Papphammar666 lilllasrne skrev:
Då finns det fler anledningar till att inte hjälpa dig hör jag :crysmile:(y);)... varför inte byta till switchdim?
Nämen? Bästa trakterna kompis!
Switchdim? Asch, får inhandla nåt på öb eller liknande jag tror passar...ska kolla efter eljo dimmer...:)
 
J Johan456 skrev:
Trend finns kvar och välsorterade grossister har den på hyllan. Den är dock betydligt dyrare än Exxact-serien. Trend E-1370640, Exxact E-1370602.

Det du kan behöva kolla är hur mkt last du har på dessa idag. Den dimmern finns i tre varianter, 315W, 600W och 1000W. Normalt räcker 315W. Du kan ta loss locken på de du har och kolla. Det behöver dock inte betyda att man har satt rätt från början.
Tack, dessa två dimmers styr 4 takspottar vardera, tror de är på en 25-40W styck...inga led eller liknande...
315W räcker nog långt för mig...:)
 
H hjalle74 skrev:
Tack, dessa två dimmers styr 4 takspottar vardera, tror de är på en 25-40W styck...inga led eller liknande...
315W räcker nog långt för mig...:)
Fundera på vilken serie du nu väljer. Hos elgross är priserna på Trend cirka 70% dyrare än Exxact, det kan vara läge att byta. Kanske gillar du någon annan serie bättre, t.ex. Elko RS eller Elko Plus. Hur är konditionen på övriga apparater i huset, är det blandade fabrikat? Att byta apparater är billigare än många tror.

Någon nämner switchdim, du vet säkert vad det är. Personligen tycker jag dock inget slår en traditionell vriddimmer. Det går så mycket snabbare att ställa in önskat ljusvärde.
 
Tack för inputen...
Det spelar inte så stor roll faktiskt för badrummet i sig är gammalt och inte så snyggt som man skulle önska men givetvis vill jag ha funktionen...
Jag ska köpa nya eljo om jag hittar...
Jo, om switchdim menas med de man trycker för av/på och sedan vrider fattar jag....spelar ingen större roll faktiskt...bara de nya håller ett tag med damer o tonåringar som bankar på dem....:)
 
H hjalle74 skrev:
Tack för inputen...
Det spelar inte så stor roll faktiskt för badrummet i sig är gammalt och inte så snyggt som man skulle önska men givetvis vill jag ha funktionen...
Jag ska köpa nya eljo om jag hittar...
Jo, om switchdim menas med de man trycker för av/på och sedan vrider fattar jag....spelar ingen större roll faktiskt...bara de nya håller ett tag med damer o tonåringar som bankar på dem....:)
J Johan456 skrev:
Trend finns kvar och välsorterade grossister har den på hyllan. Den är dock betydligt dyrare än Exxact-serien. Trend E-1370640, Exxact E-1370602.

Det du kan behöva kolla är hur mkt last du har på dessa idag. Den dimmern finns i tre varianter, 315W, 600W och 1000W. Normalt räcker 315W. Du kan ta loss locken på de du har och kolla. Det behöver dock inte betyda att man har satt rätt från början.
Switchdim är ....tryck återfjädrande tänd.. tryck igen släck ...håll In dimra upp släpp ... tryck håll in dimra ner ...
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Switchdim är ....tryck återfjädrande tänd.. tryck igen släck ...håll In dimra upp släpp ... tryck håll in dimra ner ...
Sån vill jag inte ha.
Jag vill vrida för dimningen...
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[länk]

passa på att köpa en ny dubbelram också så ser färgen på plasten mer enhetlig ut
[länk]
”Eljo Trend Transistordimmer för infällt (IP20) montage i apparatdosa eller i utanpåliggande dosa. För reglering av glödljus och elektroniska transformatorer som är godkända för ljusreglering. Eljo Trend Transistordimmer rekommenderas inte för LED.”

Detta
är ett problem då vanliga lampor enligt EU inte får importeras och den dagen man sätter en LED så fungerar inte en gammal typ av dimmer.
Sätt en modern dimmer med nolla så fungerar det i framtiden med Led. Samt det blir en del av smart belysning.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd/plejd-dimmerratt
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du vill ha vriddimmer så föreslår jag universaldimmer, tex Schneider Exxakt LED Universaldimmer 4-400W/VA
[länk]
Ser ju finfin ut men priset är bara lite för mycket....ska se vad det blir, känner inte för att betala tredubbelt...lite plastskit, borde inte kosta flera hundra...
 
H hjalle74 skrev:
Ser ju finfin ut men priset är bara lite för mycket....ska se vad det blir, känner inte för att betala tredubbelt...lite plastskit, borde inte kosta flera hundra...
Eljo är bäst och man får ofta inte jämt vad man betalar för ...
 
Schneiders dimmern klarar många typer av laster, en av Elkos motsvarande är ca dubbelt så dyr, https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-dimmer-314-gled

Malmbergs ligger i samma prisklass som Schneiders, https://www.kjell.com/se/sortiment/...illbehor/dimmer/dimmer-led-1-200-w-vit-p67171

Här är en universal från Vadsbo, något billigare är Schneider men helt okänd för mig, https://spotiled.se/elmaterial/dimmer/led-dimmer-vadsbo-vd200-1-200w/


Men visst köp en som bara klarar glödljus nu för någon hundralapp och med risken att du om något år får köpa en ny som klara led.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.