Riktigt smarta maskiner, var sugen på en "vanlig" F&P med 2 lådor på varandra nu när vi renoverade köket, men fegade ur. Men visst lockar det med förenklat diskflöde och förhoppningsvis alltid en smutsig maskin... Var även sugen på en frys med lådor, det sägs att kylan stannar kvar längre i en sådan. Men det blev helt vanliga vitvaror för mig, köket blev tillräckligt dyrt och tog tillräckligt lång tid utan dessa specialare... Plus jag har ganska litet kök, så två bredvid varandra hade inte gått...
 
electroluxaren skrev:
Det kuliga är att maskinen som egentligen är skit har fått så hög status.
Dessutom är de tekniska lösningarna med bla delad och kombinerad diskmotor kul.
Fast italienarna har haft denna funktionen tidigare vilket självklart inte fungerade.
Fast vi har sålt en hel del och inte upplevt i närheten lika mycket problem som med wpool som vi förvisso undviker att sälja men inte mer problem än ngt annat fabrikat.
 
Kanske är så att vissa gamla rävar i branschen är nöjda med en spis med fyra plattor och ser inte möjligheterna med nya funktioner som ”ändå bara kan gå sönder... ” men det är givetvis upp till var och en. Men utvecklingen har ju gått framåt och precis som Electrolux säger har kvaliten gått upp samtidigt som livslängden gått ner. Värderar man inte nya funktioner så kan man ju hävda att kvaliten blivit sämre men pratar vi maskinens kvalite eller användarens livskvalité för iaf min livskvalité har ökat och förhoppningsvis TS som faktiskt hittat en produkt som passar deras önskemål. Huruvida den håller 3 eller 7 år kanske inte är det primära
 
Vi planerar att köpa 2st överlådor och sätta i vårt kök. Något extra man behöver tänka på? Tänker att vi köper skåp med 2st 40cm fronter (metod bodbyn grå)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vi planerar att köpa 2st överlådor och sätta i vårt kök. Något extra man behöver tänka på? Tänker att vi köper skåp med 2st 40cm fronter (metod bodbyn grå)
Dessa maskiner är 60cm breda så dom sitter inte i ett skåp utan i ditt fall ovanpå
 
Precis. Tänker att jag sågar av skåpet på mitten och använder Ikea fronten på diskmaskinen. Kanske en plåt mellan kan agera lite tunnare stöd än en täckskiva?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Precis. Tänker att jag sågar av skåpet på mitten och använder Ikea fronten på diskmaskinen. Kanske en plåt mellan kan agera lite tunnare stöd än en täckskiva?
Du får mecka lite då maskinen ät 41 cm hög
 
Det blir lite pyssel med luckorna om du ska följa F&Ps rekommendationer med luftspalter osv. Ett tips är att ladda ner deras installationsmanual och lusläsa. Våra luckor på maskinerna mäter jag till 398mm och på lådorna under maskinerna 386mm, men det kan kanske gå att få till med standardluckor lite beroende på hur köket ser ut runtomkring och om man tycker man måste ha jämn passning på alla luckor i underkant eller inte.

En plåt kan du ha och mista. Den kommer inte att vara tillräckligt styv för att ge något stöd, men har du en tjock bänkskiva kanske du klarar dig utan stöd.

I övrigt så har maskinerna gått nästan ett år sedan mitt senaste inlägg i tråden och det enda problemet har varit att flödesbegränsarna som följde med maskinerna började läcka, båda två. Det visade sig vara en från fabrik slarvigt monterad packning så efter jag har monterat om den och för säkerhets skull även kört lite gängtätningstråd (Loctite) på den kopplingen så håller det tätt. Det var så lite läckage att vi knappt märkte det mer än att det var missfärgning/kalkavlagring på ledningarna.

En liten irriterande detalj är att man ganska lätt sätter igång maskinen om man står och lutar sig lite mot den då man står och arbetar på bänkskivan ovanför, men det beror ju också på lite hur man placerar knappsatsen i fronten.
 
Redigerat:
Jag kommer ha en rak länga med skåp och dessa 2 mellan diskho och spis. En regel i väggen bakom och ett stöd, kanske klarar 120cm med bara stöd i bakkant (skruvat i yttervägg) annars kanske det får bli en lite tjockare plåt som stöd. Är bara 400mm höjd utan stöd så borde funka hjälpligt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag kommer ha en rak länga med skåp och dessa 2 mellan diskho och spis. En regel i väggen bakom och ett stöd, kanske klarar 120cm med bara stöd i bakkant (skruvat i yttervägg) annars kanske det får bli en lite tjockare plåt som stöd. Är bara 400mm höjd utan stöd så borde funka hjälpligt
Kan bli lite lurigt att skruva fast maskinerna också om du bara har en plåt att skruva i. Om jag minns rätt fanns det två olika sätt att fästa maskinerna, så det kanske går att lösa det med. Återigen kolla manualen!
 
Dom nya maskinerna har inte längre en frontpanel så den biten blir inget problem. Tror inte heller luckan är ett bekymmer utan det är snarare att den behöver komma ner 1cm till utöver ett halvt Ikea köksskåp eller så sen beror det givetvis på hur luckfronterna ser ut i övrigt i köket. Hur stort avstånd är det idag mellan lucka och bänkskiva??
 
  • Gilla
RedTop
  • Laddar…
Har inget kök idag då det rör sig om nybygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.