OK här är mina fem cent, till att börja med ser snickeriet ungefär ut så här för tillfället, dock är fräsen numer satt i stora bordet i mitten av lokalen.

Vad säger ni, vad har ni som ni älskar?
En lokal att snickra i. Från början tänkte jag ha lite cyklar där o lite allmänt mekande men nu är det 100% snickeri och alla prylar i min lilla lokal har en uppgift.
Annars är väl boxjointjiggen min absoluta favorit, den levererar fogar ner på tiondelen och används i princip i varenda projekt.

Vad har ni inte som ni verkligen saknar?

Stor formatsåg som kan köra helskivor är det jag saknar mest och oftast. Denna fråga mynnar ju ut i "plats" men om det inte vore för sågbehovet har jag det ganska bra på mina 20 kvadrat.
Ibland saknar jag metallfräs, oftast i samband med nåt jiggbygge. Skulle gärna bytt min Arboga mot en kombinerad fräs/pelarborr i stil med denna.
Större hyvel.

Vad trodde ni att ni skulle sakna som inte spelar roll?

Jag saknar aldrig mitt fristående fräsbord jag tidigare hade.

Vad har ni struntat i, och är glada med det beslutet?
Kap ger såg station, min såg står numer undanskuffad på en hylla. Det är väldigt få kap gersågar som uppfyller kraven för finsnickeri och de tar väldigt stor plats om man ska ha nytta av dom.
Träsvarv, inte intresserad av denna konst och saknar nästan aldrig en svarv.

Vill lägga till en kategori.... Vad har ni haft större nytta av än ni trodde.
Metallsvarven. Används titt som tätt även om jag bara snickrar möbler.
Stort monteringsbord.
 
Microkatten
Så roligt att få planera en egen verkstad! Fast nu var det inte verkstad det skulle bli, utan ateljé. Vad skiljer en ateljé från en verkstad? Design? Inredning? Stämning? Ljus och rymd? Verksamhet?

Är detta en ateljé?
Inredd verkstadslokal med arbetsbänkar, olika verktygsmaskiner och förvaringshyllor för material och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nja, det ser ut som en verkstad eller snickeri för mig.

Detta då?
Verkstad med snickeriverktyg, trästycken och spån på arbetsbänkar och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var ju mysigt, så nog kan det kallas ateljé?

Jag har ett piano i mitt "snickeri", är det då en ateljé?
Ett piano omgivet av obehandlade träplankor i en trång och rörig miljö, vilket ger intryck av en verkstad snarare än en ateljé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nä, knappast, alldeles för litet och stökigt för det!

Detta då?
Interiör av en trädverkstad med arbetsbänkar, verktyg och timmerväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är luftigt men ändå lite mysigt, så visst kan det vara ateljé?

Det som definitivt är en ateljé är Åke Axelssons verkstad i hemmet där han gör stolar:
Person sittande på stol i en ljus verkstadslokal med flera trästolar och speglingar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett liten reportage om Åke Axelssons hem och verksamhet kan för övrigt ses i Gokväll, ca 33 min in i programmet:
https://www.svtplay.se/video/15075612/gokvall/go-kvall-6-sep-18-45-1?start=auto&tab=senaste

Så frågan är, hur skall du skapa en ateljé och inte en verkstad, och vad är skillnaden?
 
Redigerat:
Svårt att avgöra exakt var gränsen går. Tycker dock Chesterfield&ritbord knuffar det långt in på ateljé-sidan.
 
Blir kul att följa!

Planerar själv min verkstad hur jag vill ha den, det är en maskinhall på ca 15x11 meter med 5 meter i tak och vidbyggd med detta är garagedelen på 15x5m med takhöjd på 2,7m.

Drömmen är att längst in i garagedelen ha snickeri-delen - med möjlighet att utnyttja hela garagedelen men samtidigt kunna göra plats för att köra in en bil.
Delen med fullhöjd är tänkt att bli metall-sidan, med egen hörna för svets, egen avdelning för metallsvarv / fräs etc och ett rum för lite elektronik och andra mer saker man inte vill ska vara bland metallspån och annat damm.

