Satt nocken centrerad över? Isåfall kan det funka med lutande stöd mot portens sidor. De kan ta trycklasten så länge balken tar dragladten som skapas.
 
90x270 tycker jag nog man kan satsa på även om den är högt utnyttjad. Både kort- och långtidnedböjningarna är små så här kan man vara lite tuff;)
Som nämnts behöver helheten ses över vid val av balk. Eftersom pelaren är 115x115 så förenklar en 115 bred balk infästningen, även så om de nya pelarna är 115x115. Visst blir det lite överdimensionerat men det förenklar en hel del. Sedan får man inte glömma att staga balken i sidled i överkant vid stöden.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Varför inte göra en "takstol" vid porten då slipper man punktlasten mittöver porten och kan få ned dem i backen på ett attraktivare sätt.

/ATW
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Varför inte göra en "takstol" vid porten då slipper man punktlasten mittöver porten och kan få ned dem i backen på ett attraktivare sätt.

/ATW
Jag håller med.
Om jag nu förstått rätt behövs inget speciellt över garagedörren, givet att man för ner lasten från takbalken ner på sidorna om garagedörren.
Fast det finns många sätt att skinna en katt.
 
Att lägga en balk över porten är mycket mer rationellt och ställer mycket mindre krav på utförandet av förband etc än vad en "takstol" skulle göra. Jag skulle rekommendera att använda en balk.
 
  • Gilla
Gamlehav och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Om pelaren med nocklasten är 115x115 skulle jag föreslå en balk med dimensionen 115x225 (gränsfall) eller 115x270 (helst).
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om pelaren med nocklasten är 115x115 skulle jag föreslå en balk med dimensionen 115x225 (gränsfall) eller 115x270 (helst).
Tack så mycket för hjälpen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.