Hejsan,

Flyttade precis in till min nya lägenhet, där förra ägaren informerade mig innan köpet om att diskmaskinen inte fungerar. Enligt honom renoverade han köket för ca 10 år sen och maskinen fungerade i drygt en vecka för att sen lägga av. Han har handdiskat sen dess och är mycket speciell individ 😅. Men alltså är diskmaskinen typ ny, och den ser fan ny ut invändigt.

Startar jag ett program tar den in vatten i maskinen för att sen efter ca 2-3min bli helt tyst. Den pumpar inte ut vattnet och det låter som att pumpen inte ens går. Jag skruvade isär maskinen igår och kontrollerade alla avloppslangar samt tog ur pumpen (va ett rent helvete) hällde vatten i maskinen och kontrollerade att de hade fritt flöde ut till pumpen, och samma sak från avloppsslangen ner i vattenlåset. Pumpen sitter heller inte igen och kan sno fritt och vatten rinner fint genom den.

Vad kan de vara för fel? Sitter det säkringar i maskinerna och vart byter man dessa? Tanken är om en säkring till pumpen gått och den inte får ström. Annat alternativ att pumpen lagt av helt..

Andra lösningar?
Funderar om man ska köpa ny maskin eller chansa på att köpa ny pump.

Maskinen är en gammal Ikea intrigerad 45cm Whirlpool DWF 407.

Här är en länk till passande pump:
https://fixpart.se/produkt/smeg-792970164-draneringspump-diskmaskin?apl=699564
 
Börja först med att se om det kommer fram ström till pumpen. Med mätinstrument eller lampa.
Eller mata ström direkt på pumpen med lös sladd och stickpropp.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Börja först med att se om det kommer fram ström till pumpen. Med mätinstrument eller lampa.
Eller mata ström direkt på pumpen med lös sladd och stickpropp.
En tanke jag hade också. Skulle vilja prova pumpen. Sitter ju någon form av tvåstift uttag på pumpen. Vart hittar jag ett sånt? Så man kan koppla el från vägguttaget. Eller går de att skala av kablen bara och prova?

I så fall lägger jag väl Nolla och Fas mot stiften? Så bör ju pumpen börja snurra…
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Är maskinen inkopplad till avloppet eller sitter det någonting i vägen för vattnet?
 
J Johansson35 skrev:
Hejsan,

Flyttade precis in till min nya lägenhet, där förra ägaren informerade mig innan köpet om att diskmaskinen inte fungerar. Enligt honom renoverade han köket för ca 10 år sen och maskinen fungerade i drygt en vecka för att sen lägga av. Han har handdiskat sen dess och är mycket speciell individ 😅. Men alltså är diskmaskinen typ ny, och den ser fan ny ut invändigt.

Startar jag ett program tar den in vatten i maskinen för att sen efter ca 2-3min bli helt tyst. Den pumpar inte ut vattnet och det låter som att pumpen inte ens går. Jag skruvade isär maskinen igår och kontrollerade alla avloppslangar samt tog ur pumpen (va ett rent helvete) hällde vatten i maskinen och kontrollerade att de hade fritt flöde ut till pumpen, och samma sak från avloppsslangen ner i vattenlåset. Pumpen sitter heller inte igen och kan sno fritt och vatten rinner fint genom den.

Vad kan de vara för fel? Sitter det säkringar i maskinerna och vart byter man dessa? Tanken är om en säkring till pumpen gått och den inte får ström. Annat alternativ att pumpen lagt av helt..

Andra lösningar?
Funderar om man ska köpa ny maskin eller chansa på att köpa ny pump.

Maskinen är en gammal Ikea intrigerad 45cm Whirlpool DWF 407.

Här är en länk till passande pump:
[länk]
ja det här var en avart vad har den för serienummer? 20 år gammal?
nej den har inga säkringar
har du tagit ut diskpumpen och kollat om den går runt?

cirkulationspump finns att få tag på 480140102726
men vill minnas att kretskorten var rätt dåliga på dessa
 
S Småbrukaren skrev:
Är maskinen inkopplad till avloppet eller sitter det någonting i vägen för vattnet?
Nu är den inkopplad igen, igår så tog jag sär den. Kontrollerade då att alla slangar hade fritt flöde. Hällde vatten i maskinen så de rann ut där pumpen sitter under maskinen, kontrollerade slangen från pumpen ner till vattenlåset under diskhon. Allt är fritt. Men som sagt, låter inte ens som pumpen går. Om de skulle suttit något i vägen så bör ju pumpen låta tycker jag, som att den försöker pumpa men inte går. Nu är de bara helt tyst.

