Jaha, då är det äntligen dags: att få bygga en egen verkstad, njutningsrum, makerspace, whatever. Mina egna cirkus 40 kvm. Ateljé är ett ord jag fastnat för, så jag tror jag kommer ha det som riktmärke. Det är på något sätt motsatsen till en man-cave vilket (och här ber jag om ursäkt på förhand för alla tår jag trampar på) för mig signalerar en orgie i dålig smak.

Jag försöker tänka långt utanför lådan här, och skapa något som inte bara är nästan ett garage, utan faktiskt är skräddarsytt för mina intressen. Därmed vill jag ha möjlighet att:

- Bearbeta trä, med en kombination av el- och handverktyg
- Bearbeta metall (i liten skala, typ svetsa ihop lite möbler och annat)
- Pilla med el
- Måla/olja/på annat sätt ytbehandla möbler och andra ting
- Slipa verktyg samt annan verktygsvård
- ...

Andra krav:
- Så hög takhöjd, så vitt och så mycket dagsljus som möjligt
- Vedkamin
- Sliten Chesterfieldfåtölj eller motsvarande
- Skriv/ritbord
- Utslagsvask
- Toalett

Jag har idéer om hur jag ska få till detta, men det får bli i en annan tråd. Man måste ju börja med kravspecen.

Vad säger ni, vad har ni som ni älskar?
Vad har ni inte som ni verkligen saknar?
Vad trodde ni att ni skulle sakna som inte spelar roll?
Vad har ni struntat i, och är glada med det beslutet?

Hit me, detta är mitt största projekt någonsin. Behöver den samlade hjärntrustens hjälp, så jag testar att tagga lite personer här. Ber om ursäkt till alla jag glömt, och alla som inte vill bli taggade :)
@Frustrator @nanowire @Ola C @Pysslarn @Björn Melander @Daniel_N @pär h @bengtn @phl @mattiasp
 
  • Gilla
Simon Swartling och 3 till
  • Laddar…
Oj, svåra frågor. På nivå med 'Vad är meningen med livet?'

jonmo jonmo skrev:
Vad har ni inte som ni verkligen saknar?
Den här vet jag :) Plats..alldeles för lite plats.

jonmo jonmo skrev:
Vad säger ni, vad har ni som ni älskar?
Räknas bastun? Den ligger liksom brevid verkstan.

Min 3fas. Resten av familjen får klara sig på 1fas..

Tänker du verktygsmaskiner eller lokalmässigt? Verktygsmässigt så stora bandsågen, hyvelbänken och alla handverktyg.

Ska sova nu, utomlandsresa imorgonbitti, så resten av mitt svar dröjer nog lite. Ska klura noga.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Va kul! Ser fram emot en stor tråd med massor av bilder!

Jag är glad att jag har:
Massor av ljus

Jag saknar:
Plats, skulle haft dubbelt så stort.
Större port
Separat rum för svetsning/vinkelslip etc

Jag har struntat i, och saknar (ännu) inte:
bredband

Jag har inte och saknar inte:
Större virkesförråd inne i snickeriet, helt ok att inte ha det här.
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Skylt med ordet "Ateljé" i relief, med ruffiga metallbokstäver inramade på texturerade grå och svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ateljé är ett bra ledord tycker jag, det sätter ribban och gör det tydligt att det hela inte är fullkomligt rationellt... Ta inte in ngt där som du inte känner för, högtryckstvätt och gräsklippare kan bo nån annan stans.
Största fördelen med min lilla verkstad är tillgängligheten med ingång från källaren och dubbelportar ut i trädgården. Det sämsta är takhöjden. Det jag älskar med den är mysfaktorn; de flesta som kommer dit trivs, slår sig ner på en pall och tycker det är gemytligt, många detaljer som fångar uppmärksamheten.
Om jag har något mer allmängiltigt råd så är det att se till att allt har en plats, dödar iaf min kreativitet att ha drivor med stuff på arbetsytorna. Sen blir det oundvikligen så ibland ändå men det gör ju inte så mycket för det går enkelt att röja upp. Försök också att inte lagra för mycket material i verkstaden, bara tillräckligt för att kunna köra igång med ngt projekt utan att alltid behöva leta i föråden.

Naturligt ljus och varmvit punktbelysning i första hand, lysrör och vita led i sista hand. Du kan aldrig ha för mycket punktbelysning så börja köpa på dig sådan på dina loppisrundor.

Överdrivet många eluttag, även trefas.

Vatten, i längden ohållbart utan.

Eftersom du ska pyssla med både metall och snickeri får du tänka efter noga med golvet och brandrisk och även ventilation med punktutsug. Kanske ha en del gjuten platta och resten trägolv?

Och slutligen, de viktigaste verktygen är arbetsbord, olika för olika behov och uppgifter. Utan bra bord är det så mycket svårare att göra ngt.

Det ska bli superskoj att följa ditt projekt! :)
 
  • Gilla
Simon Swartling och 2 till
  • Laddar…
Jag vet vad jag inte har som jag saknar mest!

