Hej!

Håller på att renovera ett badrum i vår stuga efter en vattenskada förra året. Stuga med träbjälklag och krypgrund, badrummet kommer ha dimensionen 2200x2500. Tidigare låg det plastmatta på spackel/22mmspån. Nu när jag rivit ner till bjälklaget ser jag att det är gjort med cc60 samt 45x145.
Fråga 1
Min tanke är att lägga klinker (+golvvärme) och undrar om denna dimension räcker eller om man måste upp i 45x225. Räcker det att regla CC30 med 4 nya 45x145?
Syllen är också 145x45 så det blir inte helt optimalt med balkskor om jag måste upp i dimension.

Fråga 2
Det gamla spånet ligger direkt på syllen och sedan är ytter/innerväggar reglat på detta. Med andra ord jag får inte bort det utan att riva hela stugan. Som sagt var det fuktskador, spånet var blött/mögligt på många ställen. Är det nån risk att "lämna kvar" spånet mellan syllen/väggreglarna?

Fråga 3
Krypgrunden är väldigt låg och saknade dränerande material och plast, samt blir hela krypgrunden som en "håla" då marken utanför ligger högre upp. Jag hade tänkt lägga dit plast men risken blir att vatten samlas i grunden då det inte blir något naturligt fall ut. Vad kan man göra?

Bifogar lite bilder från bjälklaget
 
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska inte ha plast i krypgrunden om det är uppvärmt året om.
 
Hej!

Är inte uppvärmt året om.

/Henrik
 
Glöm inte att ta hål i plasten på lägsta punkten så att kondens kan rinna ut.
 
Sätt dit några limträbalkar emellan de gamla balkarna. Det kostar inte så mycket ock blir mycket stabilare.
 
Ingen som vet om dimensionen 145x45 räcker då spannet är 2,2m, cc30?

Är det Ok att penetrera plasten i krypgrunden?
 
Jo det borde väl räcka med 45x145 cc 30. Som sagt gör ett hål i plasten på lägsta punkten, vad består marken under grunden av? lera, jord, grus?

Blött spån är ju inge bra... vart menar du att det spån du inte kan ta bort är?
 
Spännvidd för 45*145 är 2,3 meter vid cc 60 så det ska ju funka utan problem med cc 30. Vill du ha mer isolering kan du lägga isodränkross ovanpå plasten i krypgrunden.
 
Tack för svar! Kom även att tänka på på följande, ska dra avlopp från tvättmaskin i bjälklaget till golvbrunnen varför jag måste ha hålgenomgång för 50-rör i minst 2 bjälkar. Hål 55mm(?) medför 45mm kvar på över resp underkant. Kan man förstärka detta på något sätt eller är det ok med ett 55 hål i en 145-regel?

Vad gäller krypgrunden är det jord/lera/grus. Bör man försöka fylla på först så att man kommer upp i nivå med marken utanför innan man lägger plast och ev isodränkross eller är det ok att krypgrunden är på en lägre nivå? Antar att man då fyller med grus och inte jord? (Synd för jag har en j-a massa jord kvar sen trädgårdsgrävning)

Ang spånet jag inte får väck är detta pga följande: Spånet ligger på syllen och ovanpå spånet har man reglat väggarna (brukar man göra så?). Därav står hela konstruktionen på spånet. (Har nu haft golvet öppet i >2 månader så det kanske har torkat ut bra. Var dock rädd att eftersom det möglat något att man skulle behöva ta bort det.
 
Om du ska ha tvättmaskin och klinkergolv så ska du se till att få ett extremt stabilt bjälklag. Jag har 2,7 m spännvidd och 50x200 mm bjälkar på cc 60 och min 1400 varvs centrifug har spräckt den, visserligen 35 år gamla, klinkern genom de vibrationer som centrifugen åstadkommer.
Jag ska nu renovera och då tänker jag både sala på de existerande balkarna med lika höga limträbalkar och dessutom lägga extra limträbalakar på cc 30 emellan de gamla balkarna. Dessutom kommer jag att gjuta ett 200 mm tjockt Lecabetongskikt, armerat med två armerinhsnät, i hela det fack mellan golvbjälkarna där tvättmaskinen står och kommer på det sättet att få en mycket styv Lekabalk som jag hoppas förhindrar framtida golvsprickor.
 
bjurel, är det ett kombinerat skyddsrum du ska bygga? ;)
Skämt åsido, det blir svårt för mig att gå upp i dimension då syllen är 145, men jag tror det blir följande: 45x145 på cc30 samt 4 kortlingar i varje fack. Detta måste väl bli stabilt nog? Möjligen att jag sätter en betongplint i på centrumbjälken.

Lägger ut lite bilder när jag är klar.

/Henrik
 
Kanske hade varit bättre att fylla skiten med lecakulor och gjuta en platta.
 
det är väl bara att ta ur gamla golvreglarna och stoppa i grövre, då kan du isolera mer också fast det kvittar kanske när det inte ska vara uppvärmt året om
 
Fråga1
Jag tycker det låter bra som du säger med 145x45 cc30 och en massa kortlingar. När man kortlar så märker man att det blir en stor skillnad. Sen kan du sätta en plint i mitten på någon bjälke.

Fråga 2
Golvspånet under väggarna borde inte vara något problem om du har torkat ut det riktigt och stoppat tillförseln av fukt.

Fråga 3
Varför ska man inte ha plast på backen om det är uppvärmt året om? Det är väl det alla rekomenderar om man har krypgrund så att inte fukten från marken stiger upp i grunden. För att förebygga så att inte vatten kommer in så rekomenderar jag att du lägger dränering utanför grunden. Sen kan du ju fylla upp lite med singel på marken under så att det blir dränerade och fritt från organiskt material. Men viktigast är att du har bra ventilation under. Har det varit problem med vatten under tidigare? Jag tycker det ser väldigt torrt ut.

Fråga 4
Ang. tvättmaskinsavloppet. Kan du inte dra den rakt ner i grunden och koppla in den mot befintligt avlopp? Förstår att du vill använda golvbrunnen som vattenlås. Men det finns spilltratt med vattenlås som du kan använda för tvättmaskinen. Så slipper du försvaga bjälklaget genom att göra hål i det.
 
Tack för svar!

Blir 145:surprised:r och ett par kortlingar i varje fack. Kör med nåt väggvattenlås istället till tvättmaskinen så jag slipper göra hål i bjälklaget. Nån som har bra tips på nåt sådant?

Vad gäller krypgrunden är den torr och det är super ventilation då det endast sitter gamla icke-täta eternitplattor som skydd. Det jag hängde upp mig på var att nivåskillnaden är så stor med risk att det blir ett vattenhål om det regnar mycket. Tänker mig följande: Fyller upp med grus till marknivå sedan plast och singel. Kan detta rekommenderas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.