Martin_B
Fick reda på att en vän hade en grön bosch pam 220 och jag lånade hem den. Han sa att han inte riktigt var nöjd med den p.g.a beräkningssättet på geringsvinkeln och jag förstår vad han menar!

Helt idiotiskt uttänkt räknesätt för vanliga geringssågar där man inte kan vrida klingan 90 grader. Visst, kör på detta default, men fixa en inställning så man kan ändra visningssätt.

Så här står det i manualen:
"Anvisning: Den beräknade horisontella geringsvinkeln ”MTR” kan endast
användas för kap- och geringssågar som visar 0° vid inställning av lodräta
snitt. Om inställningen av lodräta snitt är 90° måste sågens vinkel beräknas
på följande sätt:
90° – visad vinkel ”MTR” = vinkel som ska ställas in på sågen."


Jaja, och man skulle köpa en digital vinkelmätare och välja en dyrare med knapp för enkel uträkning för geringsvinkeln, när den ju ändå inte ger rätt värde och man får börja räkna i huvudet? Visst, jag har inget emot att räkna i huvudet, men jag vill att det skall gå snabbt och bli rätt. Jag vill inte behöva oroa mig för att såga fel så jag förstör även de sista användbara bitarna jag har så jag skall behöva jaga fatt i material igen.

Nä, då går dessa produkter fetbort för mig.

Det är då själva fan att dessa så kallade "ingenjörer" inte kan göra bättre ifrån sig, idag, 2016, när människan t.o.m har lyckats skicka människor till månen (redan 1969) och idag, när människor går runt med små "datorer" i fickan som de kan surfa Internet med och göra en otroligt massa saker med tack vara alla appar och inbyggda funktioner så klart etc.

Eller skall jag behöva gå och köpa en gjerdesåg som jag kan vrida 90 grader eller? Detta är ju sjukligt för fan. Fattar inte vart världen är på väg... :eek:

Skall se om jag hittar en bra manuell geringsvinkelvisare, som exempelvis Hultaforsen:

Röd manuell geringsvinkelvisare med justerbart blad mot graderad bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller något liknande denna:

En manuell geringsvinkelvisare från Starrett med tydlig graderad skiva och ett svart handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin_B
mattiasp skrev:
Jag har den enklaste blåa, eftersom jag kan räkna själv. De lite dyrare kan nämligen räkna ut en massa saker om man inte kan tänka själv.
Jag omvärderar mitt svar till dig:

Det gör du helt rätt i! Dessa jävla skräpmätare räknar så jävla dumt rent ut sagt att jag finner inga ord. Det må hända att de räknar riktigt när man har RÄTT såg, men vad är rätt såg liksom?
Detta gröna skräp säljs ju ändå bara till hobbysnickare och andra hempulare, vilka oftast ändå bara har en vanlig geringssåg som inte går att vrida klingan 90 grader på. VARFÖR i hela världen anpassar de inte beräkningssättet till det då?

Och vad tusan kan de inte få in en enkel inställning för så det beräknar riktigt åt andra hållet också?

Skall man behöva göra ALLT själv för att det skall bli riktigt eller?
 
Martin_B skrev:
Skall man behöva göra ALLT själv för att det skall bli riktigt eller?
Japp! :D

//Ronnie
 
Martin, jag tror att du har missförstått texten i manualen en aning. Jag tror att det är någon typ av automatöversättning som gör det otydligt. Det är inte ett krav att ha en såg som knappt finns. Hur du ska sälla sågen beror givetvis på vad du ska göra och hur du har mätt vinkeln. Det kan inte instrumentet veta.
Och -ja, förr eller senare måste användaren tänka själv.

Redigering:
Nu har jag kollat i bruksanvisningen. Svenska startar på sid. 71:
https://www.bosch-professional.com/se/sv/archive/download/manual/gam-220-mf-manual-59519.pdf

Min tolkning är att om man använder "MTR", så fungerar mätaren till de flesta sågarna, dvs inställning på 0 ger en vinkel mellan anhåll och klinga på 90 grader.

