Danne031 skrev:
Man ska inte argumentera med protte har ni inte märkt det ännu, värre messerschmitter får man fan leta efter.

Bara ignorera istället så blir livet lite roligare.
Det heter bästerwister :D
 
400 A x 240 volt = 96 kW Jag räknade på 2x115 volt då det blev 92kW.

Det var ju upp till 400A vid nybygge.

Danne 031 är lite sur för en tråd (kan ha varit gul/grön) om fuljordning.
När jag i mitt arbete håller på med brand och elsäkerhet och får rätta många elektriker vad de får och inte får göra så skrev jag med stora bokstäver så Hempularn stängde tråden, jaja.

Men till Danne 031 (låter som Göteborg) så har jag flera jobb däromkring så vi kanske träffas iaf.

Protte

Tänk om det varit blästerwisser, en sådan behöver jag
 
ja de mest extrema tomteprydda superduperhyperavancerade husen har väl 400A.
tänk vilket jäkla magnetfält det blir runt centralen!!

ang. det du skrev om 35A, är det verkligen så?? jag har ju den uppfattningen att det var klenare matningar förr.
farfars torp fick el 1922 enfas troligtvis 10A, sen på 40-talet ville han ha 3-fas men det fanns inte i området då tydligen, så han fick starkare enfas istället, tror han berättade att det bara gick 2 högspänningsfaser till trafon så det var inte ens 3-fas trafo.
kommer inte ihåg riktigt hur han sa dock...
3-fas fick de i början på 60 talet.
 
Mäster skrev:
Det heter bästerwister :D
Nja, det är besserwisser (men du kanske skämtade? ;)). Svensk synonym är viktigpetter. (Wikipedia is my friend). :D
 
Vi hade 35 A fram till slutet på 60-talet då det blev något med den fasta avgiften (det var väl säkringsavgiften som infördes) som gjorde att de flesta ändrade till 16.

Granne inte långt bort som hade 60 A, det är jordbruksbygd som ni kanske förstår.

Klenare matning var det självklart men vi hade bara 2 tröskverk så den sammanlagrade effekten var inte så stor men varje gård skulle kunna starta verket med sin 15hk motor och långa starttid. Att det blinkade lite i lyset.... tja var det trösktider så...

Protte
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Nja, det är besserwisser (men du kanske skämtade? ;)). Svensk synonym är viktigpetter. (Wikipedia is my friend). :D
Det blev väl lite Mäster - Bäster.

Jodå jag är nog en Besserwisser men jag försöker se till att jag har täckning för det jag skriver.

Hade det varit Kalle på Hörnan som funderade över behovet av en separat tråd hade jag nog förklarat men en E..

Protte
 
prototypen skrev:
Det blev väl lite Mäster - Bäster.

Jodå jag är nog en Besserwisser men jag försöker se till att jag har täckning för det jag skriver.

Hade det varit Kalle på Hörnan som funderade över behovet av en separat tråd hade jag nog förklarat men en E..

Protte
Hmm, nu tappade jag bort mig....
 
Det som är borttappat kanske kan hittas i tråden "att fuljorda" lite längre ned.

Protte

Och jag som försökte slippa allt detta, se mitt första inlägg i den tråden.
 
Ska nog ta och hoppa över det där med att ses, jag har svårt att vara artig om jag inte tycker om personen nämligen ;)

Om du inte vill göra en monty python då förstås, betala för att bli förolämpad, det kan jag ställa upp på nemas problemas. Du 'rättade' ju mig inte, då jag inte påstod något, eller påstod att jag hade gjort något, eller ens påstod att jag någonsin funderat på att göra det.

Men nu glömmer jag det! Upptagen med att flyttpacka för morgondagen :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.