Hej! Står i valet o kvalet att välja diskmaskin till nya köket. Vi funderar på tanken att ha två stycken diskmaskinslådor från fisher & paykel, dels för att vi tycker det finns fördelar med att ha två diskmaskiner + att man får bättre arbetshöjd på dom!

Däremot finns det väldigt lite att läsa om dom på nätet förutom amerikanska reklamfilmer ;)
Har kollat lite i forumen o 10 år sen gjordes det några foruminlägg men inte mycket ;) Någon som har några nya erfarenheter eller tips? En sak vi märkte när vi läste på var ju så klart att dom inte går in i en klassisk 60 stomme utan hela maskinen är 60cm bred, dvs den måste monteras PÅ en stomme eller något platsbyggt... Detta borde väl dock inte vara så svårt att lösa tänker jag...

Hade varit kul o höra om någon har skaffat sig sånna tidigare och om dom är bra!
 
Vi har en dubbel F&P, och det var lite mycket att få den på plats har har för mig. Men jag är nöjd och tycker om den tre år senare. De är ganska dyra dock, vet inte om det är värt premien... Men större mervärde om man diskar lite mindre. Skönt att kunna sätta igång en maskin och fortfarande ha en tillgänglig för smutsdisk.
 
Mamma har en dubbel F&P i sitt kök och är verkligen jättenöjd med den (i praktiken använder hon endast överlådan). Den var dock tydligen mycket svår att installera så försök att hitta en installatör som har erfarenhet av detta.
 
Halloj alla!

Jag var i kontakt med wiktors och han genomförde aldrig sin plan, men det gjorde vi. :)
Det blev en del special eftersom Fisher & Paykel maskinerna är 60 cm breda fick vi kapa ner två stommar och ställa maskinerna ovanpå. Vi körde med IKEA stommar. Fronterna måste måttanpassas för att passa till maskinerna. Bänkskivan klarar heller inte 120cm fritt upplag så vi satte en skiva mellan stommarna för att stödja bänkskivan. Detta kräver också måttanpassning av fronterna, så det blev måttbeställda fronter/luckor från ett snickeri.

Montering av maskiner och fronter måste också göras extra noga eftersom det inte går att justera fronterna på diskmaskinerna på samma sätt som lådfronter. Dock finns det en justering i höjdled av fronten på vardera sidan på maskinen som inte beskrivs i installationsanvisningarna vilket underlättade.

Vi har kört maskinerna i någon månad nu och är supernöjda. De går tyst och diskar rent och snyggt trots hög kalkhalt (egen brunn). Vi kör med avhärdningssalt. Maskinerna är kopplade på varmvattnet för att spara lite energi (bergvärme), men främst för att få ner disktiden.

Upplägget med två mindre maskiner är perfekt för oss som är två i hushållet, och jag som har ont i ryggen tycker det är kanon att få upp maskinerna en bit från golvet.
Vattenavstängningen är löst med en magnetventil i källaren och en strömbrytare ovanför köksbänken (ELKO Plus med lysande dekorram som tänds då ventilen är öppen). Ska förses med timer så den blir självavstängande inom kort.

Översikt
Kök med anpassade IKEA-stommar och måttbeställda fronter, bänkskiva med stöd och inbyggd diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lådor öppna
Kök med anpassade IKEA-stommar och måttbeställda fronter, två integrerade diskmaskiner upphöjda från golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödskivan mellan maskinerna
Inuti en Fisher & Paykel diskmaskin med disk och glas, synlig stödskiva mellan uppställda enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödskivan mellan de nedkapade stommarna
Närbild av måttanpassade köksfronter mellan diskmaskiner monterade på höjd med stödskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installationer
Köksrenovering med IKEA stommar och specialanpassade platser för Fisher & Paykel maskiner, stödskiva synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation i källaren med magnetventil
Installation av rörsystem med magnetventil och strömbrytare i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Strömbrytare för magnetventil
 
  • Gilla
Pe.Pe och 6 till
  • Laddar…
A
Kul maskiner för att vara nyazelenskbygda whirlpools
 
electroluxaren skrev:
Kul maskiner för att vara nyazelenskbygda whirlpools
De enda maskinerna med utdragslåda som vi hittade i halvhöjd.
Siemens hade en som hade varit smidigare eftersom den går in i en stomme, men den säljs inte längre. (Den var visst en bänkmaskin som gjorts om för inbyggnad.)
 
