Det blir nog svårt att hitta någon trappdimmer med dokumentation för sparkoppling.
Enligt inkopplingsanvisning skall trappdimern sitta sist, närmast lampan
Schema för koppling av trappdimmer med markerade ledningar L och N och anslutning till lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skulle den inte fungera om man satte den där först där trappbrytaren sitter?
I så fall fungerar den inte med sparkoppling. Nu har ju dimmern ingen nolla så jag ser inte att det skulle kunna vara något problem.
Inuti borde det vara kopplat så här
Handritat elschema som visar kopplingen av en trappdimmer mellan strömkälla och lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skillnaden blir bara att dimmerelektroniken inte är spänningslös när lampan är släckt.
 
Den dimmer har väl både fram och bakkantsdimning, Max & min inställningar så den borde klara det mesta...
 
Stort tack för alla svar och engagemang
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det blir nog svårt att hitta någon trappdimmer med dokumentation för sparkoppling.
Enligt inkopplingsanvisning skall trappdimern sitta sist, närmast lampan
[bild]
skulle den inte fungera om man satte den där först där trappbrytaren sitter?
I så fall fungerar den inte med sparkoppling. Nu har ju dimmern ingen nolla så jag ser inte att det skulle kunna vara något problem.
Inuti borde det vara kopplat så här
[bild]

Skillnaden blir bara att dimmerelektroniken inte är spänningslös när lampan är släckt.

Dimmer i vanlig trappkoppling fungerar lika bra först som sist.
I sparkopplingen kommer elektroniken att sitta på mellantråden och göra sitt jobb åt båda hållen.

Ta och rita upp kopplingen så ser du.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Dimmer i vanlig trappkoppling fungerar lika bra först som sist.
I sparkopplingen kommer elektroniken att sitta på mellantråden och göra sitt jobb åt båda hållen.

Ta och rita upp kopplingen så ser du.

Protte
Jag var väl mest lite ironisk. Inte behöver man lämna tillbaka trappdimmern bara för att spartrappkinkoppling inte är beskriven i bruksanvisningen. Samtidigt som man ju skall följa inkopplingsinstruktionerna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.