skor...
Sedan ska kalle ha arbetskläder för ca 3-5000:- per år
Sedan ska kalles chef ha ett kontor för sin personal som kostar.
Sedan ska kalles chef ta ut en lön och betala avgifter på sin egen lön.
Sedan är det diverse verktygskalibreringar och utbildningar som måste utföras varje/ eller vartannat år.
Medlemskap i olika organisationer.
Revisor kanske behövs.

Allt detta ska kostnaderna som avhandlar timpenning och reskostnad täcka utslaget på minst 2040 tim på ett år.
Utöver det så ska ju företaget även gå med vinst för att vara lönsamt.
Vilket gör att priser som ligger under 500:-/ tim inkl moms åker rätt i sopkorgen för min del oavsett. För i min värld så borgar det för problem då det inte finns saker som är gratis annat än luft och sjukdomar...

Okey mitt exempel kanske inte är 100% men det visar på det orimliga i att fakturera för billigt..
 
  • Gilla
Byggvargen och 2 till
  • Laddar…
Inom rörbranschen brukar man kunna räkna grovt ca 1000:/timme i omsättning för mindre renoveringsarbeten.

Alltså kalle arbetar i ditt badrum i 8 timmar med att dra rör och tillhandahålla material. Rimligtvis bör din faktura inte överskrida 8000:- om han inte köpt stora dyra grejer...
8000X0,8= 6400 ex moms
6400/8= 800:-/ timme
Det är inte onormalt att kalle omsätter 300:-/timme i material
300X0,8= 240: för kalles firma i kostnad om det finns ett schysst påslag om 20% på priset
Varav det även ingår resor i denna kostnad....
 
MathiasS skrev:
Det låter jättebra.

Men, jag tror inte att lösningen på det problemet är att stänga gränsen för arbetskraft eftersom det får konsekvenser i andra änden av snöret.

Tror du att Sverige utan konsekvens kan stänga (belägga med tull) sina gränser för import av produkter och tjänster?
Nä, nu har du misstolkat min uppfattning.
Det är inte framgångsrikt att stänga gränser och skippa frihandelsavtal m.m.
Däremot är det orimligt med lönedumpning, kompetenssänkning, vilkorsförsämringar, otydliga ansvar, avtalsbrott.......jarijarijari.
Målet måste vara att arbetskraften är en tillgång för Sverige och att vilkor, rättigheter och skyldigheter är lika för ALLA.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Det är vi eniga om. Trevligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.