R RedTop skrev:
De enda maskinerna med utdragslåda som vi hittade i halvhöjd.
Siemens hade en som hade varit smidigare eftersom den går in i en stomme, men den säljs inte längre. (Den var visst en bänkmaskin som gjorts om för inbyggnad.)
Tror dom finns fortfarande eller hoppas eftersom vi sålde en häromdagen. SC76.... men blir inte med utdragslåda
 
electroluxaren skrev:
Kul maskiner för att vara nyazelenskbygda whirlpools
Och om det var italiensk tillverkade wpools hade det inte alls varit lika kul???
 
Kul o se att det blev av! Vi är färdiga med köket och är helnöjda men om det var en sak jag skulle gjort annorlunda så hade det varit att sätta in det just sådär :) Köket blev i shakerstil likt några andra har gjort med distanser mellan alla ikeastommar, så vi har gjort alla fronter o luckor själva likaväl, så just den biten hade inte varit något problem för oss.

Hur har två diskmaskinen påverkat "arbetsflödet" när ni använder köket? I min fantasi när jag tänkte sätta in två diskmaskiner så tänkte jag att det skulle ta bort vissa moment när man känner att man tar ut från diskmaskin, ställer in i skåp o sen tar fram det en timme senare. Blir det en med ren disk och en med smutsig? Händer det att ni plockar direkt från diskmaskinen tillbaks till köksbordet tex? Som logistiker känner jag att det här med två diskmaskiner skulle kunna bli den nya "kökstriangeln" ;)

hoppas ni är nöjda!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Tror dom finns fortfarande eller hoppas eftersom vi sålde en häromdagen. SC76.... men blir inte med utdragslåda
När jag tänkt till lite så var det nog så att Siemens inbyggnadsmaskiner fanns i två olika höjder och den höjden som hade funkat för oss har utgått. Och och som du skriver så har de heller inte lådfunktionen.
 
W wiktors skrev:
Kul o se att det blev av! Vi är färdiga med köket och är helnöjda men om det var en sak jag skulle gjort annorlunda så hade det varit att sätta in det just sådär :) Köket blev i shakerstil likt några andra har gjort med distanser mellan alla ikeastommar, så vi har gjort alla fronter o luckor själva likaväl, så just den biten hade inte varit något problem för oss.

Hur har två diskmaskinen påverkat "arbetsflödet" när ni använder köket? I min fantasi när jag tänkte sätta in två diskmaskiner så tänkte jag att det skulle ta bort vissa moment när man känner att man tar ut från diskmaskin, ställer in i skåp o sen tar fram det en timme senare. Blir det en med ren disk och en med smutsig? Händer det att ni plockar direkt från diskmaskinen tillbaks till köksbordet tex? Som logistiker känner jag att det här med två diskmaskiner skulle kunna bli den nya "kökstriangeln" ;)

hoppas ni är nöjda!
Det var ju ett av mina argument för två maskiner att få ett slag kanban-flöde där vardagsporslinet aldrig skulle in i skåpen, men vi är inte riktigt där ännu till 100%. Jag tror faktiskt att det lilla som saknas för att få till det är något sätt som talar om vilken maskin som är ren och vilken som är skitig. Det är bara att hänga något lämpligt på lådhantaget, men det har av någon underlig anledning inte blivit av ännu. :)

Nu har det ju kommit maskiner med upplyftbar underkorg, och det hade ju kunnat vara ett alternativ, men med en sån maskin hade man inte fått fördelen av att diska lite oftare vilket passar oss som bara är två i hushållet.

En nackdel med dessa F&P maskiner är att tallrikar med stor diameter inte får plats på ett bra sätt. Man får ställa dem lite på diagonalen vilket inte är helt optimalt, men det är väl så att det alltid blir någon kompromiss.
 
A
D DFYD123 skrev:
Och om det var italiensk tillverkade wpools hade det inte alls varit lika kul???
Det kuliga är att maskinen som egentligen är skit har fått så hög status.
Dessutom är de tekniska lösningarna med bla delad och kombinerad diskmotor kul.
Fast italienarna har haft denna funktionen tidigare vilket självklart inte fungerade.
 
Värst vad negativ du var...
Min första F&P hade jag i 9 år innan jag sålde lägenheten. Den nuvarande är 2 år.

Ännu inte haft minsta lilla problem.
Dessutom är de snygga (om nu diskmaskiner kan vara det).
 
A
Jo det finns alltid grejjer som överlever trots alla odds
Se bara på Trabanterna från östtyskland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.