• Huset är köpt (2*110kvm suterräng i Sthlm m öppen planlösning och 2-glasfönster)
  • De eldrivna elementen från 1970 måste bytas pga att de är slitna och ser skabbiga ut
  • Huset har mekanisk till- och frånluftventilation med värmeväxlare (pga radonsanering)
  • Nytt golv ska förmodligen läggas i hela huset. Troligen mestadels ovanpå det nuvarande. Så jag kommer inte vara tvungen att riva upp det även om det givetvis är ett alternativ
  • Jag är både snål och ganska kortsiktig - räknar inte med att bo i huset mer än ca 5år men inser såklart att det kan vara värdehöjande att ha en vettig uppvärmning den dag jag ska sälja
  • Jag gissar på att vår årsförbrukning är ca 25000kwh (2vuxna+1barn men fler kommer och vi är dåliga på att släcka efter oss osv) men har inte flyttat in ännu så det kan bli en obehaglig överraskning...
  • Nån form av golvvärme ska dras in i ett badrum nu och sen i ytterligare ett nästa år

Var har jag för alternativ?
  • Bergvärme - verkar dyrt och krångligt att lägga in men om det är nån gång jag ska göra det så är det ju i samband m att jag byter golven. Behöver jag ändå komplettera m element?
  • Nån slags luftpump som jag kopplar på min befintliga ventilation och kompletterar m element för de allra kallaste dagarna
  • Enbart nya element
  • Solfångare som komplement

Jag har läst runt en hel del men inte hittat nån bra info som kan hjälpa just mig med mina förutsättningar. Jag blir mkt tacksam om jag får ta del av era tankar, funderingar och synpunkter

Mvh
 
blanda inte n din nuvarand ventilatioen.
kör en extärn luft/luft värmepump & ett reglersystem till dina nuvarande radiatorern (byt dom inte) Regler systemet ska ha en eller flera centralt plaserade termostater (ej en vid varje radiator) flera radiatorer ska alltså styras frn en o samma termostat. Helst ska strömmen också pulseras ut till radiatorerna, så dom inte går som on/off, utan ger olika effekter på det viset.

detta komer att ge hyfsad ekonomi
 
Tack för snabba synpunkter.

De nuvarande radiatorerna måste dock bytas (alt slängas). De är totalt nedslitna i ytan.

Jag trodde jag kunde docka en luftpump på ventilationsanläggningen och utnyttja den på ett smart sätt, bla sa besiktningsmannen det men han kanske inte hade så bra koll som han verkade (fr Eminenta)
 
Byt ut elementen till oljefylda element. Finns på ex. jula för en billig peng.

Sen en luft/luft pump (förutsatt att den är effektiv , beror bla. på planlösningen)
 
Gör som Steksmar säger.
Kanske räcker det med att byta elementen i vardagsrum och kök, resten av elementen kommer kanske försvinna bakom möbler.
 
Har du FTX så får du nästan per automatik en smart installation av luftvärmepump, eftersom värmen i inomhusluften går tillbaka i huset efter växling.

Placera bara innerdelen i en stor luftvolym, så det inte blir jättevarmt i ett rum och tänk på att den låter en del.

Kanske ska du ha fler luftvärmepumpar än en? Kanske behöver du inte köpa lika många elradiatorer då.

Angående bergvärmen så gör FTX-aggregatet att du får något längre pay-offtid.

Jag skulle nog ta två luftvärmepumpar och lägga pengarna på att byta tvåglasfönstren till moderna välisolerande. En bieffekt av att ha luftvärmepump är även möjligheten till kyla på sommaren. Elen brukar vara billigare på sommaren och det är mycket härligt att kunna kyla sitt hus när det är riktigt varmt. Även här har du hjälp av FTX-aggregatet, som återför kylan till huset.
 
Jag blir inte riktigt klok på vad en FTX är och hur den funkar... Är det min ventilationsanläggning ni menar?

Lite mer info ang huset.
  • Två stängda rum på ovanvåningen samt kök/hall/vardagsrum i öppen planlösning.
  • Ett stängt rum + stor gillestuga samt halv "källardel" på nedanvåningen.

Nåt förslag på pump som jag bör titta närmare på? Ventilationsanläggningen står på krypvinden. Den går till samtliga rum i huset.

Finns det nåt system med trådlös styrning av element via en termostat som inte kostar en förmögenhet? Kan man dessutom ställa in den så att elementen går på lägre kraft under t.ex nätter, arbetsdagar helger när man är borta osv? Det kanske rentav går att fjärrstyra via internet och/eller mobiltelefon?

