Eller att det är lättare att dra tråd i rör... :)
 
Kanske nått så elementärt som friktion och anliggningsyta. Det finns även FK som är "räfflad" för att minska ytan som ligger an
 
Kanske ska förklara hur jag menar. Att dra själva FK kvittar om det är rör eller slang. Skrev en aningen otydligt. Att föra in dragfjädern är det som är bökigare. 2 st 90 graders kurvor i ett "S" är bökigare att få i en dragfjäder då den har en tendens att fasta i flexrörets "veck". Kontra ett rör som man böjt som får ett slätt inre. När man väl fått fram dragfjädern så kvittar det vad man drar i. Lika lätt i båda.
 
Då vill jag nästan påstå att du använder dig av fel dragfjäder ;)
 
Må så vara. Menar dragfjäder med sökarspiral. Antingen av nylon, planvalsat bandstål eller profilvalsat fjäderstål. Det är väl de sorter som också säljs på biltema/jula/whatever.

Finns ju andra sorter som är mycket bättre givetvis. Men de säljs inte i vanliga svenssonbutiker.
 
jag har sett att Bauhaus av alla säljer en i plast som ser ut att var extra tjock, antar att den därmed också blir lite styvare.
 
Jag tycker nog det kan vara en grym skillnad i tröghet att dra 4x1.5 i 16 flex jämnfört med 16 rör, iaf om det blir bortåt 10-15m längd md nga böj på..
Men jag är ingen gnistis så jag har kke inte rätta tekniken?
 
I sedvanlig ordning så spårade denna eltråd, som så många andra, ur , och blev en debatt rör kontra slang :)
Ja, då röstar jag på slang, billigt, å enkelt att frakta och anlägga.. Svårt att dra tråden.. tja, det beror väl på hur man knölat in slangen i väggen.. och om man bemödat sig att sätta fast den..
 
Mikael_L skrev:
Hrrrmmm.

Rent instinktivt känns det som att du inte har riktigt koll va ...

Vad hade du tänkt för matning till garaget, en enfasgrupp, en trefasgrupp en UC ?

Sen blev jag också lite nyfiken på din ritning, varför har du inte cc1200 mellan takstolarna och cc600 mellan reglar, utan varierande cc-mått ?...
Ja detta varierande cc slog mig med, ser ut som det kommer att bli en grymt jobbig byggnad att isolera osv, finns det ngn spec orsak till att det är så fredand?
 
Mikael_L
Sen kan du fredand44 berätta ifall du tänkt ha en elcentral där.
 
Hej!

Tackar för all proffsiga inlägg, det märks att ni kan er sak då ni disskuterar detaljer.

Faktum är att ritningen inte riktigt stämmer med verkligheten. I verkligheten är det närmare cc-600 än på ritningen där det går, men inte exakt.
Men det ska sägas att jag kommer få isolera med ganska mycket skärande och klippande ändå.

Så det har man lärt sig att cc-600 är det man ska ha.

Mvh
Fredrik
 
Hej!

Japp, det är tänkt att ha en el-cental nedre vänstra hörnet.

Mvh

Fredrik
 
Det är en ganska omfattande garage-installation du har gett dig på. Lätt hänt att det blir fel i rördragningarna med alla belysningsstyrningar om man inte riktigt har koll på det. Går nog ett par hundra meter rör och en kilometer FK.

Har tittat lite snabbt på din ritning och så här hade jag nog lagt upp det:
Detta är inget facit då jag inte vet vad det är för maskiner och förbrukare du ska ansluta.

* Element. 5G1,5 / 5G2,5 beroende på belastning
* Spottar(10), lamuttag(5). 3G1,5
* Lysrörsarmaturer(1), lamputtag(4), lamputtag(2), portmotor. 3G1,5
*Tvättmaskin. 3G1,5
*Torktumlare. 3G1,5
* Vägguttag till strykjärn. 3G1,5
* Vägguttag längs ytterväggarna. 3G1,5 (Ev. uppdelat på fler grupper beroende på belastning.)
*Lampa tvättstuga(3), paxfläkt. 3G1,5 (+ frostvakt beroende på effekt - annars egen grupp eller på element-gruppen )

Samtliga grupper går sepatat i 16 rör förutom elementgruppen som ska ligga i 20 rör. Det går även att dela upp 3-fas grupper till olika 1-fasapparater, men när du ändå bygger nytt är det lika bra att dra separata 1-fas grupper.

Har även lite frågor ang. ritningen:
Vilken lampa styr Strömbrytare 6? Hittar inte den på ritningen.
I anmärkningarna har du skrivit "8 Lampa på vägg (1st omkopplare)" men ser inte den på ritningen?

Ett 16A 3-fasuttag kanske är lämpligt att montera i garaget till Svets, vedklyv, mm
 
Redigerat:
Hej Bloink!

Oerhört tacksam för ditt inlägg! Tack för att du tog dig tiden och föreslå så noggrant.
Ska poängtera att jag inte kommer göra detta själv utan kommer låta en behörig elektriker utföra installationen.
Men detta ger mig mycket matnyttigt då man vill vara med och planear och framför allt förstå!

Precis som du säger så syns inte 6:an, 7:an och 8:an (hoppas det vara alla jag missta förklara), de är till för ett mindre vindsloft ovanpå garaget. Det borde jag nämnt.

Med all info jag fått ska jag försöka göra en bättre "ritning" och bolla ideer igen med er.

Tusen tack!!

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.