Demmpa Demmpa skrev:
Att ni inte fick "lagom" temperatur både på övervåningen och markplanet samtidigt beror på att radiatorkretsen inte är rätt injusterad.
Radiatorerna på markplanet behöver oftast vara mer strypta än radiatorerna på övervåningen.

Att ha högre framledningstemperatur än nödvändigt kostar pengar i onödan, och det oberoende vilket värmesystem det är, men vissa system kostar mer än andra.
Det kan nog mycket väl stämma. En del rum är ombyggda på övervåningen och har nya radiatorer med mycket klenare rör än de gamla. Rörpularen tyckte att de var för små/klena men med högre framledningstemp så löser det sig som sagt. Vad gäller framledningstemperaturen så det finns hur många trådar som helst här på byggahus där det argumenteras för att antingen a) alltid hålla den så lång som möjligt oavsett uppvärmningsmetod eller b) spelar ingen roll i de fall man kör med bränslepanna då alla ev. förluster bidrar till uppvärmning i huset så vi behöver kanske inte repetera de argumenten igen.
 
F frede skrev:
Jag hade tidigare en shuntstyring som gav upp och som dessutom gav problemet att när jag fick lagom på markplan blev det för kallt på övervåningen, trots att de termostaterna var ställda på max. Framledningstemperaturen blev helt enkelt för låg för att kunna värma tillräckligt på övre plan. Jag tänkte jag skulle testa med moderna termostater och köpte på mig ett gäng Tado som jag är mycket nöjd med. Jag shuntar fram tillräckligt för att jag ska få lagom temp. på övervåningen (där jag fortfarande har alla termostater helt öppna) och låter termostaterna på markplan sköta resten. Har ställt in dessa på 20 grader och i regel håller tempen sig inom +-0,5 grader. Jag tycker också att de reagerar mycket snabbare t.ex. när vi eldar och stänger snabbt av. Fördl är att man kan fjärrstyra t.ex om man åker bort, kan ha olika temp i olika rum/delar av huset. Vi har pellets så framledningstempen spelar ingen roll för ekonomin. Har man annat system kanske man vill optimera för så låg framledningstemp som möjligt.
Jag kör samma, fast tvärt om. Fullt blås (tom tagit bort termostaterna) på nedervåningen och nedjusterat på ovanvåningen. De ligger i separata slingor från fjvm-centralen så får samma temperatur, men då värme stiger blir det olidligt att sova där uppe om vi inte justerar ner de raddisarna.

Har därför funderar på att byta till digitala termostater uppe. Lutar åt Aqara eller Tado. Tado känns bättre, men då jag redan har Aqaras temperatur- och läckage-sensorer kanske det får bli samma system.

Någon som kör Aqaras termostater?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.