Och det är
Frustrator Frustrator skrev:
Den här vet jag :) Plats..alldeles för lite plats.
och trefas.

Till el och elektronik hade jag dessutom velat ha ett dedikerat labbord med närhet till ett sortimentskåp med tusen fack (nåja...). Hyllor ovanför bordet för strömförsörjning och instrument av olika slag så att de inte behöver stå på arbetsytan.
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Något sätt att hålla dammet från träbearbetning borta från elektronikprylarna är nog det jag saknar mest just nu.
 
  • Gilla
Johan_från_lund och 1 till
  • Laddar…
Tryckluftsuttag vid elbänken. Pschht, borta :rofl:
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Att kunna flytta allt är värdefullt. Drev snickeri på 44 m2 i några år. Felder 500 kombi. All förvaring och alla bänkar gjorda för flytt med pallyftare. Enda väggfasta objektet lackfläkten. Utrymmet framför utsuget hade avgränsningar med ridåer som normalt var upprullade i taket.

Det var trångt, men fungerade. Gick att jobba med en sak i taget.

Svets är svårt att kombinera med snickeri. Dammet gör risken för bränder större. Betonggolv! Viktigt med städning inför varje metallarbete. Tvärtom också då järnspån är aggressivt mot trä. Ridåer av brandfilt kanske kan vara en bra idé.

Mvh Findus
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Åh vilken rolig tråd!

Vill börja med att säga att jag gillar ditt sätt att ta dig an den här enorma möjligheten som ditt projekt innebär. Sympatiserar också med ditt resonemang om "Man-cave"...

Mitt eget verkstadsprojekt har ju gått lite i stå men har så sakteliga börjat ta nya tag. Det är ju ett garage jag konverterar och arbetsnamnet mikrosnickeri har bytts till multiverkstad då jag har ungefär samma tankar som du när det gäller vad som ska kunna pysslas med där.

Nu har ju förutsättningarna ändrats så tillvida att den vidliggande carporten ska byggas in och bli en del av verkstaden. På sikt kommer den den tidigare garagedelen få behålla sitt betonggolv och vara utrymme för de stora maskinerna: justersåg, rikt-/planhyvel, bandsåg, pelarborr, fräsbord, svarv, diverse slipmaskiner, spånsug mm samt virkes- och skivförvaring.

I den del som nu är carport blir det trägolv, egenbyggd stor arbetsbänk av MFT-typ, skåpslösningar à la kök dvs bänk- och överskåp, förvaring av handverktyg och -maskiner. Allt ska förvaras bakom luckor och i lådor – hatar att få verktygen täckta av slipdamm och spån! (I viss mån handlar det också om att ev besökare inte enkelt ska kunna se min utrustning; har tråkiga erfarenheter av att låna ut grejor. Vill inte heller att det ska bli snack om vad jag har med risk för inbrott om det når fel öron.)

Lite löst om hur jag tänker:

- Snyggt och trivsamt – inget hopplock av gamla bänkar, bord, hurtsar och skåp från kontor och kök
- Rejält med belysning, både allmänt och punktvis
- Rikligt med förvaring så att man kan ha det mesta hemma; så trist att behöva avbryta för att man måste åka och köpa exvis skruv i en dimension man saknar
- Gott om avställningsytor för material och verktyg
- Skapa förutsättningar så det är enkelt att hålla ordning och reda, rent och snyggt. Allt ska sin plats, papperskorgar nära arbetsstationerna och rejäl sopsäck att tömma över i, sopborste och -skyffel relativt lättåtkomligt så att man snabbt kan svepa över golvet vid behov.
- Dedikerad förvaring av pågående arbeten och material så att man kan ha mer än ett projekt på gång samtidigt
- Utnyttja taket; i min nuvarande källarverkstad hänger det en dammsugare och en grendosa över arbetsbordet, det gör att jag slipper sladdar och slang som krälar runt på bordet och ner till golvet att snubbla på. Dessutom har jag krokar för skyddslurar och skyddsglasögon ovanför bordet tillsammans med lite limklämmor och några snabbtvingar. Allt lätt åtkomligt, lurar och glasögon används och hängs tillbaka direkt så dem behöver man inte leta efter och klämmorna och tvingarna är bra att ha tillhands när något behöver fixeras lite snabbt. Tryckluft från ovan bordet blir det när jag köpt kompressor, idag hänger en borste bredvid lurarna.

Nu känns det som att jag tagit över tråden med allt jag skrivit – ber om ursäkt för det. Got a bit carried away eftersom det är ett så intressant ämne. Ber att få återkomma, nu måste två små mopsar få komma ut och gå.

//Ronnie
 
  • Gilla
Höök och 5 till
  • Laddar…
Kul Jonmo!

Du har fått många smarta tips vad gäller det basala och jag har egentligen inget mer att tillföra där.

Just planeringsfasen tycker jag är rolig - och viktig. Klokt att lägga ned lite tid här, speciellt om man bygger från scratch och har möjlighet att få in funktioner som annars kan bli bökiga att komplettera med sedan i efterhand.

