Hej!

Jag vet att detta är svårt att svara på men jag skulle gärna vilja fråga vad ni tror jag behöver för dimension på flex-slang för min el-installation i mitt grarage.

En bild har ni här:
http://ns4gca.blu.livefilestore.com...TtUEKyBRE7K0t-bad47OY8fy_/botten_el-fraga.gif

De blå linjerna visar den väg jag tänkt gå för flex-slangen för elen.

Klarar man sig om man enbart kör med 20 mm?
Kan tänka mig att jag kanske behöver två 20 mm flex-slangar bort till utrymmet för tvätt?

Om jag inte har fel får man i 7st 1,5 FK i en 20 mm flex-slang. Då är väl en "nolla" och en "jord", resten matningar och tändtrådar?

Stort tack för svar, kommentarer och tips.

Mvh
Fredrik
 
Uhum?

Ska du bara ha ett rör runt i garaget?
Normala dragningar bruka innehålla ett 16 rör per grupp och till detta garaget behöver du många grupper.
Eller hade du tänkt dra flera grupper i samma rör?

Det var ju inte en riktig ritning du hade heller, det liksom hängde inte ihop mellan lampor och brytare.

Protte
 
Mikael_L
Hrrrmmm.

Rent instinktivt känns det som att du inte har riktigt koll va ...

Vad hade du tänkt för matning till garaget, en enfasgrupp, en trefasgrupp en UC ?

Sen blev jag också lite nyfiken på din ritning, varför har du inte cc1200 mellan takstolarna och cc600 mellan reglar, utan varierande cc-mått ?...
 
mm... som protte skriver så behöver du flera rör. Du får inte blanda grupper hur som helst. Om nu inte en trefasgrupp är endast för radiatorer tex. Normalt så drar man 16 slang. Man mimimerar slang genom att ha kopplingsdosor.

Sen är slang rätt dyrt kontra rör som man böjer. Kräver lite mera jobb att göra rätt böjar och sådant men bli mycket lättare att dra i tråd i rör när det är slätt inuti.
 
Mikael_L
tomtebloss skrev:
Sen är slang rätt dyrt kontra rör som man böjer. Kräver lite mera jobb att göra rätt böjar och sådant men bli mycket lättare att dra i tråd i rör när det är slätt inuti.
Eller hur elmont? :D
 
Sällar mig till kören: Öhhhrmmmm....

Det här behöver du hjälp med, på plats.
 
tomtebloss skrev:
Sen är slang rätt dyrt kontra rör som man böjer. Kräver lite mera jobb att göra rätt böjar och sådant men bli mycket lättare att dra i tråd i rör när det är slätt inuti.
För mig kostar det samma, tom lite billigare med slang, sedan tillkommer skarvar till VP-rör, så torr nog du e ute å cyklar lite här...
 
Mitt råd Fredrik, utan att vara nedlåtande på något sätt, blir: ge dig inte in på detta överhuvudtaget förrän du skaffat lite mer kunskaper inom området.
Det verkar som om du själv ritat denna hybrid till elritning och den är inte heller helt professionell. Kom in med lite mer riktade frågor som går att bena ut steg för steg, då kanske du kan komma lite längre.
 
Jag skulle:
En 3-fasgrupp till värmeelementen.
Dela beylsningen på 2 grupper
Tvättutrymme ser ja inte riktigt på ritningen, men 1 gr för tvätt, 1 för torktumlare.
Uttagen är svårt att säga beroende på vad dem ska mata för maskiner.
Till detta skulle jag dra 16mm-rör till allt. Varje grupp i eget rör. Standard app-dodor har studsar för 16mm rör.

Antar att det är en 3-fascentral som matar allt.
 
Floppman: Stämmer bra det. Det var samma peng. Så tillkommer muffar. Jag var lite fel ute. Är det samma för halogenfria rör?

EDIT: För halogenfria var det skillnad. Inte så mycket som jag trodde dock (80kr på 50 m till favör för röret) och det var antagligen det jag baserade mitt uttalande på. Men sen tillkommer en hel del muffar som du mycket riktigt påpekar. Så det blir ju samma i slutändan säkerligen. Arbetar mest med halogenfria produkter. Men kan vara bra att veta framöver för min del.
 
Redigerat:
Jämförde med PM:s felxrör, halogenfria, ingjutningsbara, de bästa enligt mig. Man känner skillnad på dem och på andra billigare varianter...
 
Hej!

Bugar och bockar för alla inlägg.
Mycket matnyttigt.

Nej visst jag har ingen riktig koll på detta. Det är därför jag frågar.
Hade hoppats att man kan dra rör/flexslang själv om man läser på och frågar.
Någonstans måste man ju börja.

Läste som ni sade att en grupp per rör.
Innebär det då även att en kopplingsdosa endast innehåller kopplingar för en grupp också?

Återigen tackar för svaren.
 
Mikael_L
Ja man blandar inte sladdar tillhörande olika grupper i samma kopplingsutrymme.

Men grupper kan ju se lite olika ut också. Enfas, tvåfas och trefasgrupper.
 
Suuuuuck ;)
 
Mikael_L
Skulle vara kul att veta vad du suckar över...

Eller det var kanske över alla inläggen ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.