Den tar in vatten när jag startar ett program, sen blir den tyst. Öppnar jag diskmaskinsluckan så är det ca 1cm vatten i botten av maskinen som ja då får suga upp med en svamp för att få ur.
 
returen returen skrev:
ja det här var en avart vad har den för serienummer? 20 år gammal?
nej den har inga säkringar
har du tagit ut diskpumpen och kollat om den går runt?

cirkulationspump finns att få tag på 480140102726
men vill minnas att kretskorten var rätt dåliga på dessa
Hej, detta nummer står på luckan under maskinen där ja kommer åt pumpen. 8545 856 01600
 
  • Svart plastyta med två vitt klistermärken som visar servicekoder och streckkoder, siffrorna inkluderar "8545 856 01600", med en del av ett trägolv synligt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johansson35 skrev:
Nu är den inkopplad igen, igår så tog jag sär den. Kontrollerade då att alla slangar hade fritt flöde. Hällde vatten i maskinen så de rann ut där pumpen sitter under maskinen, kontrollerade slangen från pumpen ner till vattenlåset under diskhon. Allt är fritt. Men som sagt, låter inte ens som pumpen går. Om de skulle suttit något i vägen så bör ju pumpen låta tycker jag, som att den försöker pumpa men inte går. Nu är de bara helt tyst.

Den tar in vatten när jag startar ett program, sen blir den tyst. Öppnar jag diskmaskinsluckan så är det ca 1cm vatten i botten av maskinen som ja då får suga upp med en svamp för att få ur.
1cm vatten över silen?
 
MultiMan
J Johansson35 skrev:
En tanke jag hade också. Skulle vilja prova pumpen. Sitter ju någon form av tvåstift uttag på pumpen. Vart hittar jag ett sånt? Så man kan koppla el från vägguttaget. Eller går de att skala av kablen bara och prova?

I så fall lägger jag väl Nolla och Fas mot stiften? Så bör ju pumpen börja snurra…
Vadå koppla pumpen till ett vägguttag? Är det 230V AC direkt till pumpen? Dålig idé i vilket fall att inte ha någon strömbegränsning när man provar så även om spänningen är rätt.

Edit: Men, jag vet inte vilka förkunskaper du har, så du kanske har full koll.
 
J Johansson35 skrev:
Hej, detta nummer står på luckan under maskinen där ja kommer åt pumpen. 8545 856 01600
då är den 20 år som jag gissade
tryckvakten verkar ha bytts ofta på dessa
 
  • Gilla
Johansson35
  • Laddar…
Som sagt i inlägget.
Pumpen tog jag ur igår och kontrollerade att den snurrar fritt och inget sitter igen.
returen returen skrev:
1cm vatten över silen?
yes 1cm över silen
 
returen returen skrev:
då är den 20 år som jag gissade
tryckvakten verkar ha bytts ofta på dessa
Okej, kan detta orsaka problemet? Och kan ja byta den själv?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Vadå koppla pumpen till ett vägguttag? Är det 230V AC direkt till pumpen? Dålig idé i vilket fall att inte ha någon strömbegränsning när man provar så även om spänningen är rätt.

Edit: Men, jag vet inte vilka förkunskaper du har, så du kanske har full koll.
Sitter ju en trafo på pumpen så den ska väl klara 230v direkt?
 
MultiMan
Transformator direkt på pumpen? Är inte det själva motorn? Man brukar ha borstlösa motorer på sådana ställen, typ denna:

Pumphus med stator och elkablar anslutna, troligen från en diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ingen transformator utan ingår i motorn för att skapa ett tillräckligt starkt magnetiskt fält. Den kan vara på 230V, men det beror inte på någon extra transformator på motorn. Jag har iaf aldrig sett det och kan inte se varför man skulle ha det när man har drivning från diskmaskinens styrsystem.

Här hittade jag en gammal IKEA-pump:

Närbild av en gammal IKEA-diskmaskinspump som visar motorns stator och plastanslutningar i svart och vitt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen transformator utan statorn på motorn.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
J Johansson35 skrev:
Okej, kan detta orsaka problemet? Och kan ja byta den själv?
enkel att byta

har du haft ute cirkulationsmotorn?
ditt fel med den symptomen är attt det dynamiska vattenintaget inte fungerar dvs din cirkulationsmotor går inte
trögar eller eller kretskortsfel
kretskort utgått
motorn kostar 3tkr
så går den lätt att snurra på så är det skrot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.