Vår diskmaskin läcker vatten ner på bottenplåten vid påfyllning. Jag har gjort en del undersökningar men ännu inte kunnat konstatera var felet ligger. Kanske kan någon här ge mig nåt tips.

Maskinen är en 8-9 år gammal Husqvarna QB6109-X (PNC 911234867).

Vattnet kommer ut ur en dräneringsslang i nederkant på det stora flipperspelsliknande plastsjoket på vänster sida. Jag har demonterat och sköljt igenom och "sotat" det från diverse smuts och avlagringar. I och med det blev det bättre flöde och därmed ännu mer läckage! :( (Nu någon deciliter i början av programmet och ytterligare lika mycket nånstans i mitten.)

På bilden nedan har jag markerat vilken väg vattnet tar när det rinner ut och den ungefärliga jämviktsnivån där vattnet står när maskinen står stilla under disk.
Symptom_small (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pressostaten som sitter på höger sida (ej på bilden) har jag demonterat och kontrollerat. Blåste i slangen och mätte med multimeter och konstaterade att den slår till och från utan problem.

När maskinen tar in vatten i början av programmet slår pressostaten till med ett klick när nivån är vid det röda strecket eller nån halvcentimeter under. Därefter fortsätter vattnet att stiga i ytterligare 13-15 sekunder innan cirkulationspumpen går igång. Innan den går igång hinner det alltså flöda ut ett par deciliter vatten enligt den blåa pilen.

Vad är det som triggar igång cirkulationspumpen? Är det den signalen som borde komma tidigare eller är det pressostaten som slår till för sent? Eller kan det vara proppar i några andra slangar som ger mottryck någonstans och gör att det flödar över?
 
Ja, jag hade gissat på proppar, det verkar vara den vanligaste orsaken till dylika problem. För mig räckte det med att rengöra den burken du fotat. För någon annan satt proppen på ett annat ställe. I ditt fall kanske i någon av slangarna ut från den burken.
 
Tack för tipset. Julen kom emellan men nu har jag tagit tag i problemet igen och det ser ut som om jag lyckats lösa det. :D

Att rensa slangarna ut från burken hjälpte inte. (Den vänstra smala är tilloppet. Inga problem med den. Den högra lite tjockare förbinder plastsjoket/burken med "sumpen" och verkade heller inte vara tilltäppt.)

Återstod att prova att justera pressostaten för att få maskinen att reagera tidigare på fyllnadsnivån.

Det visade sig att det fanns en skruv för att justera vid vilket tryck den ska slå till. Backade skruven ungefär ett varv vilket gjorde att pressostaten reagerar tidigare under fyllningen och att cirkulationspumpen startar tidigare så att inget vatten hinner rinna över. Var först orolig för att det skulle innebära att maskinen kör med lägre vatttennivå, men det blir förstås samma nivå som tidigare eftersom överflödigt vatten rann ut förut.

Pressostaten är den rödbruna pucken i mitten på den bifogade bilden. Justerskruven (torx) sitter på baksidan. Var försiktig om du tar bort plåten framtill under diskamaskinsluckan eftersom det finns öppna 220 V-anslutningar bakom en tunn skyddsplast precis under pressostaten.
 
  • pressostat.jpg
Arbeta ALDRIG inne i en maskin när den är nätansluten. Det är bara att dra ur sladden ur väggen, eller skruva ur proppen om den mot all förmodan skulle vara fast installerad. Ett tips är att stänga av vattnet också, just in case.

Bra att det löste sig, utan tillbud ;)
 
Hej

Har haft samma problem, jag bytte även pressostaten utan att det gav effekt. Ett halvt varv på pressostaten verkar ha löst problemet. :)
 
A
I 99% av fallen är det stop i den högra svarta slangen som går in till sumpen i 1% av fallen är det själva sumpen
båda rengörs effektivt med att spola in varmvatten i den svarta slangen, ta loss och koppla slang från varmvatten kranen
 
  • Gilla
Kraftfamiljen och 3 till
  • Laddar…
OK, skall ha det i åtanke om problemet återkommer.

Högra slangen, är det sett framifrån eller är det slangen från den genomskinliga kadetten?

Jag kör alltid maskinen i "Auto" läge, kanske dags att köra ett grovdisk program emellanåt.
 
A
På bilden menade jag
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Tusen tack nu fungerar vår maskin (E-lux AEG 80860) perfekt igen.
Rengjorde slangen till sumpen enligt tipset från electroluxaren.
Har inte pillat eller rört pressostat eller någon annan pryl i maskinen.

