Har en Siemens maskin i SN66-serien, modell med kall och varmvattenanslutning, där det slutade komma vatten ur spolarmarna häromdan och samtidigt började pumpen låta rassligt, i denna maskinen är värmeelementet integrerat i spolpumpen.

Ny spolpump + installation av Siemens-service ligger på 3000-4000:- men på nätet går pumpen att hitta för 1200:-

- Vad bör jag kolla för att utesluta andra fel?
- Ser ut som det går att byta utan att riva hela maskinen,
, nån som testat?

/Dea
 
Varifrån kommer prisuppgift på 3000-4000 kr?

Får du nån felkod?
 
torbeno torbeno skrev:
Varifrån kommer prisuppgift på 3000-4000 kr?

Får du nån felkod?
Det blir ingen felkod när spolpumpen börjar bli dålig.

Priset är uppskattat från ett tidigare betydligt enklare byte av fjäderinfästning till luckan + ca 2000 för pumpen
 
Ok. Det brukar vara denna https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/eshop-produktlista/00651956 modell för 1550 kr men du kanske har nån specialare. Och 950 kr efter Rut-avdrag om man kollar på deras hemsida.
Men iaf.

Det går att byta pump om man är lite händig. Har du Zeolith är det mycket besvärligare.
Tysken som lossar framsidan och sen lägger ner maskinen på sidan gör en del moment i onödan. Räcker att dra fram den och lossa sidoplåten.

Dock måste du vara helt säker på att det är pumpen och inte växlaren som är kass.
 
Redigerat:
  • Gilla
snuffe 85
  • Laddar…
Det är den pumpen, lyckades inte hitta den tidigare.
Fast ROT blir det väl bara på arbetskostnaden? Eller hittade du några fasta arbetskostnader för bytet också?

Händigheten räcker nog till , det är värre med tiden...

Går det att avgöra om det är växlaren eller pumpen? Det låter onekligen som pumphaveri
 
A
Om du tar bort det grå röret som leder vatten till de övre spolarmarna så kan du titta ner och se om den vita skivan på växlaren ligger för båda hålen.
Har man tur och inte har zeolit så är de snabbt att ta bort motorn och kolla denna men det behövs troligen en ny slangklämma till utgången.
oljudet kan mycket väll komma från föremål som ligger i pumpen eller är på väg in.
att suga med en våtdammsugare från brunnen kan lösa vissa stoppar.
 
torbeno torbeno skrev:
950 kr för arbetet skall vara all arbetskostnad
Du kan ju lossa pumpen och då lättare kika in i den, kanske sitter det en halv glasspinne eller en glasbit där. Själva impellern brukar inte haverera.
Växlaren: läs här för felsökning
[länk]
Visar bara felkod E08
 
E08. Ingen vanlig felkod det men kan komma av att pumpen känner av för lite vatten.
Gör som electroluxaren skrev och kolla om vita skivan har fastnat och sen lossa pumpen.
Pumpens originalslangklämma är av engångstyp. behöver du köpa en ny så finns ny här.
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/eshop-produktlista/00172272
Bara 120 kr
 
A
E:08 har jag fått fram om jag avbryter ett program innan maskinen har fyllt upp värmeväxlaren.
då den tar in på nytt och tror att vvx är full så dyker detta upp, men då är det bara att kvittera så går den vidare
 
electroluxaren skrev:
E:08 har jag fått fram om jag avbryter ett program innan maskinen har fyllt upp värmeväxlaren.
då den tar in på nytt och tror att vvx är full så dyker detta upp, men då är det bara att kvittera så går den vidare
Maskinen går hela cykeln utan protest men spolar inget på disken
 
Närbild på växlarskivan i en maskin med synlig fukt, inga tydliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som växlarskivan är som den ska?

Körde med våtdammsugaren blev ingen skillnad tyvärr.
Räcker det att ta fronten och ena sidan för att lossa den lilla täckskivan och få ut motorn?
 
Den verkar ju inte ha fastnat i något mellanläge vad jag kan se.
Har du en Zeolith-maskin? Om inte så är det inga konstigheter att lossa pumpen. Behöver inte lossa fronten.
Dra ut maskinen, lossa sidoplåten. Dra ur sladden ur elektroniken och lossa den från sitt fäste så kommer du åt pumpen sen. Rek att ha en ny slangklämma sen.
 
Ingen zeolit så då är det nog värt att kolla att inget fastnat innan byte görs
 
Vad är detta? Zeolit? Interiör av en diskmaskin med fokus på en behållare fylld med gulaktiga kristaller, möjligtvis zeolit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.