Varej gång jag försökt räkna ut avstånd och dimensioner mha PetersProjekts Altandimensionering så har jag tyckt det har varit väldigt krångligt. Här är ett försök att skriva om text och tabell så att det blir lite lättare ... hoppas jag inte tänkt fel nu :x

Spänviddstabeller.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillägg / justeringar?
 
hej. hur stort ska byggas. längd x djup. underlag. höjd från mark.ankra i fasad eller inte. fribärande. mm. skriv ner vad du tänker göra, kommer nog många förslag. men passa dig för råd från sk.Wikepedia-läsare och hemmapulare som tror !!! bäst. använd förnuft. Är inte så svårt. lycka till.
 
Du missförstod mig. Jag ville just nu bara göra en tabell som är lättare att förstå ... för dummies typ.
 
ok.tabeller är bra. lycka till
 
  • Gilla
Yohiooo
  • Laddar…
Bra initiativ! Personligen hade jag helst sett tabellerna utan de dimensionerna som är svåra att få tag på utan endast med 45mm reglar. Plocka även bort alla reglar upp till och inkl. 45x120 då dessa är NTR-AB tryckta och ej tänkta som golv- och bärreglar (i alla fall i marknära konstruktioner). Efter det kan alla avstånd som inte har en längre motsvarighet i en virkesdimension tas bort (3,6m, 4,2 m osv). Nu borde tabellen vara betydligt mindre och mer överskådlig.
 
Kanske en idiotfundering men...

Borde det inte stå "Största avstånd mellan plintar..." i tabellrubriken?
 
  • Gilla
combato och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.