Just nu råder det totalt kaos i verkstaden och med barn och husrenovering räcker inte riktigt tiden till att göra några större förändringar.
 
Shakula Shakula skrev:
Mina funderingar just nu är om det skall finnas avlopp/vatten i garaget. Kommer ha grovingången till huset ett par meter bort från garaget, är det då värt besväret med avlopp som jag förstår med bygglovet?
För mig är det bra mycket längre till rimligt vatten. Jag har dock jobbat en del i min fars vattenlösa verkstad, där det är väldigt nära till grovingången. Jag skulle säga att det inte är tillräckligt bra, speciellt om man pillar mycket med exvis en Tormek eller annat.

Shakula Shakula skrev:
Sedan funderar jag just nu också på hur många fönster man skall ha? Vill maximera väggytan, men ändå släppa in så mycket ljus som möjligt.
Jag tänkte lösa detta med vertikala takfönster, mot söder. Alltså förskjuta ena halvan av taket vertikalt, och ha fönster däremellan.

Shakula Shakula skrev:
Hoppas det är ok att jag använder din tråd i framtiden jonmo för mina frågor också? Vi kanske gemensamt kan få vettiga ideer och tankar.
Mitt projekt går nog igång början på nästa år och kommer nog ta ett par år innan det är "beboeligt" mest på grund av prio ligger på bygget av hus i första hand.
Givetvis, detta handlar om vad folk vill ha i _sina_ tillhåll, för att jag ska kunna ta ett informerat beslut kring min egen :)
 
findus42 findus42 skrev:
Att kunna flytta allt är värdefullt. Drev snickeri på 44 m2 i några år. Felder 500 kombi. All förvaring och alla bänkar gjorda för flytt med pallyftare. Enda väggfasta objektet lackfläkten. Utrymmet framför utsuget hade avgränsningar med ridåer som normalt var upprullade i taket.

Det var trångt, men fungerade. Gick att jobba med en sak i taget.

Svets är svårt att kombinera med snickeri. Dammet gör risken för bränder större. Betonggolv! Viktigt med städning inför varje metallarbete. Tvärtom också då järnspån är aggressivt mot trä. Ridåer av brandfilt kanske kan vara en bra idé.

Mvh Findus
Betonggolv hade jag tänkt. Alternativt epoxy.

Svets är egentligen inte kritiskt, men jag är sugen på att jobba i fler material än trä. så jag vill ta höjd för det.
 
S Sinologen skrev:
Här ska du få ett tips på en trevlig kanal på Youtube.
Design av verkstad: [media]Tour av verkstad: [media]
Mkt som är sevärt på hans kanal.
Bra tips, den såg jag för länge sen! Ska se om den ikväll.
 
Ola C Ola C skrev:
OK här är mina fem cent, till att börja med ser snickeriet ungefär ut så här för tillfället, dock är fräsen numer satt i stora bordet i mitten av lokalen.

Vad säger ni, vad har ni som ni älskar?
En lokal att snickra i. Från början tänkte jag ha lite cyklar där o lite allmänt mekande men nu är det 100% snickeri och alla prylar i min lilla lokal har en uppgift.
Annars är väl boxjointjiggen min absoluta favorit, den levererar fogar ner på tiondelen och används i princip i varenda projekt.

Vad har ni inte som ni verkligen saknar?

Stor formatsåg som kan köra helskivor är det jag saknar mest och oftast. Denna fråga mynnar ju ut i "plats" men om det inte vore för sågbehovet har jag det ganska bra på mina 20 kvadrat.
Ibland saknar jag metallfräs, oftast i samband med nåt jiggbygge. Skulle gärna bytt min Arboga mot en kombinerad fräs/pelarborr i stil med denna.
Större hyvel.

Vad trodde ni att ni skulle sakna som inte spelar roll?

Jag saknar aldrig mitt fristående fräsbord jag tidigare hade.

