Nackdelen är att man måste kliva upp klockan 3 för att duscha.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nackdelen är att man måste kliva upp klockan 3 för att duscha.
Om det är mitt inlägg du kommenterar så har du fel, du har varmvatten direkt, det handlar bara om den tid det tar för vattnet att komma från beredaren till duschen.
 
E Edlunn skrev:
Om det är mitt inlägg du kommenterar så har du fel
Fast syftet med bytet TS ville göra var ju att spara pengar med hjälp av timpris på el. Hur ska man göra det med en sån beredare om man inte duschar mitt i natten när elen är billig?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Om det är mitt inlägg du kommenterar så har du fel, du har varmvatten direkt, det handlar bara om den tid det tar för vattnet att komma från beredaren till duschen.
Du har rätt... man har varmvatten direkt kl 03.00 på natten:rofl:



Och som vettigt svar i tråden så är en stor tank värmd till lite över behaglig temp gissningsvis 45grader och 1 kubik mer rimligt.
Iallafall om man ska duscha varje dag.
Då har man större frihet att duscha när man vill och inte när elen är billig. Sen värms tanken när den är billig.

Legionella... nä det är inte ett problem.
Men de går att läsa om i andra trådar
 
Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Och som vettigt svar i tråden så är en stor tank värmd till lite över behaglig temp gissningsvis 45grader och 1 kubik mer rimligt.
Iallafall om man ska duscha varje dag.
Då har man större frihet att duscha när man vill och inte när elen är billig. Sen värms tanken när den är billig.
Dun föreslår precis det mest olämpliga/skadliga sättet att hantera varmvattnet:

När är det risk för legionella?
Bakterierna kan överleva i temperaturintervallet 0-50°C. Det är hög risk att legionellabakterier växer till om vattenomsättningen i vattenledningar är låg och temperaturen är mellan 20 och 45°C.
Vilken temperatur dör legionella?
Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla Legionella- bakterier dött. Vid 60 grader dör de på omkring tio minuter.
A Alexn72 skrev:
Legionella... nä det är inte ett problem.
Men de går att läsa om i andra trådar
Hur menar du att det inte är något problem?
 
Jag tänker bara såhär. - just for fun:
vad kostar det att värma upp och ”varmhålla” 200liter varmvatten i en vecka?
Säg att det just nu snittar 1:- / Kwh per dygn som exempel.
Vs använda direktvärmare 10min per gång, 3 dagar i veckan. Just imorgon kostar elen 35öre/Kwh även dagtid så vi räknar på det.
 
  • Graf visar timspotpriser för el, olika färger markerar olika dagar, information om kommande pris framhävs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fimpan skrev:
Jag tänker bara såhär. - just for fun:
vad kostar det att värma upp och ”varmhålla” 200liter varmvatten i en vecka?
Säg att det just nu snittar 1:- / Kwh per dygn som exempel.
Vs använda direktvärmare 10min per gång, 3 dagar i veckan. Just imorgon kostar elen 35öre/Kwh även dagtid så vi räknar på det.
Mängden kwh är exakt desamma med direktvärmare som med varmvattenberedare när det kommer till att tex värma tex 120L till en dusch. Förlusten för beredaren styrs av hur väl isolerad den är men värmer du huset med direktverkande el är det inte ens en förlust då värmen kommer huset till godo som vilket element som helst
 
F fimpan skrev:
Var en helt öppen frågeställning.
Varför värma 200 liter vatten och hålla det varmt hela tiden, om man inte tex duschar mer än varannan dag.
Istället värma vatten vid behov?
Duscha när priset är lågt dvs.
Men somsagt har inte räknat på det
Varför skulle man hålla det varmt hela tiden tänker du? Behållaren är ju isolerad o jag värmer upp min 200l behållare med värmepumpen den timmen elen är som billigast på natten. Sedan räcker det fint till nästa natt då den värms upp igen.
 
