Hej
Hoppas någon vänlig själ kan/vet vad som kan vara fel på vår diskmaskin. Plötsligt idag kom ett skramlande ljud innan den startar o några få gånger under programmet. Lyssna på bifogad film

Tack
 
A
Spolarmsväxlaren?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Spolarmsväxlaren?
Jag har ingen aning :( den diskar rent osv men ljudet gör mig orolig att den snart kommer lägga av
 
L Lasson83 skrev:
Jag har ingen aning :( den diskar rent osv men ljudet gör mig orolig att den snart kommer lägga av
Du har säkerligen fått med skräp ner i impellern i spolarmotorn. Vad har du för maskin?
 
A Audionen skrev:
Du har säkerligen fått med skräp ner i impellern i spolarmotorn. Vad har du för maskin?
Nån Ikea, är väl whirlpool
 
  • Typskylt på en IKEA vitvara som visar modell och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lasson83 skrev:
Nån Ikea, är väl whirlpool
Är en Electrolux. Ta bort sparkskyddet fram till under maskinen. Så du kan se in under maskinen. Då bör du även kunna se cirkulationspumpen. Starta maskinen och lyssna där under då den väsnans så bör du kunna höra om ljudet kommer ifrån pumpen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Audionen skrev:
Är en Electrolux. Ta bort sparkskyddet fram till under maskinen. Så du kan se in under maskinen. Då bör du även kunna se cirkulationspumpen. Starta maskinen och lyssna där under då den väsnans så bör du kunna höra om ljudet kommer ifrån pumpen.
Jag starta en maskin innan i försökte lyssna o visst kan jag tycka det låter där under
 
L Lasson83 skrev:
Jag starta en maskin innan i försökte lyssna o visst kan jag tycka det låter där under
Ja det låter troligt att något letat sig igenom filtret i sumpen ner till pumpen. Brukar vara enkelt att fixa :) dock så kan slangarna till pumpen ibland sitta med klämband. De brukar man få sprätta upp med en liten plattmejsel och sen byta mot vanliga slangklammer istället :)
 
A Audionen skrev:
Ja det låter troligt att något letat sig igenom filtret i sumpen ner till pumpen. Brukar vara enkelt att fixa :) dock så kan slangarna till pumpen ibland sitta med klämband. De brukar man få sprätta upp med en liten plattmejsel och sen byta mot vanliga slangklammer istället :)
tack! Ska försöka mig på det imorgon
 
A
A Audionen skrev:
Ja det låter troligt att något letat sig igenom filtret i sumpen ner till pumpen. Brukar vara enkelt att fixa :) dock så kan slangarna till pumpen ibland sitta med klämband. De brukar man få sprätta upp med en liten plattmejsel och sen byta mot vanliga slangklammer istället :)
Nja de sitter med rejäla fjädrande klammer som man inte "sprätter" på något sätt.
Skall man komma åt så får man allt ta bort bottnen på maskinen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nja de sitter med rejäla fjädrande klammer som man inte "sprätter" på något sätt.
Skall man komma åt så får man allt ta bort bottnen på maskinen.
Nä där brukar en bred plattång eller kombitång funka fint. Brukar ju vara trångt men inte omöjligt att komma åt.
 
A Audionen skrev:
Nä där brukar en bred plattång eller kombitång funka fint. Brukar ju vara trångt men inte omöjligt att komma åt.
jag testar och går det åt skogen får jag köpa ny
 
A
A Audionen skrev:
Nä där brukar en bred plattång eller kombitång funka fint. Brukar ju vara trångt men inte omöjligt att komma åt.
det är bara att gratulera om du kan komma åt cirkulationspumpen framifrån bakom "sparkskyddet"
 
electroluxaren skrev:
det är bara att gratulera om du kan komma åt cirkulationspumpen framifrån bakom "sparkskyddet"
Nä han måste nog bort med bakre plåten för att komma åt den. Men han skulle plocka bort sparkplåten för att kunna höra bättre om oljudet kom ifrån motorn eller någon annanstans.
 
A
finns ingen bakre plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.