jonand skrev:
Vad heter det billiga systemet som inte fodrar varken elementbyte eller elektronikmojäng vid elementet du pratar om ?
billigt ??? inte är regler system billiga, men dom ger lägre energi förbrukning!
det jag säger om elementen är att man kan behålla dom gammla & att du går in o styr starkströmmen till radiatorerna. du behöver alltså nån mojäng vid elemnetnet eller vid proppskåpet.

men om du vill ha ett billigt system så är väll www.iqtherm.se/ bland dom billigare.
 
A
jonand skrev:
Vad heter det billiga systemet som inte fodrar varken elementbyte eller elektronikmojäng vid elementet du pratar om ?
Har en sån i kåken på landet. En termostat inkopplad på strömmatningen till radiatorerna (krävs att alla radiatorer sitter på samma säkring antar jag?). Radiatorerna står på fullt och termostaten reglerar sedan tempen på alla radiatorerna samtidigt. Krävde inte byte av radiatorer och krävde inte någon låda vid varje radiator, detta installerades för över 20 år sedan.
 
Massor m synpunkter men jag känner mig inte övertygad om hur jag ska göra ännu.

Pratade precis m hussäljaren och han sa att FTX-systemet "inte funkar som värmekälla, den har för dåligt element". Som jag ser det så återstår isf alternativen att antingen koppla på en pump på FTX-anläggningen eller nöja mig med nya element. Vad tycker ni? Oavsett vilket så har jag tänkt tilläggsisolera vinden. I dagsläget ligger bara ca 15-20cm isolering där

Exakt vad är ett reglersystem? Om det finns nåt system (kalla det reglersystem eller vad ni vill) som funkar som en central enhet där jag ställer in vilken temp jag vill ha i huset och reglerar elementen som inte kostar skjortan så vill jag gärna ha det. Jag såg att t.ex Siemens hade nåt trådlöst system - kan det vara nåt för mig?

Helst vill jag kunna ha olika temperaturer på olika våningsplan eller kanske t.o.m olika rum eftersom undervåningen inte kommer användas särskilt mkt innan den renoveras och/eller familjen blir större. Om jag dessutom kan ställa in olika temperaturer på olika tidpunkter på dygnet så vore det kanon (eller sparar jag i praktiken för lite på det för att det ska vara nån vits?)

Jag har en öppen spis som jag tror fungerar. Den har dock inte använts på 10år och är inte provtryckt ... Kan jag utnyttja den på nåt annat sätt än nödvärme när allt annat pajat? Jag vill helst inte byta ut den mot nån ful kamin.

Varmvattenberedaren är installerad 2005. Jag är osäker på vilken modell det är men jag tror inte den är förberedd för att anslutas till nån annan form av uppvärmning

Rent generellt gäller att jag helst vill undvika för stora investeringskostnader eftersom budgeten redan är ansträngd pga renoveringen + att jag som sagt inte räknar m att bo kvar så länge att jag kan räkna hem investeringen själv.

Tack till alla som tar sig tid att svara och hjälpa. Det här är en ny värld för mig som bott i lgh m fjärrvärme sen jag flyttade hemifrån...
 
Reglersystem ger en jämnare temperatur i huset, då tolereras lägre temperatur vilket ger energibesparing.
Om du installerar en luftvärmepump så tror jag din förbrukning kommer sjunka så pass att reglersystem av elementen absolut inte kan räknas hem inom rimlig tid.
Isolera vinden och sätt in en pump och se vad som händer med elförbrukningen.
 
A
Det brukar inte vara någon bra idé att koppla på VP på tilluften eftersom det är för lågt flöde på tillluften. Du kan helt enkelt inte transportera tillräckligt mycket varmluft i tilluftkanalerna för att värma upp hela huset. Meningen med elementet som sitter i FTX-aggregatet är inte att värma upp huset utan att se till att tilluften inte blir för kall när det är riktigt kallt ute, för då upplevs det som kallras. Normalt är att ha tilluftstemp på 17 grader, men 17 gradig tilluft räcker inte för att hålla temperaturen på 20-22 grader i hela huset. Du måste ha annan huvudsaklig uppvärming.
 
A
Om du ska installera luft/luft-pump så håller jag med om att du inte behöver något reglersystem eftersom elradiatorerna ska då helst inte behövas alls annat än när det är riktigt kallt ute och luft-värmepumpen inte räcker till. Och eftersom du vill kunna reglera olika rum individuellt ska du inte ha något centralstyrt reglersystem.