Vad har ni struntat i, och är glada med det beslutet?
Kap ger såg station, min såg står numer undanskuffad på en hylla. Det är väldigt få kap gersågar som uppfyller kraven för finsnickeri och de tar väldigt stor plats om man ska ha nytta av dom.
Träsvarv, inte intresserad av denna konst och saknar nästan aldrig en svarv.

Vill lägga till en kategori.... Vad har ni haft större nytta av än ni trodde.
Metallsvarven. Används titt som tätt även om jag bara snickrar möbler.
Stort monteringsbord.
Bra input! Noterar att du har Frasiers pappas fåtölj i hörnet. Hur används den?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Så roligt att få planera en egen verkstad! Fast nu var det inte verkstad det skulle bli, utan ateljé. Vad skiljer en ateljé från en verkstad? Design? Inredning? Stämning? Ljus och rymd? Verksamhet?

[...]

Så frågan är, hur skall du skapa en ateljé och inte en verkstad, och vad är skillnaden?
Det är inte så mycket frågan, egentligen. Jag vill, med det ordet, mest poängtera att jag vill ha det så ljust och luftigt som möjligt, och även göra det tydligt att detta ska vara en plats för mer än bara snickeri.
 
Jckssn Jckssn skrev:
Blir kul att följa!

Planerar själv min verkstad hur jag vill ha den, det är en maskinhall på ca 15x11 meter med 5 meter i tak och vidbyggd med detta är garagedelen på 15x5m med takhöjd på 2,7m.

Drömmen är att längst in i garagedelen ha snickeri-delen - med möjlighet att utnyttja hela garagedelen men samtidigt kunna göra plats för att köra in en bil.
Delen med fullhöjd är tänkt att bli metall-sidan, med egen hörna för svets, egen avdelning för metallsvarv / fräs etc och ett rum för lite elektronik och andra mer saker man inte vill ska vara bland metallspån och annat damm.

Just nu råder det totalt kaos i verkstaden och med barn och husrenovering räcker inte riktigt tiden till att göra några större förändringar.
Svårt avis, denna storlek har jag svårt att se att jag skulle kunna komma upp i. Har också svårt att se att jag någonsin skulle kunna motivera att värma upp den storleken av lokal.
 
jonmo jonmo skrev:
Bra input! Noterar att du har Frasiers pappas fåtölj i hörnet. Hur används den?
Oftast så här :) men det händer även att andra hänger där när dom är o hälsar på i snickeriet. Besöksfåtölj gör det hels lite mer gemytligt.

Frasiers pappas fåtölj är förresten inte vidare bekväm, iaf inte jämfört med den recliner som stod där förut men tyvärr förolyckades i en översvämning.
 
  • Gilla
Rönnis och 3 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Svårt avis, denna storlek har jag svårt att se att jag skulle kunna komma upp i. Har också svårt att se att jag någonsin skulle kunna motivera att värma upp den storleken av lokal.
Det är sambons föräldrahem vi tagit över, det är en bondgård därav storleken - hade nog aldrig fått bygga nytt i den storleken. :D
Uppvärmning sker via flispanna i fristående pannhus så uppvärmningskostnaden är överkomlig.
I dagsläget känns verkstaden gigantisk, men den lär säkert kännas liten om några år... ;)

Så plats finnes, tyvärr inte tiden att göra något bra av den. Jag får ta det pö om pö över några års tid.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
OC
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Något sätt att hålla dammet från träbearbetning borta från elektronikprylarna är nog det jag saknar mest just nu.
...och planera för att ha utrymme för spånsugen utanför rummet så du slipper allt oväsen!
 
Hej!

Först och främst - massor av olika Festool-verktyg, inklusive deras deras arbetsbord och bordssågar! Därefter tryckluft och en ordentlig pelarborr.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
J Johan_från_lund skrev:
OC

...och planera för att ha utrymme för spånsugen utanför rummet så du slipper allt oväsen!
Spånsug utanför är givet, sjukt bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.