F fimpan skrev:
vad kostar det att värma upp och ”varmhålla” 200liter varmvatten i en vecka?
Om beredaren 'läcker' 75 W så försvinner 12 kWh på en vecka. Värmer du huset med el blir kostnaden i princip 0. Värmer du med en effektiv värmepump blir kostnaden ca 8 kWh.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dun föreslår precis det mest olämpliga/skadliga sättet att hantera varmvattnet:






Hur menar du att det inte är något problem?
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dun föreslår precis det mest olämpliga/skadliga sättet att hantera varmvattnet:

Hur menar du att det inte är något problem?
Jag menar att om man har en stor tank som värms på natten så är det bara till att låta den gå upp i högre temp i lagom intervall.
Men att ha tanken på 40-45 grader gör inte att man får legionella på 2h...
 
J Joonazz skrev:
Varför skulle man hålla det varmt hela tiden tänker du? Behållaren är ju isolerad o jag värmer upp min 200l behållare med värmepumpen den timmen elen är som billigast på natten. Sedan räcker det fint till nästa natt då den värms upp igen.
Man håller vell det varmt hela tiden?
Menar du att du inte behöver slå på någon Kw alls på 24h när du väl värmt upp vattnet?
Och om du duschar 3 ggr? Samt tvättar händer? Osv.
Vad jag fiskar efter är att man behöver aldrig värma upp 200l vatten. Man värmer bara den lilla mängd man behöver just för stunden.
Men somsagt detta är bara en tanke o kul o spekulera i :D
Alltså varför man fortfarande ”måste ha” en 200l tank med vatten.
 
tommib
Man har tanken för att det är praktiskt med den termiska tröghet den innebär. Det är ett av de absolut bästa sätten att lagra energi i form av värme. Precis som många skriver i tråden så är det bästa sättet att spara pengar att ha en stor välisolerad vattentank som man värmer rejält när elen är billig. Därefter kan man stänga av värmen till den när elen är dyr.

Om du ska ha en större genomströmningsvärmare, beakta att fler och fler nätägare inför effekttaxa, dvs din elnätsavgift baseras på maximal effekt du tar ut. Detta kommer bli högre med en genomströmningsvärmare av någon rimlig storlek.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F fimpan skrev:
Jag tänker bara såhär. - just for fun:
vad kostar det att värma upp och ”varmhålla” 200liter varmvatten i en vecka?
Säg att det just nu snittar 1:- / Kwh per dygn som exempel.
Vs använda direktvärmare 10min per gång, 3 dagar i veckan. Just imorgon kostar elen 35öre/Kwh även dagtid så vi räknar på det.
https://www.energimyndigheten.se/te...rsionId=363&comparisonProducts=1626,1630,1629

Där har du tre olika vvb på 300 liter som har 480, 550 och 744 kWh per år i förluster. Så dela med 52 och gångra med 35 öre.
 
tommib
Nu var det väl iofs länge sedan snittpriset på el var 35 öre/kWh men uträkningen i övrigt är ju korrekt.

Sen blir det under den kalla årstiden inte heller direkt förluster utan något som kommer huset till del, även om det hade varit mer effektivt att trycka in just de elektronerna i en värmepump av något slag istället.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F fimpan skrev:
Man håller vell det varmt hela tiden?
Menar du att du inte behöver slå på någon Kw alls på 24h när du väl värmt upp vattnet?
Och om du duschar 3 ggr? Samt tvättar händer? Osv.
Vad jag fiskar efter är att man behöver aldrig värma upp 200l vatten. Man värmer bara den lilla mängd man behöver just för stunden.
Men somsagt detta är bara en tanke o kul o spekulera i :D
Alltså varför man fortfarande ”måste ha” en 200l tank med vatten.
För att det drar marginellt mer per år, kör du med en genomströmningsvärmare kommer förbrukning också troligtvis hamna när elen är som dyrast dvs mornar och eftermiddag/kväll.

Något som inte heller riktigt diskuterats är det extrema effektuttag som krävs vid direktvärmning av vatten, när jag spolar fullt med varmvatten i duschen nyttjar våran fjärrvärmeväxlare en bit över 20Kw. För att kunna få ut detta räcker inte ens en 3x25A huvudsäkring, troligtvis skulle 35A behövas vilket är bra mycket dyrare att gå upp till än vad förlusterna i en varmvattenberedare är.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.