Vet man exakt vad man kommer att använda verkstaden till är det egentligen enklare. Ska den användas professionellt ,är tex arbetsflöde och logistik viktigt. Ska det vara en multiverkstad där man kan förverkliga alla galna ideer man får, blir det lite mer av en utmaning, i synnerhet om utrymmet är begränsat.

Efter att ha varit bortskämd med enormt stora verkstadsytor (och en otroligt förstående far) under min uppväxt på landet, har jag haft betydligt mindre verkstadsytor till förfogande i vuxenlivet. I min senaste hemmaverkstad som jag byggde från scratch, hade jag 30 + 3 m2 till förfogande. I detta utrymme ville jag få in en liten multiverkstad som jag kan använda både för hobby men även professionelt (gör prototyper och "one off" produkter). Därför har jag prioriterat att de mesta i verktygs- och maskinväg (om även i liten skala) finns vs. att ha en rationell produktionslina.
Det är alltid bra att skissa upp layouten i ett ritprogram MEN en fallgrop här kan vara att det blir en skrivbordsprodukt som inte funkar som tänkt i verkligheten. Då kan det vara att bra testa med dummys (kartonger tex) för att få en uppfattning om vilken yta varje arbetsstation kan tänkas ta i anspråk.

För mig såg önskelistan ut så här:
• dagsljus och bra belysning med ljusreflekterande färger på väggar och tak
• uttagsorgie, både 1- och 3 fas
• dedikerad förvaring för varje verktyg
• dedikerad förvaring för material och förbrukningsmaterial
• maskiner och bänkar på hjul för maximal flexibilitet (arbetsbänk med nedfällbara hjul)
• avskild finmekarhörna
• vatten
• ventilation
• bra damm- och spånuppsamling direkt vid källan
• spånsug utomhus (med retur och filter tillbaka i lokalen)

Lycka till med verkstan / ateljen och håll oss uppdaterad med mycket bilder och så.:D
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders 1920-tal och 2 till
  • Laddar…
Om du ska måla, för rengöring av penslar, blanda färg mm vill du ha en diskbänk med vask och avskiljare.

Och radio med bra mottagning.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Kul! Jag har också ungefär samma tankar, då vi håller på att gå igång med att bygga hus. Kommer troligtvis köpa ett dubbelgarage i byggsats (och bygga själv) som sedan skall användas ungefär som du beskriver. Troligtvis blir det cirka 7,2x12m, med en avskild del med egen ingång till förråd. Så tror "min" yta blir runt 50-60kvm. Har idag inget behov av metallbearbetning, men vem vet var intresset för en i framtiden.

Mina funderingar just nu är om det skall finnas avlopp/vatten i garaget. Kommer ha grovingången till huset ett par meter bort från garaget, är det då värt besväret med avlopp som jag förstår med bygglovet?

Sedan funderar jag just nu också på hur många fönster man skall ha? Vill maximera väggytan, men ändå släppa in så mycket ljus som möjligt.

Hoppas det är ok att jag använder din tråd i framtiden jonmo för mina frågor också? Vi kanske gemensamt kan få vettiga ideer och tankar.
Mitt projekt går nog igång början på nästa år och kommer nog ta ett par år innan det är "beboeligt" mest på grund av prio ligger på bygget av hus i första hand.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Svets är svårt att kombinera med snickeri. Dammet gör risken för bränder större. Betonggolv! Viktigt med städning inför varje metallarbete. Tvärtom också då järnspån är aggressivt mot trä. Ridåer av brandfilt kanske kan vara en bra idé.
True that! Jag har dammsugarslangen framme och suger upp alla träspån, åt minstone de som letat sig till "dark side" av verkstaden, innan jag smider/svetsar. Undviker också att dammsuga ett tag efter hett arbete för att inte riskera att få något glödande i spånsäcken.

Åt andra hållet är svårare, vinkelslip eller 4 kW bandslip slungar tunga gnistor precis överallt och de är aningen krångligare att fånga vid källan än trädamm är. Svets ger mer lokala gnistor. Vinkelslip kan ofta riktas mot ett utsug som fångar det mesta. Det som går är bra att såga med bandsåg isf vinkelslip. För övriga metallslipmaskiner håller jag på att konstruera ett dammsugarsystem med gnistfälla och cyklon och ett högvolymspunktutsug för att fånga de otäcka små partiklarna så nära källan som möjligt.
 
Redigerat:
Glömde en i mina ögon viktig sak: utanpåliggande el.

Trots att jag blåst ut garaget helt och alltså kan fälla in elen om jag vill kommer jag att ha den utanpåliggande. Ser det som mycket fördelaktigt att enkelt kunna ändra och lägga till om behov uppstår.

//Ronnie
 
  • Gilla
trabyggare och 1 till
  • Laddar…
Här ska du få ett tips på en trevlig kanal på Youtube.
Design av verkstad:
Tour av verkstad:

Mkt som är sevärt på hans kanal.
 
  • Gilla
Höök och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.