trattalask
Jag har åxå en cxs som jag gillar. Vet inte om de skiljer något enormt mot andra märken dock. Men jag funderar på en PDC för att få lite knack när jag borrar i mina väggar här hemma. Borrhammmaren fullkomligt pulveriserar dem. =)
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Jag klurar också på PDC:n
Jag är dock lite Milwaukee-färgad i jobbet (maskinmontage)
Men Festool är nog ganska mångsidig för trä och of set chuck, vinkelchuck, skruvdjupsbegränsning...
Men milwaukee:s slående 1/2" dragare är nog bäst för hylsor.

Jag hoppas protool/festool PDC är bra
 
Jag har en CXS och en BHP. CXS:en har ju en funktion som liten, smidig dragare och där finns det inte så mycket system som styr. (Hade hellre haft en TXS dock!) BHP:n var inte solklar, men det råkade bli en sådan. Jag kör annars Makita på 18V för borrmaskin och slagskruvdragare etc. Har inte riktigt sett fördelen med Festool på just det området. Kanske inte är några fel på dem, men de är inte överlägsna andra märken som på många andra verktygskategorier.
 
bulleribock skrev:
Är de inte bra?
Jag har bara CXS:en den gillar jag skarpt.

Är de stora bra?
Jodå, de stora är också bra. Vinkelchuckarna är nästan magiskt bra. Inget vingel utan det känns som att man har en gedigen vinkelskruvdragare bara. Det här låter rätt fånigt men när man behöver den (vilket blir överraskande ofta) förstår man inte riktigt hur man klarat sig utan. Excenterchucken låter också som en gimmick, men i rätt situation...

Ändå använder jag nästan bara cxs.
 
fiskbuggaren skrev:
Jodå, de stora är också bra. Vinkelchuckarna är nästan magiskt bra. Inget vingel utan det känns som att man har en gedigen vinkelskruvdragare bara. Det här låter rätt fånigt men när man behöver den (vilket blir överraskande ofta) förstår man inte riktigt hur man klarat sig utan. Excenterchucken låter också som en gimmick, men i rätt situation...
Så är det nog. Just excenterchucken har jag sneglat på och tänkt skulle vara bra att ha. Vinkelchucken tycker jag är lite svår att använda - tycker lätt det blir vingligt med den men det är nog en vanesak.
 
Mitt problem med vinkelchucken är att den blir stor/klumpig/vinglig med centrotec-chuck monterad efter böjen följd av bitshållare med bit i. Men det kanske finns superkorta centrotec-bits som passar bättre när man ska komma åt runt hörn? Har inte äventyrat så mycket i sortimentet utanför det som följde med i centrotec-systainern så har missat det i så fall.

Förövrigt har jag en C18 och är nöjd. Bra allround-maskin.
 
Redigerat:
Jag har bara CXS, men upplever att vinkelchucken är väldigt bra.

Ang att den blir för lång med bithållare så behövs den ju inte nödvändigtvis eftersom knoppen på vinkeln har en hex-hona. Sätt biten direkt där och det blir en väldigt smidig ovinglig upplevelse.
 
  • Gilla
Nameless
  • Laddar…
Haha det hade jag helt missat. Det gör ju chucken betydligt mer användbar helt plötsligt...
 
Glömde lite info i mitt tidigare inlägg kring detta märke.
+ Verkstaden i Malmö (Kent & Co är otroligt duktiga i mina ögon)
+ Vissa betongmaskiner (t ex RG130) jobbar underbart och diamanskivorna är hållbara. (Förutom att de ärtörstiga när det gäller kol.
+ dsc125 med skena för att kapa klinker :)
+ - Syslite ger ett bra ljus, men på tok för dyr i mina privata ögon.
+ Den nya bajonettfästet på dammsugarslangen (infästet mot maskin, inte mot dammsugaren)
+ ETS 125 :-o
- Verktygshållaren på Vecturon är inte helt ok. Har skickat in två ggr redan då den har låst sig med verktyget som fastnat.
- Stör mig dock på CTL26 respektive CTM/H egentligen samma maskin men M & H har flödesmätare som ger en signal när flödet är för lågt. (filter el påse är tät) Problemet är att kör man en maskin så hör man ändå inte signalen...
 
är det bara festool som har domino?

verkar som alla andra tillverkare kör med kex, eller är de så att festool har patenet på just domino?
 
berne88 skrev:
är det bara festool som har domino?

verkar som alla andra tillverkare kör med kex, eller är de så att festool har patenet på just domino?
Ja.
 
Lånade hem en festool domino, från optimera... Blev kär i den:)

Ska bygga en bokhylla, så får ta och hyra en, om det inte kommer ut någon på blocket för bra pris...
 
trattalask
berne88 skrev:
Lånade hem en festool domino, från optimera... Blev kär i den:)

Ska bygga en bokhylla, så får ta och hyra en, om det inte kommer ut någon på blocket för bra pris...
Jag väntade och väntade. De till bra pris på blocket som va i närheten såldes ruggigt snabbt. Bet i det sura äpplet och beställde ett kit från Axminster till slut... Kostade runt 8kkr med sortimentlåda med dominos. Men ack så nöjd jag är. =)
 
berne88 skrev:
Lånade hem en festool domino, från optimera... Blev kär i den:)

Ska bygga en bokhylla, så får ta och hyra en, om det inte kommer ut någon på blocket för bra pris...
Det enda man måste tänka på är att våra MDF-skivor inte verkar ha samma tjocklek som de i tyskland. Det gör att den fina tanken om att man kan göra en inställning och sedan indexera från valfri sida på arbetsstycket inte fungerar. Så var noga med att markera hur du ska fräsa, annars blir det dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.