Manualen stökar till det genom att benämna olika vinklar lodräta och en massa andra oklarheter. Kanske kristallklart för tyskar, men inte för oss.

Om man i stället väljer att räkna i huvudet skall den inställda vinkeln vara 90-(hörnvinkeln/2)
 
Redigerat:
Martin_B
mattiasp skrev:
Martin, jag tror att du har missförstått texten i manualen en aning. Jag tror att det är någon typ av automatöversättning som gör det otydligt. Det är inte ett krav att ha en såg som knappt finns. Hur du ska sälla sågen beror givetvis på vad du ska göra och hur du har mätt vinkeln. Det kan inte instrumentet veta.
Och -ja, förr eller senare måste användaren tänka själv.
Nä alltså jag förstår att det inte är ett "krav" att man skall ha en viss såg, däremot är det illa tvunget att ha det ifall man nu inte skall börja räkna i huvudet i alla fall. :)


Redigering:
Nu har jag kollat i bruksanvisningen. Svenska startar på sid. 71:
[länk]

Min tolkning är att om man använder "MTR", så fungerar mätaren till de flesta sågarna, dvs inställning på 0 ger en vinkel mellan anhåll och klinga på 90 grader.

Manualen stökar till det genom att benämna olika vinklar lodräta och en massa andra oklarheter. Kanske kristallklart för tyskar, men inte för oss.

Ja, fast det fungerar ju inte till de sågar som inte går att vrida 90 grader, eftersom vinkelmätarens funktion MTR kommer att räkna graderna från anhållet, dvs. "väggen" som man trycker trästycket, man skall såga, mot.

Och jag vet ingen vanlig geringssåg som går att vrida 90 grader så klingan står parallellt med anhållet. Det blir i bästa fall ca. 48 grader på en vanlig såg, mer blir det ju inte. Sen går den ungefär lika långt åt andra hållet, ibland lite mindre p.g.a motorn tar i annars eller något annat hinder.


Om man i stället väljer att räkna i huvudet skall den inställda vinkeln vara 90-(hörnvinkeln/2)
Jo precis, men det är exakt det jag säger också. Då måste man ju först subtrahera vinkeln man får från 90, sedan dela det med två. Då kan jag precis likväl ta vilken manuell vinkelmätare som helst, vilket jag också kommer göra nu.
Vill man underlätta kan man ha en miniräknare bredvid bara. Och på detta sätt slipper man dessutom subtrahera från 90, utan bara delar värdet man får i mitten.

Alltså ärligt talat, hur många här på forumet exempelvis har en såg de kan vrida klingan 90 grader på från mitten, dvs 180 grader totalt? Då har man ju någon sorts gjerdesåg eller någon annan typ av såg med klinga underifrån.

Och vad tusan kan de inte utforma mätarens "program" så den default bara delar vinkeln i 2? Och OM man nu har en såg som går att vrida 90 grader, så kan man hålla in knappen i 5 sekunder eller något så ställs den om så den först automatiskt subtraherar mätvärdet från 90 först, innan den delar i hälften.
Men att bägge funktionerna finns åtminstone, eller ENBART den vanliga delningen utan subtraheringen.

De som utformat detta kan ju inte ha varit nyktra ju. Vet de ens vad för sågar det finns på marknaden? Lever de helt insnöade med sina 90/180 gradigt vinklingsbara sågar eller? Helt ofattbart enligt mig.
 
Martin_B
Som ett tillägg så vill jag även inflika att man ju kan undrar varför det inte finns dubbla gradskalor som standard på de flesta geringssågar? Så man både har en som visar 0 och 90 grader vid mittpositionen. Det hade ju löst en del problem så klart.
Tror en del high end sågar visar detta, men de är nog rätt få va?