Finns det oberoende konsulter som kan komma ut och kolla på ens hus och ge en rekommendation på lämplig set-up utan att det (dvs konsulten) kostar en förmögenhet?
 
Jag kör två stycken luftvärmepumpar och har stängt av alla direktverkande elelement tills elektrikern kommer förbi och plockar ner dem. Det funkar kanon med bara pumparna och det kostade 32000kr att installera dem. Med ditt FTX-ventilationssystem kommer värmespridningen att bli ännu effektivare. Är aggregatet gammalt kan du ju överväga att köpa t ex en beg Nibe 410p istället, en frånluftsvärmepump som både sköter ventilationen, värmer tilluften, går att koppla till golvvärme och värmer varmvattnet. Du kan också fundera på en vanlig klen frånluftvärmepump, typ Nibe 310p/360p eller IVT 490, om du kan och vill behålla FTX-aggregatet, om samtidigt vill ha golvvärme och billigt varmvatten. Dessa säljs ibland oanvända eller mycket lätt använda för en billig penning efter att folk bytt hus och insett att pumpen är för klent dimensionerad.

/Pontus
 
FTX: F=frånluft, T=tilluft, X=värmeväxlare
Värmeväxlaren överför värme från den utventilerade frånluften, till den inkommande kalla tilluften.
Det finns även frånluftsvärmepumpar som värmer tilluften, t ex Nive 410p, men normalt har man bara F-system (mekanisk frånluftsventilation) när man kör med frånluftvärmepump.

/Pontus
 
De flesta luftvärmepumpar av välkänt märke är likvärdiga. Jag valde Mitsubishi FD25-VAH för att den har hög verkningsgrad (COP), särskilt vid riktig kyla, och för att innedelen är tyst och relativt snygg.

/Pontus
 
Jag är en luftvärmepumpsförespråkare men att plocka bort alla element är lite riskabelt då de flesta luftvärmepumpar slår av vid -20 grader, fast en del går ner till -30. Det händer iofs sällan att det blir så kallt men händer det så tror jag att man är glad åt ett element eller två.....
Den luftvärmepump som jag skulle installera om jag b ytte skulle vara nocria.
Oberoende konsulter tror jag inte växer på träd, alla har någon agenda. Kommunmänniskorna brukar rekommendera fjärrvärme oavsett pris mm.
 
Funkar FTX-aggregatet dåligt, byt mot ett nytt. Jag håller inte med Pungu om att en frånlufttsvärmepump är en förbättring mot ett FTX-aggregat. FTX-aggregatet har mycket hög utväxling på driftenergin och ger ett mycket trevligt inomhusklimat. FTX är mindre komplicerad än FLVP, billigare att laga när den går sönder och är billigare i inköp. Har man rör fördraget för FTX ska man absolut köra med FTX. Att köra FTX i kombination med en FLVP är inte alls att rekommendera, då FTX-aggregatet redan har tagit värmen ur luften.

FLVP har fördel den delen av året man skulle behöva kyla huset, men det är en kort period då elen dessutom är som billigast.

Använder ni mycket varmvatten är det kanske bättre att köpa en förenklad variant av luft/vatten-VP som bara värmer varmvatten. Annars är en ny VVB kanske ett alternativ, läcker mindre värme än en gammal.

Sätt en LLVP i de öppna delarna av varje plan och en ny elradiator i var och ett av de stängda rummen. Dessa behöver antagligen inte styras centralt. Gissar att de är sovrum som man ändå vill ha lite kallare än övriga rum, så det kommer förmodligen att funka bra med termostaten runt 18-20 grader. FTXen värmer tilluften i de stängda rummen också, så elradiatorerna kommer bara att behöva gå in när det är kallt ute. Detta beror givetvis på isoleringen.
 
Hur vet jag om mitt FTX-aggregat fungerar dåligt? Det installerades 2006 så det borde funka ok

Det känns riskabelt att skippa element helt. De här olika pumpvarianterna funkar väl bara ner till en viss temperatur?
 
Är det från 2006 är det säkert ett utmärkt bra aggregat och kommer så vara i många år. Kolla om det finns en elvärmeslinga i aggregatet, det gör det ofta. Denna kan ge stödvärme när det blir riktigt kallt.

Skippa inte element helt. Sätt i de stängda rummen och kanske ett par element i resten av huset. Värmepumpar funkar hyggligt ner till -15. Skaffa en liten värmefläkt för 199 kr som du tar ut ur förrådet de få dagar den övriga värmen inte räcker till.

Elslingor i badrumsgolven kanske kan vara något?
 
