Är det någon som har erfarenhet att byta ut traditionella temostater till digitala termostater till ett vattenburet elementsystem?
Det finns ett antal på marknaden. Vad bör man tänka på?
Finns det någon som är att föredra?
Jag tittar just nu på bland annat:
- Danfoss eco
- Tado


danfoss-eco_-and-smartphone_text.jpg
10_termostater_tado.png
 
Vad är anledningen till att du vill byta till digitala termostater?

Hur ser resten av värmesystemet ut?
Vad styr framledningstemperaturen?

I första hand så är det framledningstemperaturen man ska styra för att reglera temperaturen i bostaden.
 
Huvudanledningen är att minska på energianvändningen.
Dagens termostater är från 80-talet och reglerar inte speciellt bra. Elementen går inte upp i tempertur vid kallare väder utan man är tvungen att justera temostaterna ständigt. Termostaterna reglar inte på ett optimalt sätt.

Jag skulle dessutom vilja sänka temperaturen på dagarna när ingen är hemma, kunna sänka temperaturen i vissa rum etc., kunna vädra utan att elementen ökar i temperatur, etc.

Vi har fjärrvärme där en viss styrning går att göra på Fjärrvärmeaggregatet men då påverkas hela huset och inte enskilda rum.

Som sagt någon med erfarenheter av olika märken?
 
Om du behöver vrida på termostaterna beroende på väderleken så är inte systemet bra/rätt injusterat.

Termostaterna på radiatorerna bör inte strypa flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla, tex solinstrålning.
Eller när man tillfälligt vill sänka temperaturen i ett rum.

Den normala temperaturregleringen bör ske med framledningstemperaturen.


Eftersom du har fjärrvärme så finns det egentligen bara ett sätt för att markant sänka energiförbrukningen, det är att sänka medeltemperaturen i bostaden.

Den effektivaste och mest energisnålaste sättet att vädra är att under kort tid göra tvärdrag genom hela bostaden.
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
Om du behöver vrida på termostaterna beroende på väderleken så är inte systemet bra/rätt injusterat.
Har dock viss förståelse för fenomenet. Problemet med traditionella termostater är att de är graderade i en "abstrakt" skala. De flesta begriper inte att termostaten är en termostat och t.ex. 3 på termostaten = 20°, utan tror att ju mer man vrider upp desto varmare blir radiatorn, och vice versa. Tillsammans med den mänskliga otåligheten vs. trögheten i systemet blir konsekvensen att man vrider upp eller ner den alldeles för mycket. Gissar att konkret skala till stor del råder bot på det problemet.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Andersr65 Andersr65 skrev:
Är det någon som har erfarenhet att byta ut traditionella temostater till digitala termostater till ett vattenburet elementsystem?
Det finns ett antal på marknaden. Vad bör man tänka på?
Finns det någon som är att föredra?
Jag tittar just nu på bland annat:
- Danfoss eco
- Tado


[bild]
[bild]
Har inte provat då ja inte har några vattenburna element.
Men ska som tur är flytta snart, då funderar jag på Shellys variant.
Inte så billiga dock, så tänker att det endast blir i enstaka rum för att kunna komfortstyra.

https://www.shelly.cloud/en-se/use-shelly-for/smart-home-automation/heating-automation
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har inte provat då ja inte har några vattenburna element.
Men ska som tur är flytta snart, då funderar jag på Shellys variant.
Inte så billiga dock, så tänker att det endast blir i enstaka rum för att kunna komfortstyra.

[länk]
Tack för tipset, ska kolla in dom också.
 
jag har en danfoss lösning, ja man kan ställa in i appen.... men bara om det finns kräm kvar i batterierna...
med det sagt..., dom käkar batterier....
skulle gissa på varje kvartal laddning....

och BT så har bara 10m att leka med själv....nu kanske dom löst wifi på dom så kanske bättre....
 
C
M MagicFingers skrev:
nu kanske dom löst wifi på dom så kanske bättre....
Wifi lär ju käka ännu mer batterier...
 
C cpalm skrev:
Wifi lär ju käka ännu mer batterier...
Kanske, men Shelly har löst det med ett stort inbyggt laddningsbart batteri som ska räcka i 2 år på
en laddning.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har en ca 4 år gammal danfoss digital termostat. Man kan ställa in olika temperaturer på olika dagar och tider men har inte orkat bry mig om de, sätter jag den på 19,5 blir de 20 i rummet(troligen tack vare de överdrivet stora elementet i rummet bredvid som körs på fullt ös med anledning av gammal och osmart värmepump) Aldrig behövt byta batterier dock har det ingen wifi
 
Jag hade tidigare en shuntstyring som gav upp och som dessutom gav problemet att när jag fick lagom på markplan blev det för kallt på övervåningen, trots att de termostaterna var ställda på max. Framledningstemperaturen blev helt enkelt för låg för att kunna värma tillräckligt på övre plan. Jag tänkte jag skulle testa med moderna termostater och köpte på mig ett gäng Tado som jag är mycket nöjd med. Jag shuntar fram tillräckligt för att jag ska få lagom temp. på övervåningen (där jag fortfarande har alla termostater helt öppna) och låter termostaterna på markplan sköta resten. Har ställt in dessa på 20 grader och i regel håller tempen sig inom +-0,5 grader. Jag tycker också att de reagerar mycket snabbare t.ex. när vi eldar och stänger snabbt av. Fördl är att man kan fjärrstyra t.ex om man åker bort, kan ha olika temp i olika rum/delar av huset. Vi har pellets så framledningstempen spelar ingen roll för ekonomin. Har man annat system kanske man vill optimera för så låg framledningstemp som möjligt.
 
F frede skrev:
Jag hade tidigare en shuntstyring som gav upp och som dessutom gav problemet att när jag fick lagom på markplan blev det för kallt på övervåningen, trots att de termostaterna var ställda på max. Framledningstemperaturen blev helt enkelt för låg för att kunna värma tillräckligt på övre plan.
...
Vi har pellets så framledningstempen spelar ingen roll för ekonomin. Har man annat system kanske man vill optimera för så låg framledningstemp som möjligt.
Att ni inte fick "lagom" temperatur både på övervåningen och markplanet samtidigt beror på att radiatorkretsen inte är rätt injusterad.
Radiatorerna på markplanet behöver oftast vara mer strypta än radiatorerna på övervåningen.

Att ha högre framledningstemperatur än nödvändigt kostar pengar i onödan, och det oberoende vilket värmesystem det är, men vissa system kostar mer än andra.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan tillägga att det finns nog inget fjärrvärmebolag idag som har konstant framledningstemperatur i fjärrvärmenätet.
Alla fjärrvärmenät lär ha dynamisk framledningstemperatur beroende på bl.a. väderlek.

På sommaren har vi typ max 65⁰ som inkommande temperatur till fjärrvärmecentralen.
Just nu när det är sju plusgrader ute så har vi 70,1⁰ i inkommande fjärrvärmetemperatur. Förr om åren när det har varit kallt så har inkommande fjärrvärmen legat på typ 95⁰. Fjärrvärmecentralen är designad för fjärrvärmetemperatur på upp till 120⁰.
 
Vi installerade shelly termostater i en samlingslokal med 4 element
Det har fungerat klockrent med att hålla jämn temperatur i lokalen 18 grader. Och det är smidigt att höja på distans före det ska vara verksamhet i lokalen
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.