Oavsett är det fortfarande lika ofattbart varför man inte kan ordna detta med en enkel inställning på vinkelmätaren. Den förlorar ju helt den funktion som de ju så gärna skryter med, att den har en MTR knapp som står för Miter och räknar ut geringsvinkeln automatiskt.
Det skiljer på blå Bosch exempelvis ca. 100 kr mellan den som har denna funktion och den som inte har det. Dock vet den som köper den dyrare Boschen, med denna funktion, väldigt lite om att den funktionen blir totalt överflödig för även han, förutsatt att han inte har en såg som "passar", något han ju förmodligen inte har.
För han blir illa tvungen att börja hålla på och räkna om och dividera och ha sig.
 
Jag vet inte om du har testat vinkelmätaren med beräkningsfunktion, eller om du gissar. Jag kan, av manualen att döma, inte se att det är så illa som du beskriver. Jag tror faktiskt att du är ute på en cykeltur, men jag kan mycket väl ha fel.

Kan någon vänlig själ som har ett beräknande instrument vara vänlig att ställa in en vinkel mellan skänklarna på 120° och använda MTR-funktionen och se om den visar 90-(120/2)=30°, tack?

Om vi skippar den konstiga översättningen och i stället kollar på bilden, så ser det rätt ut, att MTR skulle fungera för de flesta sågar.
Illustration av hörnvinkel och MTR-beräkning för kapning av lister vid 120° vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Martin_B
Precis testat och den visar 30 grader när man trycker på MTR ja.
 
Martin_B
Nu måste jag iväg men kan senare lägga fram några exempel... :)
 
Martin_B skrev:
Fick reda på att en vän hade en grön bosch pam 220 och jag lånade hem den. Han sa att han inte riktigt var nöjd med den p.g.a beräkningssättet på geringsvinkeln och jag förstår vad han menar!

Helt idiotiskt uttänkt räknesätt för vanliga geringssågar där man inte kan vrida klingan 90 grader. Visst, kör på detta default, men fixa en inställning så man kan ändra visningssätt.

Så här står det i manualen:
"Anvisning: Den beräknade horisontella geringsvinkeln ”MTR” kan endast
användas för kap- och geringssågar som visar 0° vid inställning av lodräta
snitt. Om inställningen av lodräta snitt är 90° måste sågens vinkel beräknas
på följande sätt:
90° – visad vinkel ”MTR” = vinkel som ska ställas in på sågen."


Jaja, och man skulle köpa en digital vinkelmätare och välja en dyrare med knapp för enkel uträkning för geringsvinkeln, när den ju ändå inte ger rätt värde och man får börja räkna i huvudet? Visst, jag har inget emot att räkna i huvudet, men jag vill att det skall gå snabbt och bli rätt. Jag vill inte behöva oroa mig för att såga fel så jag förstör även de sista användbara bitarna jag har så jag skall behöva jaga fatt i material igen.
Kollade min kap- och gersåg, Bosch GCM, nu och den skalan visar 0 grader i "upprätt" läge, dvs när man sågar vanliga 90-graders snitt. Bra, precis som manualen på GAM'en vill ha det.
 
Min GCM 10 SD med, den visar både 0 och 90

Fredrik
 
Martin_B
Ok, nu har jag fått lite tid över och testat själv lite. Nu blir jag ju riktigt förvirrad. Den funkar ju som annonserat. Fattar inte vad min vän menar, eller har han möjligtvis en såg som visar 90 grader på mitten?

Eller är det jag som är helt dum i huvudet?

Kan ju inte ringa honom nu heller då han nog precis har lagt sig, han går ju upp så tidigt.

Jag är ju också så dum så jag bara lyssnar på honom, jag skulle kollat lite mer på detta själv innan.

Om han har en såg som visar 90 i mitten så förstår jag ju honom i och för sig.

