T Tompafix skrev:
Om man bygger enligt principen på bilden. 170mm fälls in
Ah, ser det nu. Är det c/c 600 mellan skruvreglarna?
 
K Kane skrev:
Ah, ser det nu. Är det c/c 600 mellan skruvreglarna?
På bilden ja, men jag körde cc450
 
Är det ok att fästa skruvreglar i bärlinor med ordentliga trallskruv, eller skall det vara träskruv?
 
K koskar skrev:
Är det ok att fästa skruvreglar i bärlinor med ordentliga trallskruv, eller skall det vara träskruv?
Vad menar du med ordentliga trallskruv?
 
K koskar skrev:
haha ja bra fråga, menar mer om trallskruv är olämpliga att fästa reglar med..

Kör med dessa:
[länk]
De där är för korta till att börja med för att skruva reglar. Åtminstonde 115mm skruv bör du ha för 45mm virke.
Är det balkskor så ska du ha ankarskruv.
 
K koskar skrev:
haha ja bra fråga, menar mer om trallskruv är olämpliga att fästa reglar med..

Kör med dessa:
[länk]
Den där skruven är för trall inomhus som inte rör sig.
Skruv under ”bar himmel” för trall utomhus rekommenderas starkt att vara rostfri A4 eller minst A2 !!!
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Den där skruven är för trall inomhus som inte rör sig.
Skruv under ”bar himmel” för trall utomhus rekommenderas starkt att vara rostfri A4 eller minst A2 !!!
Oj, okej. Bra att du uppmärksammade mig på detta!
 

Bästa svaret

K
Asch. C4-skruv fungerar bra om det inte är synlig. Det kan bli lite ytrost, men med dold skruvning är det inga problem.

C4 kommer att hålla i minst 15 år. Är du inte en sån som tänker ha din altan i 25-30 år så hade jag inte lagt pengarna på rostfritt. Se här: https://www.essve.com/sv/essve-guider/skruv-guider/proffsguide-tradack/valj-ratt-skruvkvalite/

Vårt äldsta trädäck går in på år 13 och börjar se rejält tråkigt ut. Spikad med galvad trådspik till fasaden.
 
K Kallebo skrev:
Asch. C4-skruv fungerar bra om det inte är synlig. Det kan bli lite ytrost, men med dold skruvning är det inga problem.

C4 kommer att hålla i minst 15 år. Är du inte en sån som tänker ha din altan i 25-30 år så hade jag inte lagt pengarna på rostfritt. Se här: [länk]

Vårt äldsta trädäck går in på år 13 och börjar se rejält tråkigt ut. Spikad med galvad trådspik till fasaden.
Det finns bara ett ställe där Essve rekommenderar CorrSeal. Det är Trall som inte blir blöt och sväller. = Under tak som inte tvättas! Bläddra neråt i länken ovan o se vad ESSVE rekommenderar ! På alla ställlen utomhus rekommenderar dom A2 A4 !!!

Nedan är ett citat från Essve.
Låga däck i icke aggressiva miljöer (ej direkt på mark)
Använd CorrSeal ytbehandlad skruv i miljöer som ej anses aggressiva och
där konstruktionen är låg (men ej direkt på mark ) och stabil.
https://www.essve.com/sv/essve-guider/skruv-guider/proffsguide-tradack/valj-ratt-skruvkvalite/
 
K
Ligger det på plattor ligger det inte direkt på mark och då kan man använda C4.
 
Trallen kommer ligga ca 0,5m över mark
 
Har Essve åtgärdat sina problem med trallskruv? Har själv två trallar med Essve skruv. Där har jag fått byta många skruvar då det gått av. Detta har skett på en 20kvm stor trall, medans på den som är 60 kvm stor har hållt. De skruvarna som gått av har dessutom ytrost, vilket de andra saknar.
 
K Kallebo skrev:
Ligger det på plattor ligger det inte direkt på mark och då kan man använda C4.
Ligger den utomhus är den inte stabil
Min trall är helt ihop utan springa just nu April 2021, men till sommaren är springan 6-8 mm.
Trall av trä utan synliga springor och med skruvar, närbild i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det innebär att varje skruv skall böja sig som ett S två gånger/ år ! Det är bara A4 som är mjuk och tål detta i många år.

Läs denna tråd från 2018!
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.