Karl_Malmqvist skrev:
Funkar FTX-aggregatet dåligt, byt mot ett nytt. Jag håller inte med Pungu om att en frånlufttsvärmepump är en förbättring mot ett FTX-aggregat. FTX-aggregatet har mycket hög utväxling på driftenergin och ger ett mycket trevligt inomhusklimat. FTX är mindre komplicerad än FLVP, billigare att laga när den går sönder och är billigare i inköp. Har man rör fördraget för FTX ska man absolut köra med FTX. Att köra FTX i kombination med en FLVP är inte alls att rekommendera, då FTX-aggregatet redan har tagit värmen ur luften.

FLVP har fördel den delen av året man skulle behöva kyla huset, men det är en kort period då elen dessutom är som billigast.

Använder ni mycket varmvatten är det kanske bättre att köpa en förenklad variant av luft/vatten-VP som bara värmer varmvatten. Annars är en ny VVB kanske ett alternativ, läcker mindre värme än en gammal.

Sätt en LLVP i de öppna delarna av varje plan och en ny elradiator i var och ett av de stängda rummen. Dessa behöver antagligen inte styras centralt. Gissar att de är sovrum som man ändå vill ha lite kallare än övriga rum, så det kommer förmodligen att funka bra med termostaten runt 18-20 grader. FTXen värmer tilluften i de stängda rummen också, så elradiatorerna kommer bara att behöva gå in när det är kallt ute. Detta beror givetvis på isoleringen.
Jag tycker inte att en FLVP är en förbättring mot FTX. De är rätt så likvärdiga och har olika för- och nackdelar. Har man ett FTX-aggregat från 2006 är det klart att man ska ha kvar det. Vad jag menade var bara att om aggregatet ändå är gammalt kan man ju överväga en FLVP för att värma tilluften, eftersom kostanden om man köper en lätt begagnad FLVP är ungefär likvärdig med de billigaste FTX-aggregaten. Men det beror som sagt helt på vad man prioriterar.

Det brukar vara smidigt att använda filter med FTX, så är luftreningen viktig har FTX en fördel. Verkningsgraden är mycket hög hos de bästa FTX-aggregaten, men det är sällan man i verkligheten uppnår så stor energibesparing som man får i teorin. Ett högeffektivt FTX-system lär kräva att huset är extremt tätt, vilket sällan är fallet även om huset är nytt. FT-system har ju klara fördelar jämfört med F-system vad gäller inomhusklimatet. Man slipper t ex till stor del problem med kallras eftersom tilluften förvärms och ventilationen säkerställs i varje rum, tillskillnad från ett F-system som lätt kan störas av t ex ett öppet fönster. Men det finns inget som säger att man automatiskt får ett bättre inomhusklimat med FTX jämfört med FLVP, om det i båda fallen handlar om FT-ventilation (om man bortser ifrån filteraspekten jag skrev om ovan).

Värmepumpens fördelar är ju att den inte bara tar tillvara energin i frånluften och ventilerar (FTX), utan dessutom kan försörja en golvvärmeslinga och tillverka billigt varmvatten. FTX-systemet blir jämfört med FLVP effektivare ju längre norrut man kommer och är därför sannolikt det bästa valet i Norrland.

En frånluftvärmepump brukar inte kunna kyla huset (även om det är teoretiskt möjligt att bygga ett sådant system med t ex fläktkonvektor för kyla). Det är nog luft-luftvärmepump du tänker på.

Luft-vattenvärmepumpar är fortfarande dyra, kring 80-100000kr inkl installation, men är i södra Sverige lika effektiva som bergvärme och förutom att värma även göra varmvatten. Nu finns det också billigare L/V-VP, t ex Nordenberedaren, men dessa är främst tänka för varmvattensproduktion.

Det finns inget som säger att du inte kan dimensionera en luftvärmepumpsinstallation för att täcka hela uppvärmningsbehovet och slänga ut elradiatorerna. Två stycken Mitsubishi FD35-VAH ger tillsammans 8,4kW maxeffekt vid -15 grader till en kostnad som är under hälften jämfört med direktverkande el. Pumparna fungerar ner till under -20, men med något sämre verkningsgrad, och det är sällan det blir kallare om man inte bor i Norrland. I värsta fall får man väk ha en byggfläkt eller en elradiator i förrådet i reserv! Vi har möjlighet att elda med ved om det blir en ny istid, så det är inget bekymmer för vår del.

Har man stängda dörrar kan inte värmen från luft-luftvärmepumparna spridas och det kan därför vara bra att ha en lite radiator på t ex toaletten om man vill ha dörren stängd.

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.