Du gör som du vill, men jag skulle inte ta bort elradiatorerna eftersom en luft-luft-pump anses bara vara kompletterande uppvärming och är inte byggda för att helt ersätta annat värmesystem. En luft/luft-pump stannar när det är riktigt kallt och det kan kanske lösas när man är hemma, men det är svårare när man är på semester i Thailand över nyår och det är -20 grader och man kan inte vara hemma och elda eller plocka fram kupéelement. Bättre är att ställa ner elradiatorerna på t.ex. 10 grader för då kommer de inte dra någon el så länge som VP:n fungerar men kan ta över om pumpen stannar och se till så inte vattenledningar m.m. fryser.

Du kan använda den öppna spisen (om den är godkänd att elda i) men är det en öppen spis går det åt massor med ved så frågan är om det lönar sig eftersom provtryckning, sotning och ved också kostar pengar, pengar som kan läggas på en större värmepump eller kanske rent av på direktel de gånger det behövs.
 
bra-byggare skrev:
Njae, det handlar inte om att använda frånlufttemp på -1 av 410p. Den fungerar väl så att den är en vanlig FLVP men den har även en tilluftsfläkt med vattenbatteri som värms av radiatorvattnet som värms av värmepumpen. Det sitter med andra ord ingen värmeväxlare som i FTX:n i Nibe 410p. Det spelar dock ingen större roll för ditt resonemang. Om man jämför en FTX med Nibe 410p så kan man väl säga att det mesta av effekten som Niben producerar åt till att värma upp tilluften, dvs den gör samma jobb som FTX:en. När tilluften har värmts upp finns inte mycket effekt kvar till radiatorvatten eller varmvatten så då blir det eltillskott. Förutom på sommaren när man kör FTX:en i sommarläge, för då kan Niben åtminstone producera varmvatten för hela effekten eftersom tilluften inte behöver värmas.
Njae, det sitter en värmeväxlare i Nibe 410p. Den fungerar dock via en värmepump istället för en roterande platta med pipor eller näraliggande kanaler. Detta är knappast något som gör Nibe 410p till en bättre apparat. Att värmeväxla in- och utluft via en värmepump är mycket ineffektivt och krångligt.

Angående sommarfrågan tar jag mig friheten att citera mig själv från ett tidigare inlägg:
"FLVP har fördel den delen av året man skulle behöva kyla huset, men det är en kort period då elen dessutom är som billigast."


bra-byggare skrev:
Njae. Det sitter ju normalt inga tilluftsventiler i badrummen så den enda värmen kommer ifrån varm luft som sugs in i badrummet via frånluftsventilerna. Är dörren stängd så blir det inte så varmt i badrummen, åtminstone inte i mitt hus.
Ja du, det beror som jag tidigare påpekat på vilka energiförluster man har i badrummet. Frånluftsventilen ger ju faktiskt ännu mer värmetransport till badrummet än vad en tilluftsventil ger, eftersom den levererar rumsvarm luft in under dörren. Om det sedan är nog är därmed inte sagt. Vad jag har hävdat tidigare är att FTX sprider värmen i huset till alla rum, vilket jag fortfarande står fast vid.
 
h-man skrev:
Pratade precis m hussäljaren och han sa att FTX-systemet "inte funkar som värmekälla, den har för dåligt element". Som jag ser det så återstår isf alternativen att antingen koppla på en pump på FTX-anläggningen eller nöja mig med nya element. Vad tycker ni? Oavsett vilket så har jag tänkt tilläggsisolera vinden. I dagsläget ligger bara ca 15-20cm isolering där
Varför inte luftvärmepump? Det känns spontant som det givna förstavalet.

h-man skrev:
Jag har en öppen spis som jag tror fungerar. Den har dock inte använts på 10år och är inte provtryckt ... Kan jag utnyttja den på nåt annat sätt än nödvärme när allt annat pajat? Jag vill helst inte byta ut den mot nån ful kamin.
Finns det inte framdraget en separat uteluftskanal till den funkar den nog mest som mysfaktorhöjare.
 
