Har jobbat med mitt kök och tänkte beställa nu men om någon har några åsikter så är jag idel öra.
Köket är planerat med förvaringsdel till vänster, kylfrys & skafferi, vattendel diskho och diskmasking, och matlagningsdel/förvaring. Fönstret ser inte ut som på ritningen utan har en fönsterbräda som är ca 50cm djup.

Från början tänkte jag vänsterställd diskho. Det ger en yta på ca 1m mellan diskho och spisen vilket är huvudarbetsområdet.
Se bild:
vänster.png
Men man skulle kunna ha högerställd för att öka arbetsområdet.
Se bild:
höger.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag funderade över om man inte skulle köra hel diskbänk till vänster istället för infälld diskho. Dvs de två 60skåpen till vänster har ingen bänkskiva utan bara diskbänk och sedan bänkskiva. Ser bara fördelar med diskbänk egentligen i form av underhåll etc.

Så frågorna blir följande:
Vad väljer ni mellan diskbänk / infälld diskho och varför?
Har ni någon tanke om köket?
 
Jag känner mig själv och hur jag arbetar i kök och har valt en 2m diskbänk i rostfritt för att minimera risker.
Det är för mycket vatten under diskställ och på skärbrädor för att det ska vara vettigt i långa loppet.
Dessutom är det enkelt att skölja av diskbänken och disken om man inte måste låta allt rinna av i hon innan det läggs i diskstället.
 
Jag har träbänk med underlimmad ho och valde det för att jag inte kunde hitta en snygg rostfri diskbänk för 70cm djupa skåp till rimligt pris.

I ditt fall skulle jag överväga diskbänk men du vill med all sannolikhet ha diskbänk även över diskmaskinen. Annars är risken stor att du sölar skvätter när du lastar diskmaskinen. Det innebär att du bara får trä runt hällen och det 60-skåpet som är bredvid.

Jag minns hur lätt det var att låsa sig i tankarna och inte tänka utanför boxen. Varför inte diskbänk till allt och en lös spis? Eller en hel skiva i annat material än trä och skippa diskbänk?
Hade jag byggt nytt kök hade jag gjutit egna skivor i betong. Har sett så många läckra exempel på det och intalar mig själv att det blir bra med ett stort mått tålamod :)
Andra populära material är stenkross och corian.
 
jtl skrev:
Jag har träbänk med underlimmad ho och valde det för att jag inte kunde hitta en snygg rostfri diskbänk för 70cm djupa skåp till rimligt pris.

I ditt fall skulle jag överväga diskbänk men du vill med all sannolikhet ha diskbänk även över diskmaskinen. Annars är risken stor att du sölar skvätter när du lastar diskmaskinen. Det innebär att du bara får trä runt hällen och det 60-skåpet som är bredvid.

Jag minns hur lätt det var att låsa sig i tankarna och inte tänka utanför boxen. Varför inte diskbänk till allt och en lös spis? Eller en hel skiva i annat material än trä och skippa diskbänk?
Hade jag byggt nytt kök hade jag gjutit egna skivor i betong. Har sett så många läckra exempel på det och intalar mig själv att det blir bra med ett stort mått tålamod :)
Andra populära material är stenkross och corian.
Planen från början var att lägga en stenskiva hela vägen. Då hade jag inte haft några problem alls. Men av olika anledningar valde jag bort det. Man skulle kunna fundera över att byta plats på diskmaskinen och underskåpet med skafferi. Då får du som man säger en väldigt bra zon för vatten.... Det tåls att tänkas på. Samtidigt måste jag kolla om jag kan dra avloppet på det sättet.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Varför inte rostfri diskbänk hela vägen?
Jag gillar tyvärr inte att arbete rak på diskbänken när jag jobbar med mjöl etc. Annars hade det varit en ganska smidig lösning
 
Jag föredrar att ha avlastningsyta till höger om spisen då jag är högerhänt. Men det skulle innebära att ni mister ett överskåp om jag tolkar storleken på fönstret till höger. Till viss del kanske det går att lösa med en skåpsmonterad fläkt. Personligen skulle jag föredra skåpsfläkt rent utseendemässigt. Jag tycker att det ofta ser lite inklämt ut med fläktkåpor som sitter inklämt på en smal tarm av vägg. Men smaken är olika, och ser man hur många väljer att utforma sina kök verkar jag vars i minoritet.
 
varmkorv skrev:
Jag föredrar att ha avlastningsyta till höger om spisen då jag är högerhänt. Men det skulle innebära att ni mister ett överskåp om jag tolkar storleken på fönstret till höger. Till viss del kanske det går att lösa med en skåpsmonterad fläkt. Personligen skulle jag föredra skåpsfläkt rent utseendemässigt. Jag tycker att det ofta ser lite inklämt ut med fläktkåpor som sitter inklämt på en smal tarm av vägg. Men smaken är olika, och ser man hur många väljer att utforma sina kök verkar jag vars i minoritet.
Enda anledningen till att jag inte har en skåpsfläkt där är pga fönstret. Ett skåp sticker ut 40cm medan fläktkåpan inte tar nämnvärt så mkt. Menar att ljuset ifrån fönstret är viktigare.
 
Jag har nu gjort om köket tack vare inputen från JTL.
nytt.png
Tanken är då diskbänk över diskmaskin och vask. Sedan kommer besticklådor etc och sist skafferilådan. Blir lite underligt att ha grytor och kastruller så långt ifrån spisen men går ju att kombinera som man vill iom att det bara är lådor.
 
Jag tycker det hade varit snyggt om du byggde in kylskåpet - skåp över det och täcksida till vänster. Skåp med eller utan lucka.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
engs
Flygrekord skrev:
Enda anledningen till att jag inte har en skåpsfläkt där är pga fönstret. Ett skåp sticker ut 40cm medan fläktkåpan inte tar nämnvärt så mkt. Menar att ljuset ifrån fönstret är viktigare.
Kanske fattar fel men kommer det inte blir ett väldigt putsande av fönstret till höger?
 
Jag är en sådan som gillar klassisk rostfri. Vi valde att beställa en 70 cm djup med uppvikt bakkant och klassisk liten kant på övriga sidor. Man kan slaska hur mycket som helst på bänken utan att få vattenfall åt något håll.
 
Jag är också inne på helt i rostfritt. Det är den mest praktiska lösningen i och med att det är lättast att hålla rent och ger minst spill.
 
Jag har en del stenbänk och sedan diskbänk som tar vid. Det ÄR ganska ofta som det rinner över kanten på stenbänken när det slabbas som värst i matlagningen, det ska erkännas... Allt har sina för- och nackdelar. Älskar ju annars stenbänken för att jag kan baka direkt på den och för att den är rejält stryktålig. Infälld diskho skulle jag däremot inte välja.
 
engs skrev:
Kanske fattar fel men kommer det inte blir ett väldigt putsande av fönstret till höger?
Jodå, men det är lite fel i bilden. Fönsterbrädan är närmare 50cm djup så fönstret är inte så nära spisen som det ser ut. Men har tänk att förvara en skiva under ugnen som jag kan ställa upp när det är dags att steka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.