M Matten skrev:
Kör själv Hager/Garo
Schneider håller ungefär samma mått
ABB har jag aldrig köpt, men sticker inte ut som dåliga då jag sett dem monterade. Siemens har jag hört är ok, men ingen erfarenhet av.

Rogy, Biltema, Malmbergs, och Rutab vägrar jag montera.
Kollar man bilden den länkade centralen så ser det ok ut, den har även genomgående fått bra betyg av Julas kunder förutom av en "Behörig Elektriker" som menar att den är felkopplad. Jula svarar att den är kopplad för TN-C, 4-ledare. Vilket är det bästa ut säkerhetssynpunkt.

Men oavsett, jag hade i alla fall lagt den extra slanten och köpt något välrenommerat märke, den ska ändå sitta uppe bra många år.
 
5
En annan aspekt mellan märken är faktiskt dokumentation av apparater, de lite dyrare märkena går det att få fram datablad på utan några större problem. Försökte mig för två månader sen att få fram datablad på en malmbergs JFB som redan var installerad i en central (ålder okänd), det som fanns på nätet gav inte mycket.
 
5 50procent skrev:
En annan aspekt mellan märken är faktiskt dokumentation av apparater, de lite dyrare märkena går det att få fram datablad på utan några större problem. Försökte mig för två månader sen att få fram datablad på en malmbergs JFB som redan var installerad i en central, det som fanns på nätet gav inte mycket.
Just Malmbergs har ju fysiska butiker så ur den aspekten borde det vara enkelt att få fram dokumentation och support till inhandlade prylar. Hur det funkar i verkligheten vet jag ej.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
S Slugge skrev:
Just Malmbergs har ju fysiska butiker så ur den aspekten borde det vara enkelt att få fram dokumentation och support till inhandlade prylar. Hur det funkar i verkligheten vet jag ej.
Det är säkerligen så, går nog säkerligen att kontakta dem å be dem skicka annars. Men det är rätt så informstionsfattigt från deras sida om man försöker söka rätt på info, i jämförelse med siemens, Abb , hager.
 
S Slugge skrev:
Kollar man bilden den länkade centralen så ser det ok ut, den har även genomgående fått bra betyg av Julas kunder förutom av en "Behörig Elektriker" som menar att den är felkopplad. Jula svarar att den är kopplad för TN-C, 4-ledare. Vilket är det bästa ut säkerhetssynpunkt.

Men oavsett, jag hade i alla fall lagt den extra slanten och köpt något välrenommerat märke, den ska ändå sitta uppe bra många år.
Svårt att lita på bilderna. När du väl håller i produkten, känner på den och ser hur de ser ut efter att ha suttit ett antal år så tänker man mindre på den snygga bilden som någon tagit. Angående recensionerna tror jag inte att någon av dem har testat produkten utförligt, utan är bara glada att ha fått en billig produkt som verkar fungera

1-5 stjärnor och någon kort mening brukar inte säga mycket om inte produkten har ett stort fel som omfattar majoriteten av exemplaren. Då brukar man se många arga köpare.
 
tack för alla svar blir nog en Garo.
vad är det för skillnad på TN-C och TN-S, blir snurrig av alla nya begrepp :)
 
F Falcon30 skrev:
tack för alla svar blir nog en Garo.
vad är det för skillnad på TN-C och TN-S, blir snurrig av alla nya begrepp :)
Du har TN-S, 5 ledare. Då får du avlägsna bygeln 0-PE.

Men kolla schemat noggrant innan du spänningssätter något så du är säker.
 
F Falcon30 skrev:
tack för alla svar blir nog en Garo.
vad är det för skillnad på TN-C och TN-S, blir snurrig av alla nya begrepp :)
TN-C och TN-S skiljer sig i antalet ledare i matningen och deras funktion. Ibland kallar man det för Terra Neutral Combined/Separate. Kombinerad Neutral/nolla och jord eller separerade nolla och jord. Den kombinerade nolla och jorden kallas för en PEN ledare. Där står PE för Protective Earth och N för Neutral.
 
Och på svenska har det tidigare kallats för 4 ledar system samt 5 ledarsystem. Men det var väl lite för enkelt att förstå så man var tvungen att ändra det till nått mer Engelsk :(
 
Det kanske beror på att ett 4-ledarsystem kan vara både TN-C och TN-S ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Hur menar du? I ett 4 ledarsystem 3 faser och pen, i 5 ledarsystem 3 faser, nolla och jord.
 
Två faser, nolla och jord...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
TN-C kan bestå av
2 ledare: fas och PEN,
3 ledare: 2 faser och PEN
4 ledare: 3 faser och PEN.

TN-S kan bestå av
3 ledare: fas, N och PE
4 ledare: 2 faser, N och PE
5 ledare: 3 faser, N och PE
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Lustigt att det blev rätt medans det hette 4 och 5 ledarsystem. Och tänk så enkelt det var.
 
  • Gilla
  • Älska
Levin_m och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
TN-C kan bestå av
2 ledare: fas och PEN,
3 ledare: 2 faser och PEN
4 ledare: 3 faser och PEN.
5 ledare: 3 faser och PEN
TN-S kan bestå av
3 ledare: fas, N och PE
4 ledare: 2 faser, N och PE
5 ledare: 3 faser, N och PE
Sen kan ju såklart nolla och/eller jord även skippas efter behov vid TN-S.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.