Jag vet, denna typ av tråd finns det hundratals av men eftersom många byggen ser olika ut efter omständigheterna så finns det många olika frågor också. Jag vet också att ni har kunskapen här på forumet och det är kort å gott därför jag frågar just er. Håll i er! :D

Tanken är att utgå från en befintlig trall som är byggt på stenplattor med 45x95 och 28x120 tryckt virke. Den mäter 220mm från mark.

Trallen jag vill bygga ska bli högre (nivåskillnad/likt ett trappsteg av olika anledningar)

1. Marken sluttar lite uppåt, och har inget sug att gräva.
2. Där trallen ska byggas står idag 2 stolpar som håller en balkong på plats där plintar sticker upp lite för långt.
3. Jag har planer för dessa stolpar med ett litet skärmtak och myshörna av nått slag samt att dom kommer att bli en bärande del i bygget.
4. Trallen jag ska bygga ska kopplas ihop med en ytterligare trall på baksidan av huset och jag vill ha ett hyfsat avstånd till den så jag slipper bygga en "jätte" hög trapp.

Jag ska hyra en jordborr för plintsättning (slipper gräva till förbannelse)

Storleken blir ca 10x4m

Trallen kommer att byggas så lågt så möjligt, men jag vill ju fortfarande ha nivåskillnaden. Vad ska jag ha för dimensioner/plintavstånd/antal plintar?

Funkar det att köra 45x170 ev 45x195 på justerbara plintar + 45x95 c/c 60 och 28x120 som trall? Med dessa dimensioner får trallen ingen extrem höjd och borde väl inte kunna "svaja" med lite folksamlingar?

Alla tips mottages med värme från en kluven hemmapulare! (y)
 
Med 45x95 som skruvreglar måste du sätta bärlinorna väldigt tätt. Jag skulle gå upp till 45x145 för att slippa sätta så många plintar. Kolla spänviddstabellen som finns här nånstanns för att få kolla på dimensioner och avstånd.

Om marken har bra bärighet skulle jag absolut gå på färre plintar och grövre virke.
 
toolman77 skrev:
Med 45x95 som skruvreglar måste du sätta bärlinorna väldigt tätt. Jag skulle gå upp till 45x145 för att slippa sätta så många plintar. Kolla spänviddstabellen som finns här nånstanns för att få kolla på dimensioner och avstånd.

Om marken har bra bärighet skulle jag absolut gå på färre plintar och grövre virke.
Ok. Och vilket virke på plintar? Räcker 45x170 där? Förstår att 45x195 blir bättre, men det blir ju ingen höjd direkt!?
 
det är helt utiftån hur många plintar du vill ha. Med 45x145 hamnar du på en plint varje 1,5 meter ungefär medan du kan ha ca 2m med 45x170 och tror jag 2,3m med 45x195
 
Så om jag fattat det rätt.. med mina mått.. 10m x 4m med dimension 45x170 så behöver jag 15 plint? (vill inte borra i putsen på kåken, så sätter plint intill huset som bärlina ist)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.