Det enda jag har att tillägga till ämnet (med mina år) handlar om ...

att om man dimmar genom att ändra strömmen så ändrar man i princip alltid också färgen (även om effekten kan vara akademisk). Därför rekommenderar man oftast PWM.

att dessa högintensiva lysdioder får en del oönskade effekter vid lägre strömmar än de 350mA-1000mA de är specade för. Står t.o.m i applikationsböckerna att man starkt förordar PWM av den anledningen.

att en del lysdioder kan pulsas med högre ström än max(kontinuerlig). Luxeon I 50%, medan Luxeon K2 inte klarar mer än max.
 
Färgen på lysdioder beror på dopningen av kislet. Nu kan det vara lite hokuspokus med de vita som egentligen är blå med ett fosforskikt som gör om det blå till vitt, att fosforn inte fungerar med ett mindre ljusflöde,

Röda gröna, orange, gula behåller sin färg ned till noll ström. Lysdioder är inte som laser en enda våglängd utan sprider (typ normalfördelning) litegrann, se datablad.

Prototypen
 
Jag avsåg ifos de vita (eller då blå) InGaN dioderna. Även gröna kan idag göras med InGaN. InGaN är väl(?) det intressanta i högintensiva lysdioder.

Just för InGaN är våglängden beroende på strömmen. Dock är de andra "klassiska" materialen inte det.

Rekommendationerna om PWM kommer just från OSRAMs och Luxeons datablad. Vilket är de typer jag använder i mina lösningar.

"While the InGaN process produces the brightest light output across blue, verde, true green and white, it is important to understand that the wavelength of the light emitted is strongly dependent upon the forward current driven through the device, and that in order to avoid shifts in color, careful consideration must be paid to dimming strategies. This application note, then, will examine methods for dimming InGaN LEDs with little or no effect on wavelength."
Källa: OSRAM applicationsheet.
 
Man lär sig nya saker varje dag.

Prototypen
 
Jag behövde dimma ner mina fönsterspottar (Led) konstant. Det lösta jag genom att sätta ett "lagom" stort motstånd mellan trafo och lampa. Rätt eller fel vet jag inte men det blev bra i alla fall :)
 
empame skrev:
Jag behövde dimma ner mina fönsterspottar (Led) konstant. Det lösta jag genom att sätta ett "lagom" stort motstånd mellan trafo och lampa. Rätt eller fel vet jag inte men det blev bra i alla fall :)
Snygg arkeologisk grävning! Drygt sju år gammal tråd. :)
 
Man måste väcka liv i gamla trådar ibland :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.