Ojoj.. Om sekundärluften varit vidöppen förstår jag om skorstenen inte håller undan och jag är rätt säker på att du haft ganska sopig verkningsgrad också. All överflödig sekundärluft kyler pannan och detta har stor inverkan på hur effektiv förbränningen blir.

Singlas skall vara synglas.. Det är telefonen som korrigerar... Så, har du möjlighet att se lågan in i pannan underlättas trimningen avsevärt.
 
Aha, borde nog haft koll på detta, detta måste justeras så snart jag kört igång flissystemet, har bara eldat med ved ännu så länge. Har inget synglas tyvärr, men får öppna luckan snabbt o titta på flamman

Sliter det hårt på pannan/muren att använda flisugnen mer manuellt, alltså "kallstarta" en gång per dygn, elda ett par timmar o sen släcka? känns rätt tufft att starta flisugnen på kall panna....
 
Det funkar fint, en bekant till mig kör så året om men mot 3m3 tank förstås.. Men inte sliter det värre än att elda med ved en gång per dygn.
 
ok, ja, det är nog sant. Mjukstartar han med att justera tiderna på matning/väntetid eller har alltid samma värden som när pannan är varm?

Acktank förresten, -när pannan installerades förberedde jag den för acktank, dvs sitter kulventil upptill och nertill på pannan. Vilka delar behövs för en acktank-installation i stort i mitt fall? kostnad på allt detta ungefär? Acktanken/na borde vara av sådan storlek att den håller huset varmt åtminstone ett dygn.
 
Han kör in en rejäl startdos flis, tänder och låter det ta sig, sen slår han över i drift med vanliga inställningar. Det du behöver för acktankslösning beror på hur systemet är uppbyggt. Gissar att värme och varmvatten tas direkt ur pannan, minns inte vad lösningen heter, men den finns på termoventilers hemsida. Ventiler och pump ska ju ladda över till tank när man eldar och sen ladda tillbaka till pannan när pannan kallnar.

Storlek på tank beror på hur mycket energi huset behöver de delar av året du inte kör pannan kontinuerligt. Även denna inte finns på ovan hemsida under dokument - effektberäkning.
 
Fått dit rökgastempen idag, men har bara eldat med ved, så det kanske inte är så intressant i sammanhanget, låg på 125-175 grader, är det ok?

Det där med siktglas vore bra att ha, på pannluckan är inre delen utbytbar så man kan få dit nåt genomskinligt med diameter på ca 15cm, finns det nåt temptåligt glas till överkomligt pris?

kikat närmare på flisungen, svårt att se hur luften går från spjällen, har nämligen aldrig sett ungen i genomskärning. Ser märkligt nog inte var luften kommer ut från övre spjället i brännkammaren?
 
Rökgastempen är helt ok. Blir intressant att jämföra med fliseldningen, skulle tro du kommer ligga något lägre med den.. Ca140 eller nått. Märkligt med sekundärluften, jag kan nästa än ta gift på att det är en swebougn, men på dom går sekundärluften rakt in från fläkten. Kolla så den verkligen tar vägen nånstans och inte är igengjuten.

Enklast för att få till ett synglas är nog att be glasmästarn fixa ett glas i värmetåligt glas. Men för trimningen kan du köra med luckan på glänt.
 
Jag får skruva loss elfläkten för att se var sekundärluften tar vägen som du säger, på sid 1 ser du en bild innifrån ugnen och där hittar jag ingen luftingång, bara skuvingång och utblås till pannan. Vet att att mannen jag köpte den från hade gjutit om insatsen precis innan vi köpte den, han som sålt flisanläggingar halva sitt liv borde väl veta om man kan gjuta ingen hålet eller ej....:rolleyes:
 
