Jag har en IKEA spis där det i anvisningarna står att man vid 4 ledare mellan gruppcentral och spis skall ha>= 2,5 mm2. Om man däremot har en 5-ledare (med nolla) så kan man gå ned till 1,5 mm2. Spisen är fn avsäkrad med 10 A. Förefaller lite underligt!
 
Det låter onekligen udda att skriva så, men gäller troligen för länder som har 230 V som huvudspänning. Se den stora märkplåten i spis-wikin och alternativen för Belgien och Nederländerna. Det kan även gälla Sverige om man använder 2 faser och nolla (längst ned till vänster) utan någon effektreducering av spisen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Och anslutningskabeln till din gamla spis är en fyrledare där nollan inte är inkopplad i perilexstickproppen?
Den är då också ok att flytta över till den nya spisen. 1.5 eller 2.5 mm2 går bra vilket som. Eftersom spisen är märkt "400V~/3~/2~" så behöver den ingen nolla. (Men står det t.ex "400 V 3N~" så ska den ha en nolla.)
Den ska sedan kopplas in enligt alternativet för 3 faser vilket bör framgå tydligt av inkopplingsanvisningen bakpå spisen. Det kan innefatta att några byglar ska flyttas på anslutningsplinten.
För att förtydliga:

Om det är en (spis med) induktionshäll så ska den (mig veterligen) alltid ha nolla. Står det "400V 3~" på en induktionshäll så lär den vara felmärkt.

Andra former av spisar, både keramikhäll (som inte har induktion) och "gamla" plattor, kan både vara sådana som ska ha nolla och sådana som klarar sig utan nolla.

Uppmaning till trådstartaren: Ta fram kameran!
Bilder på anslutningsplinten skulle göra frågorna så otroligt mycket lättare att beslvara.
 
Hej igen!

För det första finns det ingen gammal spis när jag flyttade in här fanns det en gasspis som råttorna byggt bo i. Däremot hittade jag en avklippt spiskabel på vinden.

Vad det gäller den nya spisen finns det ingen lucka bak utan bara ett galller utstansat, det går inte att ta ett foto så man ser sladdarna. Då får man skruva av hela bakstycket. Men sladdarna sitter kopplade så här: jord, uttag 1:brun, uttag 2:ledigt, uttag 3:svart, uttag 4:ledigt, uttag 5:grå. Det finns ingen nolla. Sladden är kopplad på fabrik. Det är keramikhäll på spisen.

Jag är inte så insatt på el så när jag läste bruksanvisningen såg jag bara att man skulle ha en 3x4 kabel(vilket är svårt att få tag i), efter denna tråd och efter att ha pratat med min elkunnige bror så har jag fattat att 3x4 kabeln är när du har en 20-25A säkring och att när du delar upp belastningen på flera säkringar så kan du gå ner i kabeldimension.

Tanken är att det ska se ut så här när det är färdigt: i proppskåpet ska det vara 3 16A säkringar, ny 5x2,5mm2 kabel(den gamla var för kort), ny perilexkontakt och sen spisen.

Jag tackar så supermycket för hjälpen och tackar gudarna att bygga hus finns för sen jag flyttade till hus har jag fått mycket hjälp med det jag inte fattar eller vet. Vare sig det gäller frusna rör eller värmesystem eller nått annat.

Mvh Rikke
 
Redigerat:
Det finns en del motsägelser här. Bruksanvisningen kan beskriva diverse alternativ för inkopplingen, men det kan bero på att spisen finns i olika utföranden.

Det viktiga är att titta på spisen märkskylt för vad som gäller för den spis du faktiskt har framför dig.
Nu har du en Bosch modell HCE722320V säger du. För de nyfikna :rolleyes: är det då enkelt att konstatera att den har en glaskeramikhäll och att modellnumret faktiskt också anger spänningen, 400 !!

Sladden som nämns redan i #5 är alltså den medlevererade anslutningskabeln till spisen, inkopplad o klar, och med perilexstickpropp? I så fall finns ingenting mer att orda om den d^_^b
 
Om det är en förmonterad kabel från fabrik med de färgerna, som också har perilexkontakt, så kan du räkna med att spisen är rätt kopplad.

Dra 5x2,5 fram till ett nytt perilexuttag på rätt sätt så kommer allt fungera som det ska.
 
Jag tror att vi redan kommit fram till det...
 
Jag tackar återigen för all hjälp jag har lärt mig jättemycket :D Mvh Rikke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.