galento
muster skrev:
Miljövänligt vette sjutton, även om det finns andra sätt som skitar ner mer. El produceras i Sverige huvudsakligen av kärnkraftverken. Blir vi tvungna att köpa el från tex Ryssland är denna producerad av antingen kärnkraft eller koleldade kraftverk, och det är inte miljövänligt.

Andra nackdelar som jag upplever är:

* Svårt att få en bra inomhustemp med skiftande utomhustemp.
* Brännheta element är ingen höjdare för tex barn.
* Element är fula
* Besvärlig justering (individuell på varje element)
* "Otrevlig" värme, inte samma värme som från en kamin tex.

Jag skulle satsa på en pelletskamin om huset i övrigt lämpar sig för det.
Nja,efter att ha bytt till moderna radiatorer så är inomhusklimatet avsevärt bättre än tidigare och radiatorerna med elektroniska termostater är lika jämnvarma som en vattenradiator.De gamla radiatorerna med bimetalltermostat går inte ens att jämföra med nya elektroniska termostater i komfort.Ingen typisk "bränt damm" lukt som de äldre.Personligen tycker jag att det är väl driftpriset som är en nackdel möjligen,annars tycker jag de är mkt snyggare än vatten/oljefyllda klumpar på väggen och de är enkla/billiga att underhålla jämnfört mot ett vattensystem.Men å andra sidan har ju ett vattensystem fler uppvärmningsmöjligheter så det är för och nackdelar med det mesta.
Sen kan man ju alltid diskutera miljöaspekten,men det kan man ju göra på många områden t.ex hur mkt energi "drar" ishallarna i landet eller skidtunneln i Torsby exempelvis.Dieselaggregaten som användes i Åre under skidtävlingarna hade fått kritik enligt tv men när det gäller dessa områden sägs det inte mkt,istället är det bilismen och villaägarna/industrin som nämns mest.
 
Men det mest miljövänliga är ju kärnkraft........
 
CarMan skrev:
att montera in någr radiatorer i huset är mycke enklare än att renovera badrumet.

jag har själv konverterat mitt hus & jag har nog bland dom sämsta planlösningarna för att göra detta. Allt som allt kosta det det mig ca 30 000:-
helt klart värt allt arbete
Hej CarMan,

jag funderar på konverterat mitt hus också och fick ett muntligt uppskattning av kostnad (ca 20 nya radiatorer+alla rördragningar i 2 vån+jobbet) på ca 100 K. Hur mycket kan man spara om man gör detta själv ?

Kan man lätt göra detta? (krävs speciella verktyg m m ?)

Tacksamt för alla tips!

Linus
 
nstar skrev:
Hej CarMan,

jag funderar på konverterat mitt hus också och fick ett muntligt uppskattning av kostnad (ca 20 nya radiatorer+alla rördragningar i 2 vån+jobbet) på ca 100 K. Hur mycket kan man spara om man gör detta själv ?

Kan man lätt göra detta? (krävs speciella verktyg m m ?)

Tacksamt för alla tips!

Linus
Efter ha installerat själv i tillbyggnad skulle jag uppskatta i snitt 2000-3000 kr/per radiator lite beroende på fabrikat och snittstorlek.
Rörkrökaren skulle ha 5000 kr/st installerat och klart oberoende av storlek vilket är i enhet med din offert.
Det enda specialverktyg jag behövde var prisolbockverktyg som jag fick låna gratis av röris.

Köper du mtrl genom din lokala röris så tror jag nog att du bör få samma service som jag. De räknade på dimensioneringen och jag fick löfte att låna de verktyg jag behövde kostnadsfritt.
Jag hade kunnat köpa radiatorerna för 20 % lägre på annat håll men ansåg mig vara villig och betala den extra kostnaden för rådgivningen och servicen. Jag mer än halverade kostnaden i alla fall och det rörde sig inte om några 20 st radiatorer.


// Peter
 
det finns ju rinaka by rör & liknande lågpris firmor, köper du grejor där så har du även råd at köpa några rörbockar, o ändå gå plus

beroende på planlösning så kanske man inte kan gra presol överalt, presol ska du bara ha deär rören inte syns.

vad behövs för verktyg?
rör bockar för de dimansioner du tänkt bocka
rör avskärare.
fasta nycklar
typ en svets om du väljer att löda, annars kör du med skarvar man skruvar ihopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.