johan5588 skrev:
Jag får skruva loss elfläkten för att se var sekundärluften tar vägen som du säger, på sid 1 ser du en bild innifrån ugnen och där hittar jag ingen luftingång, bara skuvingång och utblås till pannan. Vet att att mannen jag köpte den från hade gjutit om insatsen precis innan vi köpte den, han som sålt flisanläggingar halva sitt liv borde väl veta om man kan gjuta ingen hålet eller ej....:rolleyes:
Jag såg den bilden också.. Men faktum kvarstår, sekundärluften måste ta vägen nånstans.. Och enda ställena som finns är antingen rakt in från fläkten som på swebougnarna eller i gashalsen in mot pannan. Jag vet att många kör med sekundärluften helt stängd, kan vara därför (om) den är igengjuten. Jag såg bilden... Märkligt..
 
vilken tankleverantör har du tittat på? Huskvarna Tanksvets kan du måttbeställa från, men dom har även standardtankar enl. nedan:

Art nrVolym
liter
Diam
mm
Höjd
mm
Slingor
sol+VV
Isolering
Polyuretan
300150060019001 + 2-
300275075019001 + 2-
300375075020001 + 290 mm röd
300475075020001 + 290 mm blå
3005100090017651 + 2-
30065006001900--
30077507501900--
30087507502000-90 mm röd
30097507502000-90 mm blå
301010009001765--
301175075019002 + 2-
301275075020002 + 290 mm röd
301375075020002 + 290 mm blå

Gällande 4030 verkar det vara rätt produkt för dig.
 
Tagit bort fläkten idag på ungen, är fortfarande osäker på hur det är tänkt
Undre intaget går luften in i manteln o sedan ner till rostret, men övre intaget är jag osäker på vart luften tar vägen, luften går endast vidare via två små rör (se bild där man ser det vänstra), ser inte vart de tar vägen varken över eller underifrån, är detta standard utseende eller har det modifierats? går även de två rören in till manteln ?
 
  • luftintag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en swebougn vilket jag är 99% säker på att det är, så är det inte standard. Men det behöver inte vara nån nackdel för det. Om jag får gissa så tror jag då att de två rören går på varsin sida i ugnsmanteln och mynnar ut i gashalsen mellan ugn och panna. Där borde du kunna hitta hålen.
 
Du har helt rätt, rören mynnar ut i gashalsen, vilken koll du har ;) Har förresten aldrig kollat så noga i gashalsen med ficklampa.
Bör jag trots denna konstruktion testa o stryka sekundärluften rätt mycket?
Primären finns väl ingen anledning att strypa då jag har ställbar fläkt ? eller kan på nåt sätt något strypt spjäll ge någon spciell effekt på luftens strömhastighet, man får väl prova sig fram.....

Har kollat upp storleken på pannan nu, den som finns på tredje raden i tabellen (olja 30-35kw, ved 22kw). Jag blir lite överraskad att kw är låg i mina ögon, men den är ju fullt tillräcklig ändå, pannor ska ju inte överdimensioneras. Om ungen kan ge max 65kw så låter den väldigt kraftig i förhållande till pannan(?) Men den är ju ställbar som sagt o går mot termostat.....
http://www.eryl.se/index2.php?action=panna3&visa=24
 
Jag har ganska god koll på hur ugnarna funkar. Det du får tänka på är att dessa rör säkert måste blåsas rent nån gång ibland. Även om du har ställbar fläkt kommer den behöva strypas. Förmodligen är den tyristorstyrd och då kan man inte köra den under 25%, vilket antagligen är för mycket. Har en bekant som kör sin ugn på 15kW och den går som en dröm, fläkten är strypt på inloppet så det bara är en glipa på ca 2cm med fläkthastighet 25%. Nu kan det bli annorlunda på din ugn då du har en annan sekundärluftslösning.

Har du nån uppfattning om hur ugnen gått när det varit som kallast? Har den gått på drift mer eller mindre hela tiden eller mycket även på fyrhållning? Jag tycker man ska trimma ner ugnen så den går i princip uteslutande i drift under kallaste vinter så man minimerar fyrhållningstidera. Nu börjar det väl snart vara kallt nog att starta!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.