Köpte en direktvärmare till köket i mitt fritidshus men den sprack på vintern och nu måste jag hitta något alternativ. Leverantören säger att man helst ska demontera direktvärmaren och blåsa ur den, men de kräver att elektriker installerar de så jag vet inte hur jag kan lösa det hela utan att behöva anlita en elektriker för montering och demontering två gånger om året. Nån som har ett förslag hur man kan göra istället?
Jag behöver bara varmvatten till att diska och tvätta händer och dylikt.
 
Vilken effekt är värmaren på?

Det finns tex CEE-216 kontakter, "Norwesco spiskontakt" som är klassad för 25A enfas.

Sen behöver man inte ta bort värmaren för att kunna blåsa ur den, det är "bara" att koppla in en kompressor och blåsa luft genom systemet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken effekt är värmaren på?

Det finns tex CEE-216 kontakter, "Norwesco spiskontakt" som är klassad för 25A enfas.

Sen behöver man inte ta bort värmaren för att kunna blåsa ur den, det är "bara" att koppla in en kompressor och blåsa luft genom systemet.
Jag har inte köpt någon ny än utan vet inte vad jag ska våga köpa. Leverantören rekommenderade en CDX-U (som finns i två varianter 6,9kW, 400V eller 11kW, 400V).
Nån kompressor har jag så klart inte ;-) så vet inte hur det skulle fungera. Finns nåt annat sätt?
 

Bästa svaret

Eftersom du kikar på trefasiga enheter på max 11kW (16A) så hade jag satt ett CEE-416 uttag på väggen och en CEE-416 kontakt på värmaren.
Då går det att plocka bort värmaren utan att anlita elektriker varje gång.
 
  • Älska
Curre99
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom du kikar på trefasiga enheter på max 11kW (16A) så hade jag satt ett CEE-416 uttag på väggen och en CEE-416 kontakt på värmaren.
Då går det att plocka bort värmaren utan att anlita elektriker varje gång.
Jättetack för det tipset! Då kommer jag vidare i min sökning. Om du har tips med stickkontakt är jag väldigt intresserad av det. Den jag köpte som gick sönder hade stickkontakt men vi tyckte inte vattnet blev varmt nog så därför antar jag att vi måste gå upp i styrka. Minns inte effekten på de men 6,5 kanske.
 
CEE är "stick-kontakt" men för lite större effekter, så du får precis det du vill ha om du väljer det. Men det blir något som elektrikern får koppla in i i samband med att han kopplar in värmaren.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om gasolvärmare är ett alternativ, kräver ingen behörighet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag vet inte om gasolvärmare är ett alternativ, kräver ingen behörighet.
Kan kolla upp det. Tack för tipset!
 
Varför duger det inte med en liten varmvattenberedare, är ju betydligt enklare?
 
edtmwed edtmwed skrev:
Jag behöver bara varmvatten till att diska och tvätta händer och dylikt.
Det enklaste sättet att hantera så liten användning i ett fritidshus är att värma det man behöver i en vattenkokare. Häll tillsammans med lagom mängd kallt vatten i köksbaljan. Klart. Noll installation, noll frysrisk.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför duger det inte med en liten varmvattenberedare, är ju betydligt enklare?
För att de är för stora.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur mycket varmvatten tappas åt gången?
Hur lång tid tar det mellan tappningarna?

Är 1,5×5,5×2,5 dm för stort?
[länk]
Ska definitivt mäta :) Vi tappar kanske 5l åt gången men inte tätt. Supertack Demmpa!
 
Demonteringen måste väl gälla vattnet - alltså att koppla bort den från vattenröret för att tömma den på vatten. Och blåsa ut den för att vara säker på att allt vatten är borta. Det borde väl gå att göra utan att koppla bort elen?

Jag vet iofs inte hur en sån här ser ut i detalj…
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G GustavS skrev:
Demonteringen måste väl gälla vattnet - alltså att koppla bort den från vattenröret för att tömma den på vatten. Och blåsa ut den för att vara säker på att allt vatten är borta. Det borde väl gå att göra utan att koppla bort elen?

Jag vet iofs inte hur en sån här ser ut i detalj…
Enl Demmpa behöver man en kompressor för att "blåsa ur den". Jag har ingen kompressor och kommer inte köpa nån heller och vet inte heller hur man gör detta så därför tar jag hellre med mig värmaren helt och hållet när säsongen är slut. Då slipper jag oroa mig för frostskador.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.