Ska byta brytare mot dimmer i kök med trappomkoppling men jag förstår inte riktigt hur det är kopplat. Den svarta ledningen nedan tänker jag är mellantråd och den ena bruna också, men vad är den andra bruna?
Elektrisk brytare med öppet doslopp och utstickande ledningar i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra änden:
Hand håller en elbrytare med synliga ledningar och etiketter inför byte till dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Trojanac
  • Laddar…
Gissar att de två bruna är fasledare som är vidarekopplad till uttaget längre ner på väggen.
 
Z
Den vita är nog mellantråd och svart är tändtråd.
Om du tror att bruna är något annat än fas i fallet så skulle jag nog ringt en elektriker istället.
 
Det är väl en sparkopplad trappkoppling.
Det går då fas (brun) till båda trappbrytarna, en mellantråd (vit) , och två (svarta) tändtrådar går till lampan.
 
Tack för svaren! Lutar åt jag ringer nån som håller på med sånt här
 
Vad hade du tänkt ha för dimmer?
Med vred eller fjärrstyrt?
 
Vred..
 
Klokt val med vred. (Min frus temperament orkar inte alltid med tryck-och-håll-varianten....)

Vet inte om man får ersätta en brytare mot dimmer själv formellt, men har dimmern en inbyggd trappbrytare så kopplas den ju in på samma sätt som gamla trappbrytaren. :p

Dra en extra tråd så det blir en standard trappkloppling får du inte... Dessutom kan det bli bökingt och trångt i rören.
 
Det är inte så lätt att inse hur det är kopplat när man inte ser alla kabeländar/kopplingspunkter och det inte är standard trappkoppling.
Det borde iaf i princip ut så här:
Handritad skiss som visar en icke-standardiserad elinstallation med olika färgade kablar och kopplingspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.
 
  • Gilla
Mgrode
  • Laddar…
Blackarrow: du har nog rätt i att det är sparkopplat. Dimmern jag har ska funka för trappkoppling men det går inte riktigt att dra kablarna på samma sätt som till brytaren:
Baksidan av en demonterad Schneider Electric dimmer med inställningsknappar och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byta brytare till dimmer får man göra om man vet hur.. så det verkar falla på det.. hehe
 
Exakt! Sådär tänker jag också att det ser ut (efter att ha hittat ett kopplingsschema för sparkopplade trappkopplingar) :p
 
Så jag tror jag får ge mig iväg till butiken och se mig om efter andra dimmrar.. och boka en elektriker om det inte klarnar.
 
Den dimmern ska fungera även i sparkoppling.
Pilarna på brytaren ersätts av L och L på dimmern
L på brytaren ersätts av "vågen"

Om dimmern ska sitta där det är två bruna, koppla med en WAGO så det bara är en tråd in i dimmern.
Om dimmer ska sitta i andra änden får du "parkera" blå och gulgrön i var sin WAGO (inte samma för då löserJFB.)

Protte
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
PS

Hoppas att dimmern fungerar ihop med dina ljuskällor, har du glödlampor så fungerar det.
Andra ljuskällor kan trilskas.

Protte
 
Prototypen: det verkar ju iof rimligt. Tänkte sätta den där jag har två bruna... och det skulle alltså bli:
Våg: vit
L: svart
L: brun x2

Mm.. provar imorn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.