Och du har helt rätt mattiasp att manualens text är förrvirrande. Men jag måste först fråga honom varför han har problem med den för att inte gissa en massa nu.
 
Martin_B skrev:
....Nä, då går dessa produkter fetbort för mig.

Det är då själva fan att dessa så kallade "ingenjörer" inte kan göra bättre ifrån sig, idag, 2016, när människan t.o.m har lyckats skicka människor till månen (redan 1969) och idag, när människor går runt med små "datorer" i fickan som de kan surfa Internet med och göra en otroligt massa saker med tack vara alla appar och inbyggda funktioner så klart etc.

Eller skall jag behöva gå och köpa en gjerdesåg som jag kan vrida 90 grader eller? Detta är ju sjukligt för fan. Fattar inte vart världen är på väg... :eek:

Skall se om jag hittar en bra manuell geringsvinkelvisare, som exempelvis Hultaforsen:......
Martin_B skrev:
Jag omvärderar mitt svar till dig:

Det gör du helt rätt i! Dessa jävla skräpmätare räknar så jävla dumt rent ut sagt att jag finner inga ord. Det må hända att de räknar riktigt när man har RÄTT såg, men vad är rätt såg liksom?
Detta gröna skräp säljs ju ändå bara till hobbysnickare och andra hempulare, vilka oftast ändå bara har en vanlig geringssåg som inte går att vrida klingan 90 grader på. VARFÖR i hela världen anpassar de inte beräkningssättet till det då?

Och vad tusan kan de inte få in en enkel inställning för så det beräknar riktigt åt andra hållet också?

Skall man behöva göra ALLT själv för att det skall bli riktigt eller?
Ring honom nu! Dina inlägg #16 och # 17 måste dementeras snarast.
Min GAM skickades nämligen idag från Axminster, jag hinner kanske stoppa den vid engelska gränsen.....;)
 
Martin_B
Kane skrev:
Ring honom nu! Dina inlägg #16 och # 17 måste dementeras snarast.
Min GAM skickades nämligen idag från Axminster, jag hinner kanske stoppa den vid engelska gränsen.....;)
Haha, det beror lite på vad du har för såg så klart :)

Oavsett vad min vän har för såg eller hur han nu har burit sig åt, så står jag dock fast vid att det borde vara ställbart om man vill beräkna efter en geringssåg med 0 grader på mittläge eller 90 grader. Nu har väl de flesta så vitt jag vet 0 grader när den står i mitten, dvs vid 90-graders kapning, men det finns andra anledningar också till att vända på det.

Om man skall kapa skarpare än ca. 48 grader, eller däromkring, som ofta är max på geringssågar (kan ju vara någon grad upp eller ner), så måste man lägga en fyrkantig passbit som man använder som anhåll istället. Och i de fallen förändras väl räknesättet om jag nu inte tänker fel, för då skall man nog bara dela gradantalet i mitten för att få rätt geringsvinkel, eller tänker jag fel?


Ang. PAM:en (för det är en sådan jag har lånat (hade gärna känt på GAM också förstås)), så är den väl kanske inte världens mest exakta instrument. Tycker den hoppar lite fram och tillbaka på visaren även om armen man viker ut är helt still. Annars är den ju stabil i axeln och lagom trög för att inte röra på sig av sig självt hur som helst.
Ställde den exakt vågrätt 0 grader och kontrollmätte mot min Leica Distro och Boschen hängde inte riktigt med exakt. Sedan kan man ju ifrågasätta vilken som mäter mest exakt, men jag gissar på att det är Leican förstås.

Jag kanske kan köpa denna billigt då ägaren ju inte verkar det minsta nöjd med den! Den är nog inte använd särskilt mycket heller :D
 
Skall testa när den kommer och se om den är användbar.
Svåraste utmaningen tror jag är att gersågen bara kan vinklas åt ett håll. Borde innebära lite matematiska övningar vid hörn med snedtak etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.