Karl_Malmqvist skrev:
FTX är nog det bästa valet oavsett ort. FTX har så mycket högre verkningsgrad än FLVP att den sparar pengar även i skåne. Nibe 410p är i mitt tycke ett märkligt försök att blanda FTX och FLVP som inte har några uppenbara fördelar. Installationen med rör blir lika dyr som FTX, och ger lika liten energibesparing som FLVP. Har man 20 grader inomhus och det är -10 ute ger en FTX med 70% verkningsgrad får man en tilluftstemp på 11 grader. Då har man en frånluftstemp på -1, varifrån värmepumpen kan ta sin värme till att producera varmvatten. Detta är förmodligen ett nollsummespel mot driftsenergin för kompressorn.
Jag tycker att 410p är en bra lösning för dem som vill kombinera fördelarna med FLVP med komforten och kontrollen hos ett FT-system. Att sätta en FLVP efter ett FTX-aggregat är som vi redan konstaterat ett par gånger en dum idé. Frånluftvärmepumpen har uppvärmd frånluft att arbeta med, dvs 20-23 grader, vilket gör den effektiv året runt. Rördragningen blir såklart dyrare med ett FT-system än ett F-system, men i det här fallet är rören redan dragna. Jag håller inte med om att FTX alltid är bättre, oavsett ort. De har som sagt olika för och nackdelar. Energimässigt är de jämbördiga med viss fördel för FTX vid riktigt kallt klimat. Och som jag sa förut, de som installerat ett FTX-system får rent praktiskt oftast inte en så stor energibesparing man räknat med, utifrån den angivna verkningsgraden.

Det står en hel del om för och nackdelar med FTX kontra FLVP här, för den som vill fördjupa sig:
http://www.hvac.lth.se/publikationer/TVIT-5000/TVIT-5004.pdf

Det är nog frånluftsvärmepump jag tänker på. Läser du riktigt noga ser du att jag inte talar om att kyla huset, utan bara det fall där en FLVP använder energin bättre än en FTX.
OK, jag läste lite hastigt och tolkade det som att du menade kylning av huset. Du menar att den använder energin bättre eftersom den kan värma varmvatten, som behövs även på sommaren?

Detta är inte riktigt sant. Med FTX kan faktiskt värmen från värmepumparna spridas till övriga rum. Ifall man silpper stödvärme är dock avhängigt på hur bra isolerat huset är och vad man har för krav på temperatur i det aktuella rummet.
Precis, och därför nämnde jag bara toaletten, eftersom det är ett smutsigt/fuktigt rum som frånluftventileras och därför inte får uppvärmd tilluft. Men såklart är toalettdörren inte hermetiskt tillsluten och pumpar man ut luft från toaletten kommer uppvärmd luft att smita in den vägen, annars skulle det bli vacuum. Men lite kyligt kan det bli ändå, så elgolvvärme, vattengolvvärme via FLVP/L-VVP eller en elradiator är nog bra för trevnaden. Övriga rum skulle jag lämna utan radiatorer, men det är ju min personliga åsikt. Har man två pumpar har man viss backup om en skulle haverera.

/Pontus
 
bra-byggare skrev:
Du gör som du vill, men jag skulle inte ta bort elradiatorerna eftersom en luft-luft-pump anses bara vara kompletterande uppvärming och är inte byggda för att helt ersätta annat värmesystem. En luft/luft-pump stannar när det är riktigt kallt och det kan kanske lösas när man är hemma, men det är svårare när man är på semester i Thailand över nyår och det är -20 grader och man kan inte vara hemma och elda eller plocka fram kupéelement. Bättre är att ställa ner elradiatorerna på t.ex. 10 grader för då kommer de inte dra någon el så länge som VP:n fungerar men kan ta över om pumpen stannar och se till så inte vattenledningar m.m. fryser.
Traditionellt har det ju varit så, men nu börjar luftvärmepumparna att bli så effektiva att de inte längre behöver ses som ett komplement, utan kan ersätta annan uppvärmning helt. Utom de dagar det är -25 grader, men i stora delar av Sverige går det många år mellan dessa köldknäppar. Vid -15 ligger verkningsgraden (COP) över 2 och de flesta nya pumpar klarar även -20 och ytterligare några grader, men då sjunker COP till kanske 1,5 och effekten hos många pumpar blir liten. Därför kan det vara värt att "överdimensionera" pumpen en aning. Energimyndigheten och energirådgivare är dock fortfarande av samma uppfattning som du, att det rör sig om ett komplement, men jag tycker det kan diskuteras!

/Pontus
 
Karl_Malmqvist skrev:
Ja du, det beror som jag tidigare påpekat på vilka energiförluster man har i badrummet. Frånluftsventilen ger ju faktiskt ännu mer värmetransport till badrummet än vad en tilluftsventil ger, eftersom den levererar rumsvarm luft in under dörren. Om det sedan är nog är därmed inte sagt. Vad jag har hävdat tidigare är att FTX sprider värmen i huset till alla rum, vilket jag fortfarande står fast vid.
Jag hade redan skrivit mitt inlägg när jag läste ditt. Det verkar som att vi är inne på samma spår när det gäller badrummet.

/Pontus
 
h-man skrev:
Massor m synpunkter men jag känner mig inte övertygad om hur jag ska göra ännu.

