T tombe691 skrev:
På flera sidor har jag sett något om att man ska göra maskinen tom en extra gång efter citronsyra, men ingen som förklarar varför...
Det finns nog inget absolut rätt eller fel här. En extra omgång rengör väl lite extra och spolar bort eventuell (harmlös) kvarvarande citronsyra.
 
med tanke på att citronsyran verkar ha positiv effekt på den kladdiga disken så borde det väl vara bättre att nyttja den? Såg dock något om att citronsyran och diskmedlet motverkade varandra.. efter färdig maskin på högsta värme såg det inte så mycket annorlunda ut mot tidigare. När jag kört de köpta varianterna för rengörning har det varit spegelblankt. Kör dock en maskin med disk nu, får se om det blir någon skillnad!
 
Tyckte första maskinen kändes något renare men sista maskinen ikväll har en ännu värre hinna över allt. Skulle saltet kunna ha sådan effekt? Jag lyfte bara på locket och hällde i till det blev fullt. Kan det ha blivit för mycket? Är det citronsyra på allt till det ser normalt ut igen som gäller?
 
T tombe691 skrev:
När jag kört de köpta varianterna för rengörning har det varit spegelblankt.
Jag brukar få det spegelblankt med citronsyra.

T tombe691 skrev:
Tyckte första maskinen kändes något renare men sista maskinen ikväll har en ännu värre hinna över allt.
Vad använde du för diskmedel?
 
Redigerat:
A
Det kan inte bli för mycket salt.
Smaka på hinnan om den är salt
Annars är det troligen hartser som fälls ut ur avhärdaren ett tag till
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag brukar få det spegelblankt med citronsyra.

Vad använde du för diskmedel?
Eftersom jag var osäker på vad som samverkar och motverkar köpte jag coops billigaste som bara är disk utan något skölj eller salt. Vet inte om det blir för mycket spolglans om både tabletten och maskinen tillför detta? Körde finnish-flaskan för rengöring, har två yes-tabletter i lager nu också för att testa, vet inte om någon av dessa är att föredra?.

Har nu labbat med att först göra snabbdisk med citronsyra och sen en disk till för att få det rent, verkar som det blir bättre. Vet inte hur mycket som sitter i disken och hur mycket som är maskinen.
 
R RalleB skrev:
Ingen förpackning på mina tabletter (YES platinum), behöver inte bry mig om dosering, behöver inte fylla på spolglans, ingen risk att råka välta ut maskindiskmedel överallt.
Jag har funderat på dessa tabletter som innehåller allt. Hur fungerar inbyggd spolglans i tabletten? Jag menar det ska ju inte in i diskvattnet förrän den sköljer och då har väl mycket av diskvattnet som innehåller spolglans bytts ut? Är det hittepå eller fungerar det verkligen?
 
A
Fungerar
Om maskinen har inställning för multi tablett så använd detta.
Maskinen skall arbeta enligt principen spädning.
Dvs allt vatten omsätts inte vid byte
 
  • Gilla
Mattias L.
  • Laddar…
Läste i någon test att med multitabletter ska man också undvika snabbprogram, utan man ska köra normalläge för att det ska bli bra.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Prova att rengöra med citronsyra i varmaste programmet och testa därefter ett annat diskmedel. Vi använde tidigare Icas billigaste pulverdiskmedel (Basic tror jag) och kör nu mest med Finish maskindiskpulver. Upplever subjektivt betydligt mindre beläggningar. Undrar för övrigt varför många verkar föredra tabletter när pulver är så mycket enklare. :thinking:
Jag har försökt hitta vanligt maskindiskmedel och upptäcker att det verkar försvinna från affärer. Bara de fyra 72-i-1-tabletterna kvar.

Något gediget märke pulver man kan köpa online?
 
BirgitS
halper halper skrev:
Jag har försökt hitta vanligt maskindiskmedel och upptäcker att det verkar försvinna från affärer. Bara de fyra 72-i-1-tabletterna kvar.

Något gediget märke pulver man kan köpa online?
Köpte maskindiskpulver på Ica Maxi för två eller tre veckor sen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Köpte maskindiskpulver på Ica Maxi för två eller tre veckor sen.
Kanske bara jag som börjar bli blind :p
 
Finish pulver och gel finns oftast i de större butikerna, inkl Ö&B. Men det blir svårare och svårare att hitta.
 
fick problem med mina enkla tabletter från coop, de kommer i plast som är tänkt att smälta/lösas antar jag då de sitter tajt utan något enkelt sätt att få bort. Dock har det suttit kvar gegga i maskinen. Då tempen i vår cylinda styrs av programmet är en fundering om maskinen inte värmer tillräckligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.