Jag har inget att tillägga i sjäva frågan men det gläder mig att det finns de som vill och tar sig tid att laga istället för att slänga och köpa nytt! Härligt kamrater, heja heja!
 
Det finns ett tyskt forum om hur man reparerar diskmaskiner, tvättmaskiner, småmaskiner, tja allt som är maskiner i hushållet: http://www.teamhack.de. Läsningen kräver lite tålamod om ens skoltyska är rostig, men tack och lov så är tyskarna ju inte kända för att vara ordrika. Däremot är de ju kända för att vara noggranna, och de har lagt mycket tid på reparationstipsen. Kolla under "Rep.Anleitungen".
 
Ah, tack för ännu ett tips, surfade omedelbart runt! Dessvärre läste jag ju franska i skolan.... Men skam den som ger sig, ska ge det ett försök med google translate!

/Ilam
 
Jag antar att problemet är löst, men här är ett tips för ett annat fabrikat. Översvämningsvakten i Cylinda/Asko har en frigolitflottör som sitter ovan bottenplåten (närmast golvet). Har för mig det är en fördjupning för vattnet. Får man vatten där måste man suga upp det med en vettexduk eller liknande. Mycket trångt att få in armen från baksidan. Plåtkanterna är vassa. Innan vattnet är borta funkar inte maskinen.
 
Tack för jättefina tips. Min Electrolux tog inte in vatten - jag lokaliserade nivåregleringsslangen på undersidan - den var lite lätt igensatt men inte fullständigt igenkorkad - efter snabb rengöring tog maskinen in vatten utan problem - stort tack!
 
Som mattan sa, kontrollera att ni inte har vatten på maskinens botten alt. igenkorkad nivåvakt/flottör. Nästan säkert detta när en maskin inte tar in vatten.
 
Hade samma problem två gånger för några år sedan. Orsaken var samma båda gångerna - en j*a råtta! Min maskin hade 3 olika översvämmningsskydd, alla med frigolit-flottörer och råttan tuggade frigoliten i småbiter som den sedan illsinnigt kilade fast på kant så att maskinen trodde att det var översvämning och vägrade släppa in vatten och börja diska.

Ett av översvämningsskydden var nästan omöjligt att komma åt, och det tog ett tag innan hittade det. Jag var ganska nöjd efter att ha hittat och åtgärdat ett fel redan och väntade mig inte ytterligare ett nästan identisk fel till.

När råttan för andra gången var inne i maskinen och gjorde samma sak en gång till så klev den lite fel på vägen ut och blev stekt mellan två oisolerade kabelskor. YES!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.