Pratade precis m hussäljaren och han sa att FTX-systemet "inte funkar som värmekälla, den har för dåligt element". Som jag ser det så återstår isf alternativen att antingen koppla på en pump på FTX-anläggningen eller nöja mig med nya element. Vad tycker ni? Oavsett vilket så har jag tänkt tilläggsisolera vinden. I dagsläget ligger bara ca 15-20cm isolering där

Exakt vad är ett reglersystem? Om det finns nåt system (kalla det reglersystem eller vad ni vill) som funkar som en central enhet där jag ställer in vilken temp jag vill ha i huset och reglerar elementen som inte kostar skjortan så vill jag gärna ha det. Jag såg att t.ex Siemens hade nåt trådlöst system - kan det vara nåt för mig?

Helst vill jag kunna ha olika temperaturer på olika våningsplan eller kanske t.o.m olika rum eftersom undervåningen inte kommer användas särskilt mkt innan den renoveras och/eller familjen blir större. Om jag dessutom kan ställa in olika temperaturer på olika tidpunkter på dygnet så vore det kanon (eller sparar jag i praktiken för lite på det för att det ska vara nån vits?)

Jag har en öppen spis som jag tror fungerar. Den har dock inte använts på 10år och är inte provtryckt ... Kan jag utnyttja den på nåt annat sätt än nödvärme när allt annat pajat? Jag vill helst inte byta ut den mot nån ful kamin.

Varmvattenberedaren är installerad 2005. Jag är osäker på vilken modell det är men jag tror inte den är förberedd för att anslutas till nån annan form av uppvärmning

Rent generellt gäller att jag helst vill undvika för stora investeringskostnader eftersom budgeten redan är ansträngd pga renoveringen + att jag som sagt inte räknar m att bo kvar så länge att jag kan räkna hem investeringen själv.
Siemens-systemet verkar bra!
Bara det att du får moderna radiatorer med bra styrning kommer att göra hemmet snyggare, klimatet bättre och elräkningen mindre. Eftersom vv-beredaren är ny skulle jag behållit den och FTX-systemet du har ska du helt klart ha kvar. Vill du spara ännu mera pengar kan du göra på traditionellt vis och installera en luftvärmepump för under 20000kr inkl installation, som du sedan använder tillsammans med elradiatorerna. Och isolera vinden brukar kunna vara enkelt och effektivt för att spara energi och pengar.

Lycka till!

/Pontus
 
Ojoj, nu känner jag att jag är på väg att tappa greppet pga alla inlägg

Har jag förstått er rätt (åtminstone majoriteten) om jag bör

  • Installera en luft/luftpump på min befintliga FTX anläggning
  • Byta ut elementen mot nya . Dessa kan användas som back up och komplettering. OBS de gamla ska bort ändå!
  • Skippar reglersystem
  • Låter den öppna spisen förbli en myspryl (såvitt jag förstått så finns det inga tillslutna luftkanaler på nåt sätt)
  • Lägger elgolvvärme i badrummet
?
 
A
Installera *inte* luft/luft-pump *på* din befintliga anläggning. Installera istället en vanlig luft/luft-pump som värmer via en innedel. Luften kommer sedan att spridas bra via FTX:en genom att den suger ut luft från badrum och kök vilket gör att varmluften från innedelen "vandrar" dit. Men det kanske är det du menar?

Jag tänkte mest att om elradiatorerna inte behöver tas bort av andra anledningar (t.ex. för att man tycker de är fula) så kan de sitta kvar som reserv. Men om du ändå ska ta bort elementen håller jag med Pongu om att du kanske inte ska köpa nya för dyra pengar som ändå kommer att stå avslagna mesta tiden. Då är det bättre att fundera på ett annat reservsystem, för reservsystem tycker jag ändå du ska ha när du reser bort, om det så handlar om att samla in några av grannarnas gamla kupéelement och placera ut när du åker bort. För det är verkligen dumsnålt att strunta i reserv och komma hem till ett hus som är en stor isbit. Om elementen ändå ska bort så sätt bara in i de rum som inte kommer kunna värmas av luft/luft-pumpen. Vilka rum det är kommer du märka, men jag gissar på badrum eftersom dörrarna dit vill man ha stängda och då kan inte luften inte spridas dit tillräckligt bra. Men ska du ha dit elgolvvärme är problemet löst.

Skippa reglersystem, ja.

Låta öppna spisen bli myspryl, ja.

Elgolvvärme i badrummet kommer att bli ersättningen till elradiator och det är inga konstigheter..
 
Gör som bra-byggare säger.
Jag skulle behålla något/några av de gamla elementen som backup vid köldknäpp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.