Dock förvånad att relativt lite gammal gegga i slangen fick vattnet att rinna ut i skvallerröret.
Felet tidigare var att efter 1-2 diskningar fick man larmet i30, "läckage".
 
Problemet kom tillbaka, gjorde som "elektroluxaren" beskrev. Nu är det snustorrt och "fy f-n" vad mycket gegga det satt i slangen!

Tack!
 
  • Gilla
Kraftfamiljen och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
I 99% av fallen är det stop i den högra svarta slangen som går in till sumpen i 1% av fallen är det själva sumpen
båda rengörs effektivt med att spola in varmvatten i den svarta slangen, ta loss och koppla slang från varmvatten kranen
Tack för tipset electroluxaren, enkel lösning, mycket skönt att jag slappa byta ut pressostaten/tryckvakten!

Jag anser mig mycket duktig på att googla men tog lång tid för mig att hitta denna tråd så lägger med lite nyckelord/nyckelmeningar med symtomen för sökning så att det kanske blir lättare för andra att hitta denna tråd med lösningen till detta; lösning till att diskmaskin rinner över, lösning till att diskmaskin läcker, lösning till att diskmaskin flödar över, lösning till att diskmaskin svämmar över, lösning till att diskmaskin som fyller på för mycket vatten så det svämmar över, lösning till att diskmaskin pumpar in för mycket vatten.

Det var hur som helst samma symtom och fel på min 12-år gamla Husqvarna Cardinal 6210 (QB6210I). Läckte över mellan 2 till 7 deciliter i skvallerrör beroende på diskprogram. Löste till slut problemet med min diskmaskin genom att bara rengöra sumpslangen (och inloppet till sumpen för att vara säker). Hade innan redan tagit loss och rengjort båe avhärdningsdoserare (den genomskinliga "labyrinten") och tömningsslang/avloppsslangen utan att det hjälpte.

Jag misstänkte pressostat/tryckvakt men tog loss sumpslangen och rengjorde den efter ha hittat denna tråd med tips ifrån electroluxaren. Var egentligen inte mycket skit i slangen relativt hur tjock den är så kunde först inte tänka mig att det skulle lösa problem och var därför också bered på att skruva på eller byta ut pressostaten/tryckvakten men efter rengöring av sumpslangen verkar diskmaskinen nu fungera som den ska igen, utan att behöva skruva på eller byta ut pressostaten/tryckvakten.

Orelaterat till ovan men ett annan tips är att oavsett fel eller inte alltid runt var femte-år eller så byta ut både tömningsslang/avloppsslangen och diskmaskinens stigningsrör (kopplat till värmeelementet) i förebyggande syfte på dessa gamla diskmaskiner då gummi på dessa troligen hinner nötas sönder och gå hål på innan maskinen hinner bli tio-år gammal, ...och när det gör det kommer de troligtvis att spruta vatten på andra delar i maskinen som inte tål diskmaskinsvatten (som exempelvis värmeelementet, motor, och/eller pumpar) vilket kan skapa jordfel. Hål på just dessa två slangar är tydligen en väldigt vanlig källa till vattenskador enligt Testfakta:

https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/daliga-diskmaskiner-kalla-till-vattenskador
 
Redigerat:
  • Gilla
Krypstocken och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Husqvarna Rhapsody QD89I bänkdiskmaskin som började läcka vatten efter ~10 år. Följde elektroluxarens råd och rengjorde motsvarande komponenter för denna modell. Nu går maskinen som klockan igen. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
C Chris_diskmaskin skrev:
Jag har en Husqvarna Rhapsody QD89I bänkdiskmaskin som började läcka vatten efter ~10 år. Följde elektroluxarens råd och rengjorde motsvarande komponenter för denna modell. Nu går maskinen som klockan igen. Tack för hjälpen!
 
Här har ni en som också har samma problem. Men kommer bara en tesked vatten ur skvallerröret för mig så den har nog gått länge före läckagevarnaren i botten på maskinen slog till.
Jag har gjort rent den högra slangen som går mellan sumpen och plastlabyrinten (någon som vet vad den heter?). Inte mycket smuts i den heller men lite på väggarna i slangen var det som max va en tiondels millimeter tjockt.

I mitt fall lutar de åt att justera pressostaten tror jag. Eller finns de andra saker jag bör kontrollera/rengöra först?

Jag har inte gjort rent labyrinten då jag inte vet hur man skall få rent den.? Tips mottages tacksam på hur man gör rent denna.
 
A
Justering av pressostaten är fel väg att gå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.