A Autodidak1 skrev:
Spontant tycker jag du krånglat till det i onödan. Tror du skulle kunnat få ut lika bra planlösning på annat sätt.

Men ditt största problem är det "röda balken" och dess upplagspunkter. Men det finns gott om plats att fälla in limträbalk som går upp i väggen ovanför för att lösa det. Tror inte det behöver bli speciellt dyrt heller, bara lite krångligt.
Ibland är det gött med knuffar i annan riktning. Ska fundera på att flytta köket till det utrymmet som är i sydvästra hörnet (nere till höger) och göra/flytta ett rum till platsen där köket är nu. På det sättet får jag in en bärande vägg på rätt ställe istället för balken.

Skulle även kunna nöja mig med ryggås över matbordet och flytta fram hela ytterväggen till den nedre ytterväggen och då få ytan över kökets nya placering till övervåningen. Alltså göra ordentligt högt i tak över matbordet. Lite som på bilderna nedan.
 
  • Inomhusvy av högt tak med ryggåsar, stora fönster, trägolv och minimalistisk inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör med högt tak och stora fönster som vetter mot en trappa och övervåningens räcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B braxen80 skrev:
Jo medveten om det, men har en fungerande lösning, om än något knepigare än ett traditionellt bjälklag.
Ett annat alternativ är att hänga upp bjälklaget i den blå balken.
Det ser ut att kunna bli lite höjdkonflikter kring den röda balken, nedre nockbalk samt gavelfönstren på övervåningen så den röda balken kommer nog behöva bygga neråt och blir då synlig i taket på nedervåningen. Detta snitt är en bra idé att rita upp. Har du hunnit fundera nått på luftningen av taket?
 
B bossespecial skrev:
Ett annat alternativ är att hänga upp bjälklaget i den blå balken.
Det ser ut att kunna bli lite höjdkonflikter kring den röda balken, nedre nockbalk samt gavelfönstren på övervåningen så den röda balken kommer nog behöva bygga neråt och blir då synlig i taket på nedervåningen. Detta snitt är en bra idé att rita upp. Har du hunnit fundera nått på luftningen av taket?
Jag har räknat och modellerat tillräckligt noga för att lösningen med fönstren ska fungera. Taket kommer att byggas av av 220mm virke ställt mot limträbalk. Över takstolarna ligger masonite och sen en 45mm luftspalt innan råsponten. Taklutningen kräver plåttak vilket inte heller bygger lika mycket på höjd som tegel/betong. Sen är det ju givetvis rätt "osnyggt" löst att limträbalken till det nedre taket måste stå på växeln (röda balken).
 
Redigerat:
Det lutar åt att jag kommer att rita om stora delar av huset. Både planlösning och konstruktion.
Men om någon ändå har fler åsikter och tankar är dessa välkomna :)

Tackar för allas synpunkter!
 
Hur har det gått med byggplanerna? :D
 
B bossespecial skrev:
Hur har det gått med byggplanerna? :D
Kungälvs Kommuns föhalande av vårt förhandsbesked gjorde att livet kom i mellan och insikten att jag inte kommer fixa att bygga ett hus själv, nu med två små barn, gjorde att vi vände oss till Fiskarhedenvillan. Det blir en egenritad variant av deras Viggen istället.

Mätte in huset på tomten idag, så nu får vi hoppas att vi får en vettigare handläggare än sist när vi sökte förhandsbesked.

Lite bittert är det allt att det skulle ta över två år innan Mark och Miljödomstolen gick in som sista instans och sågade både kommunens och Länsstyrelsens bedömning och avslag. Några pengar för överklagandena eller någon "ursäkt" över att de gjort en felaktig bedömning lär vi aldrig få.

Men jag är inte bitter, det här huset kommer nog bli bättre än det förra jag ritat Synd bara att man missade chansen att förverkliga sin livsdröm, att bygga ett egenritat hus själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.