Direktdrivna led flimrar även vid direktinkoppling till elnätet eftersom de tänds och släcks i takt med elnätet. Jag har tre såna filamentlampor som jag satt i lampor med stora lampskärmar så det inte stör så mkt.

Ett bra test är att dra handen/pekfingret snabbt fram och tillbaka i skenet av lampan i ett i övrigt mörkt rum. Om du då ser "flera skarpa händer/fingrar med lite avstånd mellan" istället för en "jämnsuddig hand"är lampan direktdriven och saknar helt drivdon (passiv resistor bara).
 
Redigerat:
Ok, skal testa, men om det nu är så, vad har det för betydelse?
 
Det är riktigt att man kan se stroboskop effekt på LED precis som lysrör är en direktdriven LED helt släkt 100 ggr/sec vid varje nollgenomgång på elnätet. Eftersom det ligger ett antal lysdioder i serie typ 30 LED+7st motstånd på 470 ohm enligt mönstret 4 LED och ett motstånd, denna pelare tål nätspänningen 230V X 1.4(roten ur 2)=325 V i toppvärd på sinuskurvan.
Då det ingår 30 st LED med ett spänningfall på 3.5 V så lyser inte LEDen när spänningen är under 105Volt det är bara den delen av sinuskurvan som är över 105Volt upp till 325Volt och ner igen som avger ljus.

Då detta sker 100 ggr/sec kan man inte uppfatta det med ögat.
 
Jag har länkat till denna sida tidigare. Här har vi en ambitiös kille som mätt flimmer på en stor mängd LED-lampor. Det står ju inte på förpackningen hur bra de driver sina LED-chip...
http://sle.se/led/
 
  • Gilla
wittsjo och 1 till
  • Laddar…
I princip en kondensator efter likriktarebryggan löser problemet men den kostar någon krona och får inte plats !
 
Jag hittade mina ledlampor där, flimrandet verkar vara där. I tillägg verkar de vara några av de sämsta i hela hans test. Graf och diagram som visar flimring, spektrum och strömförbrukning av en LED-lampa.

Att dömma av testerna borde jag nog åka till ica istället.
Grafiska resultat från LED-lamptest, inklusive ljusstyrkenivåer, spektrum, färgåtergivningsindex och strömförbrukning.
 
Om man själv, med blotta ögat inte märker något flimmer, så borde väl lampan duga.
 
Sle.se/led wow vilken LED-bibel, guldgruva för inköpare och mardröm för dom som redan gjort inköp inför nästa JUL
Hur få ut det till allmänheten?
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
etompau skrev:
Om man själv, med blotta ögat inte märker något flimmer, så borde väl lampan duga.
Njae det blir ju tröttsamt för ögonen. Se bara på hur det var med gamla 60Hz TV apparater.
 
wittsjo skrev:
Jag hittade mina ledlampor där, flimrandet verkar vara där. I tillägg verkar de vara några av de sämsta i hela hans test.
Nedrans... :D
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.