Hej

Jag önskar sätta in en 25x21 slagport i mitten på garagegaveln. Se bifogad bild.

Kan jag bruka samma dimensjon som nockbalken som klarar en spännvidd på 5,8m?
Jag tror det eftersom det bara är vikten av 2,4m nock som kommer genom pelaren och över garageporten. Men skillnaden är att kraften inte är fördelad som över nocken utan är centrerad mitt över 2,5m garageporten.

Jag tror det kommer fungera men hade vart grymt att om det fanns något verktyg på nätet som kan räkna på det eller kanske finns någon grym jävel på forumet?

MVH
 
  • Konstruktionsritning av garage med mått och teknisk specifikation, samt markerad plats för ny slagport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
andreashe
  • Laddar…
Det du ska dimensionera din balk för är 32.217kN punktlast i mitten av balken med en spännvidd på 2.5m. Jag har för mig att jag har sett tabeller på den typen av last men hittar inte den just nu.
 
En 45X145 på högkant klara det lätt och ligger på stolp i ytterändarna, lite grovt kanske men bättre det än klent, bara 2,5 m
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Det du ska dimensionera din balk för är 32.217kN punktlast i mitten av balken med en spännvidd på 2.5m. Jag har för mig att jag har sett tabeller på den typen av last men hittar inte den just nu.
Väldigt gott sammanfattat!
 
J jonaserik skrev:
En 45X145 på högkant klara det lätt och ligger på stolp i ytterändarna, lite grovt kanske men bättre det än klent, bara 2,5 m
Stående regel är jävligt starkt men 3200 kg är jäkligt mycket.

Du har kanske rätt men när jag bygger resten av taket till att klara extrem snölast så tänkte jag få någon tabell på detta också. Borde nog ringa någon tillverkare när jag har mer tid
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Staffans2000
När jag byggde ut, räknade den lokala bygghandlaren ut diimentionen på min nockbalk. De har datorprogram just för det.

Staffan
 
Det skulle krävas limträ 90x315 alternativt 115x225.
 
Limträ 90x270 klarar det, men jag rekommenderar 90v315. Då blir nedböjningen ca 4 mm, vilket är bra om du ska klämma in en port inder balken. Konstruktionsvirrke 45x145 är inte i närheten av att vara användbart. Det finns en del andra stabilitets- och infästningsproblem i samband med konstruktionen som man måste klara av.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
G Gamlehav skrev:
Stående regel är jävligt starkt men 3200 kg är jäkligt mycket.
Klart det är , har själv satt en 45X145 på högkant över mina dörrar till förrådet 2,5 m brett och taklutning 25 grader det håller bra, sen om du ska fästa en garageport i den så blir kanske tunt. limskruva 2 bredvid varandra då så kommer det att hålla. Snölast på dina breddgrader kan inte vara av större mängd och ser ut som din takvinkel är större än min. Klart det finns synpunkter på mitt med här på forumet, men det finns ingen anledning och överdriva något.
 
J jonaserik skrev:
Klart det är , har själv satt en 45X145 på högkant över mina dörrar till förrådet 2,5 m brett och taklutning 25 grader det håller bra, sen om du ska fästa en garageport i den så blir kanske tunt. limskruva 2 bredvid varandra då så kommer det att hålla. Snölast på dina breddgrader kan inte vara av större mängd och ser ut som din takvinkel är större än min. Klart det finns synpunkter på mitt med här på forumet, men det finns ingen anledning och överdriva något.
Haha, menhar du en nockbalk som taklösning då? :thinking:
 
En 2,5 m läng 45x145 C 24 med en punktlast om 32 kN på mitten kommer att böja ner ca 10 cm.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En 45X145 på högkant klara det lätt och ligger på stolp i ytterändarna, lite grovt kanske men bättre det än klent, bara 2,5 m
3 tons punktlast mitt på en sådan? Är det rätt räknat?
 
Den jag la ligger på högkant ovanför själva hålet på dörrhålets framkant mot gaveln, då fästes även panelen i den och takstolen, jag har stående panel.sen går det att förstärka med en hanbjälke extra längre ner för att inte takstolen ska kunna skeka med benen. I mitt fall håller det, är du oroligt så låt balken gå ända ut till takstolen och fäst in den och kanske ett byggbleck lite större och ankarskruv.
 
K Kane skrev:
3 tons punktlast mitt på en sådan? Är det rätt räknat
Om jag inte tänker helt fel så är 3 ton punktlast ca 2 meter snö på taket, det ska mycket till innan det blir det. Det som kan hända är om vinden driver så ene sidan får mycket att det kan bli en skyvningsfunktion ( snedlast ) på taket, tryck på ena långsidan.
 
richardtenggren
J jonaserik skrev:
Om jag inte tänker helt fel så är 3 ton punktlast ca 2 meter snö på taket, det ska mycket till innan det blir det. Det som kan hända är om vinden driver så ene sidan får mycket att det kan bli en skyvningsfunktion ( snedlast ) på taket, tryck på ena långsidan.
Du har inte missat takkonstruktionen med nockbalk och pelare, där en av pelarna ska växlas av? Se justus svar ovan...

*skjuvning/skjuvlast?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.